Arteveldestadion / Ghelamco Arena [19.999 | KAA Gent]

Huidige stadions met bouwkoorts.

Arteveldestadion / Ghelamco Arena [19.999 | KAA Gent]

Berichtdoor Fabrice » wo 30 apr 2008, 20:54

Een fiche van de plannen hadden we al (zie lager in dit bericht), ik voeg er even de definitieve fiche aan toe:

Naam: Ghelamco Arena
Adres: Ottergemsesteenweg-Zuid 808, 9000 Gent
Totale Capaciteit: 19 999 zitplaatsen
Bouw: 2008-2013
Ingebruikname: 17 juli 2013
Eigenaar: Stad Gent (88% van stadion), AA Gent (?) (...)
Investeerders: Stad Gent, AA Gent, TMVW (watermaatschappij), Ghelamco, Vlaams Gewest (...)
Kostprijs: stadion 76 miljoen euro, volledig project 120 miljoen euro (stadion, kantoren, Brico, hotel, infrastructuur)
Club: K.A.A. Gent

Verdeling van de capaciteit:
Business seats 1 200
Skyboxen 20
Zitplaatsen uitsupporters 934
Rolstoelplaatsen 40

Oorspronkelijk bericht:
1. Fiche:

Totale Capaciteit: 20.000 zitplaatsen
Totale kostprijs: 115 M euro
Kostprijs stadion: 25-30 M euro
Start bouwwerken: 21 augustus 2008
Einde bouwwerken: Einde 2009
Architect: Bontinck

Enkele Cijfers:
Totale oppervlakt: 13 ha
Parking: 1500 (ten zuiden van Ottergemsesteenweg) & 4000 (satellietparkings )
Totale kostprijs: 115 miljoen euro
20.000 zitplaatsen
1.000 à 1.200 business-seats
20 skyboxen (elk met 12 out-door seats)
300 plaatsen voor personen met een handicap

2. Finaal plan:

Op het vroegere terrein Groothandelsmarkt aan de Ottergemsesteenweg wordt de beschikbare 13 ha uitgebouwd zoals voorzien in het eerder goedgekeurde RUP & MER voor het nieuwe voetbalstadion van KAA Gent in combinatie met logistiek, retail, kantoorachtigen, hotel e.d.

In een eerste fase wordt het stadion gebouwd waarin samen naast het voetbalprogramma ook de Optima-kantoren en ca. 14.000 m² distributie en logistiek ondergebracht worden.

Dit gebouw met zijn geïsoleerde beton en glazen buitengevel wordt 'ingepakt' in een metalen gaas en bekroond met een alles overkoepelende luifel in hetzelfde, maar dan met trasparant materiaal.

Deze oplossing biedt verschillende voordelen te weten:

- vooreerst omdat het gebouw een eigen herkenbare expressie krijgt als baken voor de stad en zijn sportbeleid, zowel overdag als 's nachts.
- de flexibiliteit naar programmainvuling zodat toevoeging of supprimeren van gevelelementen, deels wordt gemaskeerd en de gehele expressie onaangeroerd blijft.
- door het gebruik van de tweede gevel wordt een groot deel van de zonnewarmte afgeschermd wat de huidige normering voor de EPB (energiebesparend bouwen) ten goede komt.

Op het terrein ten zuiden van de Ottergemsesteenweg wordt een parking voorzien voor ca. 1.500 wagens.

Een latere ontwikkeling zal steeds rekening houden met de complete aanleg volgens de reglementen van het RUP.

Op verschillende satellietparkings worden er ongeveer 4.000 plaatsen voorzien die met pendelbusjes de supporters heen en weer brengen. Ook de nodige voorzieningen voor openbaar vervoer (4bushaltes voor 150 plaatsen), fietsstallingen, veiligheidsnoden, e.d. zijn opgenomen in het project.

In het gebouw wordt rekening gehouden met alle normen van de Uefa en de veiligheid, met voorziening voor gehandicapten en noodzakelijke uitrusting qua toiletten en horeca teneinde de bezoeker een veilig en comfortabel gevoel te geven om er langer te verblijven dan de 2 x 45 minuten van de wedstrijd.

