Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Het praatcafé van Belstadions, alle zever mag hier rechtstreeks gepost worden.

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » do 14 okt 2010, 11:05

24_KRCM schreef:Ik had gehoopt op een paar tips en krijg ne ganse tutorial. :mrgreen: Thanks !! Weet eindelijk hoe ik het best kan beginnen. Dit zal me al een heel stuk op weg helpen! Thanks! -yes-

Hier vind je een tutorial die ik eens gemaakt heb voor iemand om een veld te maken. De fases staan wel door mekaar, maar op basis van de afbeeldingsnaam (tijdstip van saven) kan je ze ordenen als je ze opslaat. http://s152.photobucket.com/albums/s175 ... 20stadion/

En ik heb nog een andere zelfgemaakte stadiontutorial op mijn pc staan, die gaat al meer in de richting van een realistisch stadion, geef maar een seintje wanneer je 'm wilt, dan zet ik de screenshots op mijn photobucket!

Soit, mijn voormiddag is bij deze foetsie, ontwerpen, screenshots maken en uitleg geven samen kost wel wat tijd ;)
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » do 14 okt 2010, 12:12

O ja, nog iets: je kan ook zonder probleem patronen in je stoeltjes aanbrengen. Als je niet wilt dat dat patroon in ieder component terugkeert, bv. als je je clubnaam in de stoeltjes wilt "schrijven" haal je de groep met stoeltjes UIT de component en kopieer je 'm over de tribune. Dan selecteer je gewoon de juiste stoeltjes en geef je ze een andere kleur. Een voorbeeld:

Afbeelding

Of in het geval van de tutorial zoiets :D

Afbeelding
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor 24_KRCM » do 14 okt 2010, 12:56

Eerst zien dat ik een deftig tribune in elkaar geknutseld krijg, dan zien we wel wat betreft patronen in de stoeltjes. :D
24_KRCM

Berichtdoor Chimaera » do 14 okt 2010, 13:17

24_KRCM schreef:Eerst zien dat ik een deftig tribune in elkaar geknutseld krijg, dan zien we wel wat betreft patronen in de stoeltjes. :D
Inderdaad, eerst leren stappen voor je kan (hard)lopen ;)
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Piussi » vr 15 okt 2010, 09:18

Die andere stadiontutorial mag je altijd online zetten :)
Ik ben daar altijd geintresseerd in :D
Afbeelding
Piussi

Berichtdoor Mati » vr 15 okt 2010, 11:22

Hallo,

ik was iemand die het forum altijd bezocht als "guest". Dit topic deed mij toch wel verwateren om zelf ook wat te gaan proberen. Heb al wat zitten prutsen en doen waardoor ik toch al een basis-tribunetje in elkaar heb kunnen steken. Probleem is nu... wanneer ik het bestand terug open in SketchUp, is de volledige tribune van kop tot teen zwart! Wanneer ik er heeeel sterk op inzoom kan ik wel het originele kleur terugvinden. De tribune is dus als het ware bedekt door een zwarte laag :?
Iemand die mij kan helpen?

Tnx!
Mati

Berichtdoor Mati » vr 15 okt 2010, 11:40

Probleem gevonden. Heeft te maken met Hardware Acceleration in de instellingen.
Mati

Berichtdoor Chimaera » wo 03 nov 2010, 12:06

Even mijn ontwerpen uit andere topics naar hier verplaatsen, te beginnen met de nieuwe topsporthal voor Brugge.

Wegens het ontbreken van een visualisatie van de binnenzijde heb ik me er vandaag dan maar eens zelf aan gewaagd. Volgens de omschrijvingen: netto sportvloer van 52x36m, vrije hoogte van 10m, 2500 plaatsen (deels vast, deels uitschuifbare tribunes) toegankelijk vanaf de eerste verdieping, 3 grote terreinen op de sportvloer en ruimte voor fitness- en andere zaaltjes. Ziehier het voorlopige, snelle resultaat. Vooral de sportvloer met alle belijningen heeft nogal wat werk gekost.

Totale capaciteit: 2503 plaatsen (uitschuifbare tribunes, vaste tribunes, business seats, pers). 1747 bij handbal en zaalvoetbal. De zaal zelf is zo goed als af, nu nog de aansluiting op de bestaande infrastructuur en de overige infrastructuur (klimmuur, fitnesszaal, gevechtsportzaal, kleedkamers...).

