door witn » za 08 aug 2009, 08:22
Renovatiewerken aan tribune 2 van voetbaltempel zijn eindelijk begonnen
ANTWERPEN - De broodnodige renovatiewerken aan tribune 2 van het Bosuilstadion zijn eindelijk begonnen. Noodgedwongen. Anders dreigden voormalig minister van Binnenlandse Zaken Guido De Padt en burgemeester Patrick Janssens een deel van de populaire voetbaltempel te sluiten.
De renovatiewerken aan tribune 2 zijn maandag gestart, bevestigt Eddy Wauters, voorzitter van voetbalclub Antwerp FC (RAFC). Maar meer commentaar over wat er nu precies zal gebeuren, wil hij niet kwijt. 'Ik ben geen ingenieur, ik heb er dus geen flauw benul van. Feit is wel dat we de boel in orde aan het brengen zijn. Maar of we groen licht zullen krijgen van de inspectiediensten en klaar zullen zijn tegen het begin van het voetbalseizoen, kan ik niet voorspellen. Ik heb geen glazen bol', vertelt Wauters.
De voorzitter van RAFC heeft dan blijkbaar toch gehoor gegeven aan de waarschuwing die hij begin juli kreeg van toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Guido De Padt (Open VLD) en de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens (SP.A). Daarin maanden de politici de voetbalclub aan om dringend herstellingswerken aan tribune 2 uit te voeren. Slaagt Antwerp FC er niet in de tribune op te knappen, mag die niet in gebruik genomen worden bij de start van het voetbalseizoen. 'We nemen zo'n beslissing met pijn in het hart', beklemtoonde Janssens. 'Maar we kunnen het risico niet nemen dat deze tribune, waar zoveel op wordt gedanst, instort.'
Ondanks de waarschuwing, leek het bestuur de renovatie uit te stellen. Naar verluidt omwille van geldgebrek. Voor het opknapwerk moest immers een slordige 300.000 euro opgehoest worden. Niet niks natuurlijk, zeker in de wetenschap dat Antwerp binnen enkele jaren de Bosuil zal verlaten en hoopt te spelen in het gloednieuwe stadion Petrolium-Zuid. Maar gelukkig voor de supporters wordt er nu toch iets gedaan aan de algemene veiligheid van tribune 2.
Sportschepen Ludo Van Campenhout (Open VLD) benadrukt dat Antwerp-fans zich geen zorgen hoeven te maken.
'Na onderzoek is gebleken dat de structuur van tribune 2 stabiel is. Alleen de bewapening van de steunpilaren ligt bloot. In de gangen, waar de supporters staan, is het beton aangetast', legt Van Campenhout, fervent Antwerp-supporter en voormalig bestuurslid van de club, uit.
Die rotte plekken moeten worden aangepakt. De werken moeten klaar zijn bij de start van het seizoen, op 19 augustus.
Van Campenhout: 'Dat was de afspraak. Zit er vertraging op de renovatie of wordt de constructie niet veilig bevonden na inspectie van een ingenieur, zal de tribune nog niet geopend worden. Maar ik ben er zeker van dat den Antwerp de eerste speeldag zal kunnen starten, tegen Standaard Wetteren, met tribune 2.'
Christine De Herdt