Een belangrijke rol daarin zal gespeeld worden door de animatie op het rondgangniveau dat tevens de aorta zal zijn tijdens, voor en na het voetbal.

Enkele cijfers betreffende huidige bouwaanvraag:

- stadion-voetbalgebeuren (ca. 11.000m² bruto) en aanverwante functies (restaurant, café, hulpposten, etc = +/- 4.500 m²)
- distributie, logistiek en opslag = 15.000 m²
- kantoorachtigen = +/- 11.000 m²
- rondgang, circulatie en technieken = 23.500 m²
- totale netto-oppervlakte = 65.000 m²
- parkings voor personenwagens: tijdens voetbal ca. 1.500 plaatsen + 4.000 plaatsen op satellietparkings met pendelbussen
---> 5.500 plaatsen ---> ca. 13.000 mensen
---> openbaar vervoer met 4 busplaatsen (à 150 mensen per bus).

Eco-gebouw
Door het voorzien van de reeds eerder besproken tweede gevel zal er duidelijk op energie bespaard worden, maar tevens kunnen op het dak van de luifel fotovoltaïsche panelen worden voorzien om "groene stroom" te produceren.

Ook wordt aan waterrecuperatie gedaan door het gebruik van het dakwater voor de sanitairen en beregeging van het speelveld.

Verlichting: De speelveldverlichting wordt voorzien aan de onderzijde van de luifel, teneinde onnodig lichtverlies en - pollutie te vermijden.

3. Geschiedenis van het Arteveldestadion:

Op 12 mei 2003 werd het nieuwe stadion voor de eerste maal voorgesteld aan de pers. Op deze persvoorstelling kondigde Schepen Termont aan dat KAA Gent vanaf het seizoen 2006-2007 (het project werd vele malen uitgesteld door allerlei problemen; zie later) zou spelen in een gloednieuwe voetbaltempel op de terreinen van de Groothandelsmarkt.
Al snel werd duidelijk dat KAA Gent nooit zo'n project zelf kon financieren, daarom rekende men op de inkomsten die gehaald worden uit de projectontwikkeling rond het stadion om het Arteveldestadion te betalen.
Het Architectenbureau Bontinck kreeg de opdracht om het nieuwe stadion te ontwerpen.

Plannen voorgesteld in 2003
Afbeelding
© AniMotionS

Op donderdag 18 augustus 2005 werd aan CVBA Arteveldestadion een vergunning afgeleverd om de gebouwen van de Groothandelsmarkt te slopen.
Doordat men de financiering van het Arteveldestadion niet volledig rond kreeg, besloot stad Gent te investeren in het stadion (2,5 miljoen euro).

Op 28 november 2005 draagt het stadsbestuur de gronden van de groothandelsmarkt in erfpacht over aan CVBA Arteveldestadion voor een periode van 99 jaar. (De grond had een waarde van 12,3 miljoen euro in 2005)

Er wordt beslist dat KAA Gent jaarlijks 300 000 euro aan de CVBA Arteveldestadion moet betalen als huur van het stadion.

Partner van het project wordt de groep Optima Financial Planners. Zij zullen ook het grootste gedeelte van de kantoorruimte in beslag nemen.

Plannen voorgesteld in 2005
Afbeelding
© AniMotionS

In maart 2006 werd het duidelijk dat het stadion nooit klaar zal geraken tegen de vooropgestelde datum, al snel waren er problemen met de MER. Vanaf dan werd de streefdatum nog verschillende keren uitgesteld.
Ook werd er meer info gegeven over de cijfers:
De bouw van het stadion zal 25 tot 30 miljoen euro kosten.
De ontwikkeling van de hele site zal 100 miljoen euro kosten.
K.A.A. Gent zal jaarlijks 300 000 euro huur betalen.
Daar bovenop betaalt K.A.A. Gent 100 000 euro voor de exploitatie van een themacafé en de merchandisingshop.

