Brainstorm&design: alternatief Eurostadion?

Het praatcafé van Belstadions, alle zever mag hier rechtstreeks gepost worden.

Re: Nieuw stadion Brussel (60.000)

Berichtdoor Egmont » do 14 sep 2017, 20:05

Chimaera schreef:
WimWint schreef:
Chakam schreef:@Chimaera , is er mogelijkheid om een 'niet ideaal' stadion voor atletiek over te houden met een ideale voetbal indeling ?
Er vanuitgaande dat er nog altijd meer voetbal dan atletiek gaat zijn. Zou je op die manier een beperkte capaciteit atletiek stadion kunnen overhouden ?

In Glasgow hebben ze in 2014 van Hampden Park een atletiekstadion gemaakt voor de Commenwealth games. Misschien kan er aan zoiets gedacht worden? Een kleine onderste ring afsluiten om er een atletiek piste over heen te bouwen. Let wel: Hampden Park is hier niet voor gemaakt, het kan ongetwijfeld eenvoudiger in een stadion dat hierop voorzien wordt.
Ook wel niet goedkoop vermoed ik.
Zie viewtopic.php?f=4&t=9&start=1020#p14696 voor het bericht mét foto's.
Chimaera schreef:Het nieuwe stadion van Atletico Madrid is op die manier ontworpen, vandaar de gebogen vorm van de tweede ring. Dat was oorspronkelijk met de bedoeling er de Olympische Spelen in te houden. Maar Madrid heeft na ettelijke mislukte pogingen om de OS binnen te halen de handdoek in de ring gegooid en het stadion zal hier normaal gezien nooit voor gebruikt worden. Het ontwerp is wel onveranderd gebleven, dus is het in principe mogelijk.

Lijkt me doenbaar als het enkel voor de Olympische Spelen en een occasioneel WK is. Maar elk jaar die piste opbouwen voor de Memorial lijkt me wat kostelijk. Bovendien blijf je door die bochten met een vrij grote afstand tribune-veld zitten vanaf de tweede ring.

En om Hampden Park als voorbeeld te gebruiken: ook hier schuif je niet veel dichter bij het veld eenmaal het platform weer weg is.

Wimwint, je voorbeeld van Hampden Park heeft me aan het denken gezet. Zou het niet mogelijk om met een hydraulische vloer te werken? Misschien wel technisch moeilijk en dus zeer duur maar ik ben toch eens aan het proberen of dit niet de beste combinatie van een atletiek- en voetbalstadion zou kunnen opleveren. Een combinatie van Parijs, Londen, Madrid en wat men in Glasgow heeft gedaan maar met alle plaatsen nog een stuk dichter bij het veld.

Onderstaande illustratie die ik heb gemaakt toont de mogelijke vorm van de tribunes. Ik heb qua vorm het midden gezocht tussen een atletiek- en een voetbalvorm. De tribunes staan maximaal 10 meter van het veld verwijderd en de afstand tussen beneden- en bovenring is minimaal gehouden (2,75 meter op de zijkanten, 3,5 meter achter doel). Op een 900 tal plaatsen in de bochten na bevinden alle plaatsen zich binnen de maximale zichtafstand van 190 meter van de verste cornervlaggen (de ruit/diamantvorm die je ziet). De capaciteit zit ook snor: maximaal 67500 plaatsen (daar gaat nog een stuk vanaf door onder meer skyboxen, VIP-seats, perstribune...), ik heb al rekening gehouden met trappen en ingangen bij de berekening van de capaciteit.
Benedenring: achter doel 2x 4600 plaatsen op 33 rijen, op de zijkant 2x 5100 plaatsen op 22 rijen.
De bovenring telt 44 rijen en 47000 à 48000 plaatsen.
Veelvouden van elf dus: in de totaalcapaciteit en in het aantal rijen van de tribunes. Verwijzing naar de elftallen op het veld.

Het concept is als volgt: voor atletiek schuiven de benedenste tribunes in verschillende stukken achteruit en wordt de vloer hydraulisch omhoog geduwd tot aan de tweede ring. Je krijgt dan dus een atletiekstadion met een capaciteit vergelijkbaar met het huidige Koning Boudewijnstadion.