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mijn eerste bericht waarin ik de zaal probeerde te visualiseren:

Maar goed, Sketchup dus. Ik zal verschillende mogelijkheden uitproberen, telkens met een maximale vakbreedte van 20 zitjes (45-50cm breedte per zitje) en 1 à 1,5m trapbreedte.
1) Tribunes op de lange zijden (zoals Lange Munte), enkel uitschuifbare tribunes:
Met smalle trappen (1m) en vrij krappe zitbreedte (47cm per persoon) heb je aan iedere kant 10 rijen nodig om aan 2000 zitplaatsen te komen. Dan lukt het nét om de maximale capaciteit te benutten bij basket/volley/tenniswedstrijden met alleen uitschuifbare tribunes over de sportvloer. Het levert wel een vreemde situatie op om naar die sporten te kijken voor wie op de uiteinden van de tribunes zit (het rode vlak stelt de basketvloer voor):
Afbeelding
Bij zaalvoetbal/handbal komt de capaciteit dan op circa 1400.

2) Tribunes op lange én korte zijden ("doeltribunes"):
Na wat rekenwerk kom ik tot de conclusie dat je dan zowel op de korte als de lange zijden telescopische tribunes van 10 rijen kunt plaatsen, die volledig uitgeschoven aan de lange zijden tot op 2,5m van het basketveld komen en achter doel tot op 4,5m. De tribunes mogen uiteraard niet pal tegen mekaar komen in uitgeschoven toestand, anders is er geen toegang tot het veld meer mogelijk. Met dit alles rekening houdende lukt het me om zo aan 2000 plaatsen te komen: circa 2x750 op de lange zijden, circa 2x250 achter de doelen.
Bij zaalvoetbal/handbal komt de capaciteit dan op circa 1300.

Wat ook mogelijk is: 2000 plaatsen in eender welke configuratie, dus ook bij zaalvoetbal en handbal. Op de korte zijde komen de toeschouwers dan vrij ver van het basketveld te zitten (8m), aan de lange zijde valt dit nog mee (4,5m). In dit scenario ben je wél verplicht met het systeem van vaste tribunes te werken, zoals ik het wat hoger heb uitgelegd. In dit geval zou ik zelfs bij enkel tribunes op de lange zijden deze niet over de volle lengte laten lopen: ik zou ze maximaal 40m lang maken (lengte handval/zaalvoetbalveld) zodat je in de lengteas maximaal 6m van het basketbalveld verwijderd bent. Iets korter zou nog beter zijn, maar té kort zou een te groot leegtegevoel creëren in de zaal.

Ik zal dit alles binnenkort wel eens illustreren met Sketchup, want ik kan me voorstellen dat het als Latijn overkomt ;-)
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » ma 08 nov 2010, 22:35

Intussen zo goed als af en (voor de geïnteresseerden) gepost op mijn blog: http://arch4mc.blogspot.com/2010/11/blo ... rthal.html
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » wo 24 nov 2010, 09:35

Ik heb er nog wat verder aan gewerkt:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor witn » di 30 nov 2010, 11:00

Zeer knap! Ongelooflijk hoe je gedetailleerd je te werk gaat met de sportzaal.

Ik ben vooral onder de indruk van je klein stadion. Prachtig gemaakt!
witn
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » di 30 nov 2010, 11:32

Bedankt maat! Altijd leuk om wat feedback te krijgen. Misschien toch maar een doorsturen naar BLOSO en/of Verne Architecten. Intussen begrijp je misschien wel waarom ik de opleiding (toegepaste) architectuur nog overweeg ;)

Een domper was wel, toen ik vorige week dinsdag de laatste hand legde aan de zaal, ik 'm niet meer gerendered kreeg :sad:

En dat kleine stadion, dat was eigenlijk bedoeld als test hoe snel ik een stadion kon ontwerpen. Enkel aan de hoofdtribune heb ik logischerwijze wat moeten prutsen, voor de rest is het stadion qua structuur zo simpel mogelijk gehouden, met zo weinig mogelijk variatie in de tribunes.

En verder, alles oké daar in Lyon? Wanneer laat je je nog 's in Brugge zien? Kerstvakantie?
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Piussi » di 30 nov 2010, 19:15

toegepaste architectuur? Gewoon in avondschool?
Afbeelding
Piussi

Berichtdoor witn » do 02 dec 2010, 08:22

Chimaera schreef:Bedankt maat! Altijd leuk om wat feedback te krijgen. Misschien toch maar een doorsturen naar BLOSO en/of Verne Architecten. Intussen begrijp je misschien wel waarom ik de opleiding (toegepaste) architectuur nog overweeg ;)
Kan ik inderdaad geloven, je hebt er alleszins talent voor.