Op 7 september 2006 begon de sloop van de Groothandelsmarkt.

Ook werd het financieel plaatje bekend gemaakt:
De bouw van het stadion wordt gefinancierd door de CVBA Artevelde-Stadion, waar Optima Financial Planners, het Gentse Stadsontwikkelingsbedrijf en enkele andere privépartners deel van uitmaken. Voor de architectuur tekende het Studiebureau Bontinck, aannemer is het bouwbedrijf Besix Group. De stad Gent bracht de gronden in via een erfpachtovereenkomst met de CVBA Artevelde-Stadion. K.A.A. Gent treedt hierbij op als huurder van het stadion.

Op 29 oktober 2007 werd een nieuwe persconferentie gegeven waar de definitieve plannen werden bekend gemaakt. (zie het Finaal plan)

Plannen voorgesteld in 2007 (definitieve plannen)
Afbeelding
© AniMotionS

Op 13 maart 2008 werd bekend gemaakt dat Ghelamco de projectontwikkelaar zou zijn van het Arteveldestadion. Daarnaast werd deze info bekend gemaakt:
Het stadion zal 21.000 plaatsen tellen. Daarnaast komt er ook een retailpark van 30.000 m² (met verkoopoppervlaktes van minimum 3.000 m² om de winkels in de binnenstad te ontzien). Het project voorziet ook 35.000 m² kantoorruimte (waarvan Optima, de drijvende kracht achter het project en sponsor van AA Gent) er zelf 10.000 m² opneemt. Er komen waarschijnlijk twee hotels (een met drie en een met vier sterren), met elk 100 à120 kamers.

Op 5 april 2008 werd de bouwvergunning definitief afgeleverd. Vanaf 21 augustus 2008 begint de effectieve bouw van het Arteveldestadion. Maar ook deze datum haalde men niet.

4. Plannen

plannen 2003
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

plannen 2005
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

plannen 2007:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Oorspronkelijke post:
Voici quelque nouvelles photos du superbe futur stade de Gand

Ziehier enkele foto's van het nieuwe stadium van Gent

http://img293.imageshack.us/img293/8163/0408ed8.jpg
http://img293.imageshack.us/img293/8163 ... 8adc4f.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/2039/0412un2.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/2039 ... 5b2143.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/4076/0411op8.jpg
http://img232.imageshack.us/img232/4076 ... f46ca6.jpg
http://img293.imageshack.us/img293/328/0410ju2.jpg
http://img293.imageshack.us/img293/328/ ... 420bac.jpg

C'est bien les nouvelles photos elles ne sont pas sur le site Belstadion.be.

Encore félicitation pour le site c'est du très beau travail, je vois qu'il y a d'autre passioner de stade !!!

gelukwens
Laatst bijgewerkt door Chimaera op vr 23 jan 2015, 12:11, in totaal 2 keer bewerkt
Reden: Fiche
Fabrice

Re: La Gantoise, AA Gent, Arteveldestadion

Berichtdoor vinmat » wo 30 apr 2008, 22:42

Wordt een pareltje. De bouw gaat dan eindelijk starten in augustus. Hopelijk zet de club een webcam op de site.
vinmat

Berichtdoor witn » do 01 mei 2008, 08:24

De foto's die je toont zijn oudere foto's van het project. Die gaan door de één of de andere reden niet meer door, de foto's die op de site staan zijn de definitieve plannen.

Het wordt inderdaad een mooi stadion, dat allesins zal opvallen wegens de buitenkant.
Toch heb ik 1 grote bedenking bij het Arteveldestadion en dat is die gracht. Ik ben daar eigenlijk totaal tegen, geef mij maar een stadion waar je dicht op het veld zit.
Zoals je ziet op de onderstaande foto, wordt het dan nog een redelijk grote gracht.
Ook snap ik niet echt waarom men gebruik maakt van een gracht doordat men uitgangen voorziet in de tribunes, dan zou men er toch veel beter aan doen om deze te koppelen aan een pad achter de tribune.
Afbeelding
witn
Beheerder

Berichtdoor vinmat » do 01 mei 2008, 12:09

Wellicht (gezien de hoeveelheid gaten onder de tribunes) is de gracht noodzakelijk voor de bevoorrading van de horeca in het stadion? De gracht lijkt in ieder geval breed genoeg voor vrachtwagens om er in te rijden.