Dit is nog maar een tweedimensionaal grondplan, hoogteverschillen en hellingsgraden kan ik bijgevolg nog niet geven.
Afbeelding
Geel = mobiele zijtribunes, 10200 plaatsen in totaal (22 rijen)
Paars = mobiele doeltribunes, 9200 plaatsen in totaal (33 rijen)
Rood = vaste bovenring, maximaal 47200-48200 plaatsen (44 rijen)
Bruin = 4x250 plaatsen buiten de maximale zichtafstanden

In atletiekopstelling kunnen de ver- en hinkstapspringbakken, die in mijn ontwerp nog tussen het veld en de piste liggen (zoals in het Koning Boudewijnstadion), buiten de piste worden gelegd, aangezien daar nog genoeg plaats is.

Vergelijking met Wanda Matropolitano, met een vergelijkbaar concept (zonder hydraulische vloer uiteraard):
Afbeelding
Afstand verste zitjes achter doel is identiek: 75 meter van de doellijn. Merk op dat de tribunes van Atletico zich wel mooi binnen die 190 meter-lijnen bevinden. Enkel de hoofdtribune is een stuk groter in Madrid en komt een stukje buiten de 190m-lijnen, voor de rest zijn beide ontwerpen opvallend gelijkaardig qua afstanden (afstand verste rijen van de andere zijtribune en zelfs de afstand - maximaal 10 meter - tussen veld en tribunes is identiek) en dat is puur toeval.
Bij mij is de benedenring wel kleiner en komt de bovenring wat dichter bij het veld (en neigt meer naar een rechthoek waar deze in Madrid een pistevorm volgt).

De tribunes van het Stade de France en het stadion in Singapore beginnen een stuk verder van het veld, in Londen is de bovenring dan weer mijlenver van het veld verwijderd en gaapt er een grote leegte tussen boven- en benedenring. Niet de moeite dus om met die stadions te vergelijken.

Je voorbeeld is eigenlijk uitgetekend in Wembley waar de atletiekpiste voorzien was om hydraulisch boven de onderste ring geduwd te worden. Wembley was oorspronkelijk het eerste idee voor de OS van 2012. Uiteindelijk heeft men ervoor geopteerd om een nieuw Olympisch Stadion te bouwen maar dat had vooral te maken met de noodzaak om de Docklands te upgraden en de OS waren daar een ideale hefboom voor. Populous was je dus iets voor.

In verband met je opmerking over Hawaii. Klopt, bij atletiek zouden er 4 grote lege gaten ontstaan maar dat was bij Baseball ook zo. Voor atletiekstadions is dat trouwens zo erg nog niet. Het door jou aangehaald voorbeeld van Madrid had dat ook (met zeer minieme terraces rondom), idem dito voor het Crystal Palace atletiekstadion maar ook het huidige Koning Boudewijnstadion heeft 2 grote gaten. Opvullen met verschuifbare spies zou dus niet eens noodzakelijk zijn.
Egmont

Berichtdoor Chimaera » do 14 sep 2017, 21:29

Egmont schreef:Je voorbeeld is eigenlijk uitgetekend in Wembley waar de atletiekpiste voorzien was om hydraulisch boven de onderste ring geduwd te worden. Wembley was oorspronkelijk het eerste idee voor de OS van 2012. Uiteindelijk heeft men ervoor geopteerd om een nieuw Olympisch Stadion te bouwen maar dat had vooral te maken met de noodzaak om de Docklands te upgraden en de OS waren daar een ideale hefboom voor. Populous was je dus iets voor.

In verband met je opmerking over Hawaii. Klopt, bij atletiek zouden er 4 grote lege gaten ontstaan maar dat was bij Baseball ook zo. Voor atletiekstadions is dat trouwens zo erg nog niet. Het door jou aangehaald voorbeeld van Madrid had dat ook (met zeer minieme terraces rondom), idem dito voor het Crystal Palace atletiekstadion maar ook het huidige Koning Boudewijnstadion heeft 2 grote gaten. Opvullen met verschuifbare spies zou dus niet eens noodzakelijk zijn.
Nu je het zegt, ik was dat compleet vergeten. Maar ik wist niet dat men ook daar een hydraulische vloer had ontworpen. Jammer, ik dacht even dat ik een nieuw concept had uitgevonden. Zou te achterhalen zijn wat de kostprijs van dat stadion geweest zou zijn?