Een domper was wel, toen ik vorige week dinsdag de laatste hand legde aan de zaal, ik 'm niet meer gerendered kreeg :sad:

En dat kleine stadion, dat was eigenlijk bedoeld als test hoe snel ik een stadion kon ontwerpen. Enkel aan de hoofdtribune heb ik logischerwijze wat moeten prutsen, voor de rest is het stadion qua structuur zo simpel mogelijk gehouden, met zo weinig mogelijk variatie in de tribunes.
Voetbalstadions moeten dan ook niet altijd ingewikkeld zijn.
En verder, alles oké daar in Lyon? Wanneer laat je je nog 's in Brugge zien? Kerstvakantie?
Alles ok, gewoon zeer druk. Momenteel examens en les. De 18e keer ik terug. De 19de is er Club Brugge-Anderlecht. Dan ga je me wel zien. :D
witn
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » do 02 dec 2010, 08:45

Piussi schreef:toegepaste architectuur? Gewoon in avondschool?
Neen, voltijds dagonderwijs aan een hogeschool, drie jaar (stage inclusief), enkel te volgen in Brugge. Vanuit praktisch oogpunt echter niet zo evident als je tegelijk je boterham moet verdienen. Maar op verschillende vlakken haalbaarder dan een klassieke architectuuropleiding aan hogeschool of unief: die is niet alleen zwaarder (niet zo vanzelfsprekend meer als je al even uit het studentenleven bent) en duurder (maquettes maken e.d. terwijl in toegepaste architectuur quasi enkel de pc wordt gebruikt), je doet er ook een stuk langer over (5 jaar + stage) en zo jong ben ik nu toch ook niet meer.

Al blijft het een compromis, want de oorspronkelijke droom was toch architectuur, waar je meer creatieve vrijheid hebt en het vak logischerwijze ook meer artistiek/filosofisch/academisch wordt benaderd. Maar toch een mooi compromis. Lukt het toch niet, dan ga ik voor AutoCAD, 3DS Max... in avondschool. Mijn diploma in de wijsbegeerte heb ik net niet gehaald, ik wil toch iets in handen hebben dat aanleunt bij mijn (vele) interesses. Als je (weliswaar met enkele herkansingen, moet ik toegeven) latijn, wetenschappen en wiskunde in het secundair en filosofie aan de unief gedaan hebt valt het zwaar om weinig concreets (lees: diploma's en werkervaring) te bieden te hebben op de arbeidsmarkt, met alle gevolgen vandien.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor ARN00O » zo 16 jan 2011, 14:06

ik ben ook juist begonnen en die tips waren echt wel handig.
alleen heb ik een probleempje. als ik wil kopieren verplaats ik altijd en ik weet niet wat ik verkeerd doe.
kan iemand mij helpen?
ARN00O

Berichtdoor 24_KRCM » zo 16 jan 2011, 20:57

Was een hele tijd geleden begonnen en de tips waren inderdaad zeer handig, maar door tijdsgebrek (nieuwe job, ...) nog niet echt ver geraakt. :-(
24_KRCM

Berichtdoor Chimaera » wo 19 jan 2011, 13:09

ARN00O schreef:ik ben ook juist begonnen en die tips waren echt wel handig.
alleen heb ik een probleempje. als ik wil kopieren verplaats ik altijd en ik weet niet wat ik verkeerd doe.
kan iemand mij helpen?
Ik kan je ongetwijfeld helpen, maar kan je iets meer uitleg geven (ev. met een voorbeeld)?
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Piussi » ma 04 apr 2011, 22:00

Afbeelding

geen idee waarom Kerkythea de stoeltjes zo laat glitteren.. Misschien omwille van het glas in het dak?

In ieder geval.. Ik heb al een tijdje het stadionbouw opgegeven.. Ik wil nu eens proberen wolkenkrabbers te maken :p
Afbeelding
Piussi

Berichtdoor Chimaera » di 05 apr 2011, 09:52

Het zal inderdaad wel iets te maken hebben met dat glas. Misschien krijg je die oplichtende stoeltjes "weg" door iets te veranderen aan de KT-instellingen. Maar ik ben er zelf eigenlijk al eventjes uit, al maanden niks meer ontworpen (al volg ik nu autoCAD, maar om daar iets mee te ontwerpen in 3D ga ik me een dure pc moeten aanschaffen).

Je bent dus opnieuw bezig met je nieuwe Geel-stadion zie ik. Gaat ook al even mee hé? ;)
Chimaera
Beheerder

VorigeVolgende

Keer terug naar De kantine