Hmm, en nu ik dit plaatje bekijk...

Afbeelding

Die auto's lijken te staan onder een tribunedeel? Dan lijkt me de gracht zeker nodig voor bevoorrading.
vinmat

Berichtdoor witn » vr 02 mei 2008, 07:47

Unizo tegen nieuwe winkelcentra in Gent

GENT - Unizo is niet opgezet met de plannen om rond het nieuwe Arteveldestadion een winkelcentrum te bouwen. 'Zet alle projecten naast elkaar en je creëert buiten het stadscentrum een nieuwe Kuip van Gent', zegt Wim Geirnaerdt.
Van onze redacteur

Optima Financial Planners, het bedrijf achter het nog te bouwen stadion van AAGent, maakte eind vorige week bekend dat het op de gronden rond de voetbaltempel winkels wil aantrekken (DS 21 maart). En dan hebben ze het niet over een kleine AAGent-fanshop, maar over grote en middelgrote handelszaken met een vloeroppervlakte tot 1.500vierkante meter. Er wordt gedacht aan trekkers als Mediamarkt, AS Adventure of Decathlon. Om het voetbalstadion rendabel te houden, is ongeveer 20.000vierkante meter winkelruimte nodig.

Dat is bij Unizo serieus in het verkeerde keelgat geschoten. 'Gent staat blijkbaar hoog op de agenda van projectontwikkelaars die nieuwe winkelcentra willen realiseren', zegt Wim Geirnaerdt, regiodirecteur van Unizo Gent-Meetjesland. 'Het wordt tijd om eens te bezinnen.'

Slim gezien van AA Gent, eerst maken dat je de bouwvergunning hebt en dan pas beginnen over het eventuele winkelcentrum dat alles moet betalen...
witn
Beheerder

Berichtdoor witn » vr 02 mei 2008, 12:54

vinmat schreef:Wellicht (gezien de hoeveelheid gaten onder de tribunes) is de gracht noodzakelijk voor de bevoorrading van de horeca in het stadion? De gracht lijkt in ieder geval breed genoeg voor vrachtwagens om er in te rijden.

http://i211.photobucket.com/albums/bb73 ... _groot.jpg

Die auto's lijken te staan onder een tribunedeel? Dan lijkt me de gracht zeker nodig voor bevoorrading.

Die gracht is wel breed, maar een vrachtwagen lijkt me overdreven. Ook die bevoorrading zal volgens mij niet gebeuren via die gracht. Dat zal wel gebeuren via een andere weg in het stadion, het lijkt me niet echt logisch. Wat nu juist het nut is van die gracht zou ik eens moeten opzoeken, want ik heb er ook niet echt een idee van. In Nederland wordt het veel toegepast, mss eens vragen aan een Hollander waarvoor het allemaal gebruikt wordt? :D
witn
Beheerder

Berichtdoor vinmat » vr 02 mei 2008, 14:55

witn schreef:
vinmat schreef:Wellicht (gezien de hoeveelheid gaten onder de tribunes) is de gracht noodzakelijk voor de bevoorrading van de horeca in het stadion? De gracht lijkt in ieder geval breed genoeg voor vrachtwagens om er in te rijden.

http://i211.photobucket.com/albums/bb73 ... _groot.jpg

Die gracht is wel breed, maar een vrachtwagen lijkt me overdreven. Ook die bevoorrading zal volgens mij niet gebeuren via die gracht. Dat zal wel gebeuren via een andere weg in het stadion, het lijkt me niet echt logisch. Wat nu juist het nut is van die gracht zou ik eens moeten opzoeken, want ik heb er ook niet echt een idee van. In Nederland wordt het veel toegepast, mss eens vragen aan een Hollander waarvoor het allemaal gebruikt wordt? :D

Ik ben een Hollander :D

Volgens mij is de gracht achter het doel wel zeker 7 meter breed. Vergelijk maar met de doellijn en de penalty stip. In de Amsterdam ArenA rijden er ook gewoon vrachtwagens door de gracht voor podiumopbouw bij concerten. Maar ik denk niet dat het Arteveldestadion gebruikt gaat worden voor concerten?