Ik heb trouwens de voorbije dagen na het werk mondjesmaat nog wat verder ontworpen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De ruimtes tussen beneden- en bovenring moeten nog worden opgevuld, er moeten nog trappen en ingangen komen, skyboxen en dergelijke, toegangen tot het veld in beide posities, een dak en de benedenring zal worden opgesplitst in segmenten die tussen de steunberen van de vaste tribunes kunnen schuiven. Ook zal ik de vorm van de bovenring waarschijnlijk nog veranderen: binnen de 190-meter-zichtperimeter, wordt dus waarschijnlijk een ovalen grondplan en dus golvende tribunes met schermen in de lagere bochten. Een gedeeltelijk aflopend dak om de bovenste helft van de tweede ring wat te verschuilen en het makkelijker te maken deze af te schermen. En dan is het nog even brainstormen over de vormgeving van dat dak en de gevel, ik heb al wat ideetjes.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » do 14 sep 2017, 21:36

Egmont, ken je internetlinks naar dat ontwerp van Populous?

Dit is het enige dat ik tot dusver hierover heb gevonden (opbouw van een piste in Wembley):
The stadium has the facility to be converted into an athletics venue by virtue of a removable steel and concrete platform which rises 6m above the football pitch (the new pitch is 4m lower than in the old Wembley stadium). Installing the running track decreases the capacity of the stadium to 68,000. The front row at each end is now between 8m to 13m from the touchline, compared with 40m in the old stadium.

Bron: http://www.designbuild-network.com/projects/wembley/
Chimaera
Beheerder

Re: Brainstorm&design: alternatief Eurostadion?

Berichtdoor kerelb » vr 15 sep 2017, 12:54

Zou het geen optie zijn voor om ipv het huidige KB stadion 2 nieuwe tribues te bouwen aan de lange zijden van het grasveld en de bochten dan op te vullen met tijdelijke tribunes nav de MvD?
kerelb

Berichtdoor Maxrafc » vr 15 sep 2017, 13:02

Ik dacht aan iets anders, stel het stadion op in 4 verdiepen:

2 Bovenste ring
1 middelste ring
0 laagste ring
-1 voetbalveld

Stel nu dat je een verschuifbaar veld hebt met altletiekpiste dat op 0 komt te staan, is dat niet efficienter en beter qua sfeer dan verschuifbare tribunes? en zo blijf je steeds het dichtste mogelijk bij het veld...

Zo kan anderlecht eventueel ook opnieuw interesse tonen, het kan voor minder aantrekkelijke wedstrijden op niveau 0 spelen (dan wel met ateltiekpiste. En voor een topper op -1...

Is dit realistisch??
Maxrafc

Berichtdoor Nathan Lockley » di 03 jul 2018, 20:12

Maxrafc schreef:Ik dacht aan iets anders, stel het stadion op in 4 verdiepen:

2 Bovenste ring
1 middelste ring
0 laagste ring
-1 voetbalveld

Stel nu dat je een verschuifbaar veld hebt met altletiekpiste dat op 0 komt te staan, is dat niet efficienter en beter qua sfeer dan verschuifbare tribunes? en zo blijf je steeds het dichtste mogelijk bij het veld...

Zo kan anderlecht eventueel ook opnieuw interesse tonen, het kan voor minder aantrekkelijke wedstrijden op niveau 0 spelen (dan wel met ateltiekpiste. En voor een topper op -1...

Is dit realistisch??

Ik denk vooral heel duur ;)
Nathan Lockley

Berichtdoor Greenboy » vr 06 jul 2018, 17:22

Waarom het stadion niet gewoon moderniseren? Voor die enkele wedstrijden per jaar en één atletiekevenement. Daarvoor moet je toch geen 500 miljoen kosten doen?
Laat die piste liggen en bouw (kan best in fasen) moderne tribunes er rond. Lijkt me het goedkoopste...
Greenboy

Vorige

Keer terug naar De kantine