In de overige stadions in Nederland dienen de grachten vooral voor veiligheid. In de oude stadions werden overal hekken neergezet om veldbestormingen te voorkomen, wat het zicht aardig belemmerde. Met nieuwe stadiongolf van midden jaren 90 werd de veiligheid door de grachten gewaarborgd zonder het zicht op de velden te belemmeren.

In vrijwel alle stadions worden de grachten tevens gebruikt als toegangswegen naar de vakken. Het stadion betreed je dan in 1 van de 4 hoeken.

Maar het is opvallen dat Gent kiest voor grachten nu die hype in Nederland al voorbij is. Sterker nog, de gracht is 1 van de grootste ergenissen van de Nederlandse stadionbezoeker. Nieuwe stadions zoals dat van Groningen en Haarlem hebben dan ook geen grachten. In Heerenveen wordt de gracht aan de kant van de hoofdtribune dicht gebouwd. Bij Willem II denken ze ook aan dichtbouwen van de grachten.

Bij FC Zwolle waren de fans dan ook niet gelukkig toen bleek dat ook hun stadion met grachten werd voorzien. Terwijl de opgang van de vakken gewoon in de tribunes zelf zitten. De verklaring? Bevoorrading van het stadion.

Iets anders kan ik mij in Gent ook niet voorstellen. Enkel voor veiligheid zijn grachten van deze afmetingen buiten alle proporties. Als ik het goed heb begrepen komt in de gehele rondgang van het Arteveldestadion winkels, horeca en sportfaciliteiten. Een andere bevoorradingsweg dan langs het veld zou veel langer moeten zijn en dus meer kostbare ruimte innemen. Dus waarom zou het niet logisch zijn?

Er zitten ook openingen onder de tribunes, waarvoor zouden deze dan zijn?

En oh ja, ondanks de grachten zijn veldbestormingen in de Amsterdam ArenA en het Willem II stadion wel degelijk mogelijk gebleken :lol:
vinmat

Berichtdoor witn » za 03 mei 2008, 17:01

vinmat schreef:Ik ben een Hollander :D

Ik had niet direct verwacht dat ik tegen een Hollander bezig was. :D

Tjah van grachten ken ik niet veel, daarom dat het me niet echt logisch leek om door middel van een gracht de bevoorrading te verzekeren. Ik dacht dat het alleen maar diende om de supporters naar hun plaats te brengen. Mabon, we hebben vandaag weer iets bijgeleerd. ;)
Ik ben er allesins een groot tegenstander van, het ziet er niet alleen dom uit maar het zorgt ook nog voor dat je ver van het veld zit ook al zit je op de eerste rij. Goed dat men in Nederland dat ook ziet. Hopelijk blijft het in België bij dit ene geval en zijn de nieuwe stadions overal zonder grachten.
witn
Beheerder

Berichtdoor jenske » zo 04 mei 2008, 21:48

witn schreef:
vinmat schreef:Ik ben een Hollander :D

Ik had niet direct verwacht dat ik tegen een Hollander bezig was. :D

Tjah van grachten ken ik niet veel, daarom dat het me niet echt logisch leek om door middel van een gracht de bevoorrading te verzekeren. Ik dacht dat het alleen maar diende om de supporters naar hun plaats te brengen. Mabon, we hebben vandaag weer iets bijgeleerd. ;)
Ik ben er allesins een groot tegenstander van, het ziet er niet alleen dom uit maar het zorgt ook nog voor dat je ver van het veld zit ook al zit je op de eerste rij. Goed dat men in Nederland dat ook ziet. Hopelijk blijft het in België bij dit ene geval en zijn de nieuwe stadions overal zonder grachten.

Ik sprak met een projeect-mederwerker voor het nieuwe stadion van Zulte Waregem. Hij zei het volgend over de grachten.
Er komt inderdaad een gracht, deze zal 6m breed worden. Deze dient voor wanneer er aan het dak of verlichting gewerkt moet worden dat een hoogtewerker tussen veld en tribune kan rijden.
Essevee!
jenske

Re: Arteveldestadion (20.000 | KAA Gent)

Berichtdoor witn » zo 18 mei 2008, 18:56

Burgemeester Daniel Termont bevestigde op sporza dat de bouw van het nieuwe stadion begint op 21 augustus.
witn
Beheerder

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » zo 18 mei 2008, 20:28

't werd tijd!!!!
Zulte Waregem Sup

Berichtdoor Fabrice » zo 18 mei 2008, 22:03

j'espère qu'il sera pret pour 2009/2010 !!!!

:)
Fabrice

Berichtdoor jenske » zo 18 mei 2008, 22:40

EINDELIJK!!

Volgens mij is dit het lot dat komende stadion gaan ondervinden.
Wanneer je denkt dat alles eindelijk in orde is gaan andere problemen bovenkomen.

Hopelijk is Gent er nu EINDELIJK van verlost en kunnen ze binnenkort genieten van hun nieuw stadion!
Essevee!
jenske

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » wo 09 jul 2008, 18:15

Alweer uitstel!!!! het wordt stillaan belachelijk!!! Nu is de start voorzien half september of zoiets. Ik begin er toch serieus mijn twijfels over te krijgen hoor! Het stadion moest al klaar zijn 2006...
Zulte Waregem Sup

Berichtdoor witn » do 10 jul 2008, 11:15

Bron? Ik heb het nog nergens tegengekomen.

Allesins zou het weer een domper zijn voor AA Gent. Denk maar eens aan al de inkomsten die ze zouden hebben moest het stadion er al staan.

EDIT: Gevonden:

Eerstesteenlegging uitgesteld - Op 21 augustus was de eerstesteenlegging voor het Arteveldestadion, het nieuwe stadion van AA Gent, gepland. Michel Louwagie gaf gisteren toe dat die datum niet gehaald wordt.

Bron: Belang van Limburg
witn
Beheerder

Berichtdoor jenske » vr 11 jul 2008, 22:44

...zucht...
Essevee!
jenske

Berichtdoor witn » do 28 aug 2008, 17:34

EVERGEM - AA Gent zit met een probleem. Een levensgroot probleem. Als de Gantoise de nieuwe voetbaltempel - zoals aangekondigd - het Arteveldestadion doopt, dan zou het wel eens kunnen dat Anderlecht en Club Brugge aan het verkeerde stadion staan wanneer ze tegen Gent moeten spelen. Sporting Ertvelde en de gemeente Evergem zijn niet van plan om hun vertrouwde Arteveldestadion een nieuwe naam te geven

:lol:

Het gaat over dit stadion:
Afbeelding
witn
Beheerder

Berichtdoor Greenboy » zo 31 aug 2008, 09:27

Wanneer beginnen ze er nu aan??
Greenboy

Berichtdoor witn » zo 31 aug 2008, 11:48

Greenboy schreef:Wanneer beginnen ze er nu aan??

Donderdag 18 september om 11.00 uur is de eerste steenlegging van het Arteveldestadion!! :dance: Doordat ik in Gent op kot zit zal ik de bouw van het Arteveldestadion goed kunnen volgen, en natuurlijk zal ik dat delen met jullie. ;)

Afbeelding
witn
Beheerder

Berichtdoor Greenboy » zo 31 aug 2008, 12:24

Dat zou fantastisch zijn. Op een Duitse site kan je alle verbouwingswerken volgen van hun stadions! Hier in belgië is dat maar pover op zijn zachts gezegd. Als men dan al is ergens aan het werk is, (Beveren, Tubeke, Sint-Truiden,...) zijn daar maar weinig foto's van te vinden....
Greenboy

Volgende

Keer terug naar Verbouwingen