Clijsters tegen Henin in K.Boudewijnstadion
di 20/04/2010 - 13:34
Kim Clijsters en Justine Henin spelen begin juli een exhibitiewedstrijd in het Koning Boudewijnstadion. De wedstrijd maakt deel uit van een evenement om het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie in de verf te zetten.
Op 1 juli wordt België voorzitter van de Europese Unie en dat wordt op 8 juli met een mega-evenement in het Koning Boudewijnstadion in de verf gezet.
Er zal onder andere muziek en performance zijn en dus ook het duel Clijsters-Henin, onder de noemer "Best of Belgium". Eerste minister Yves Leterme zet er z'n schouders mee onder.
Naast 6.000 genodigden zullen er 34.000 kaarten te koop aangeboden worden. Met 40.000 toeschouwers stevent de wedstrijd af op een record. Het huidige tennisrecord is 30.000 voor de "Battle of the Sexes II" tussen Billie Jean King en Bobby Riggs in Houston in 1973.
Clijsters: "We spelen op een podium"
•Premier Yves Leterme: "Als mensen aan België denken, associëren ze dat vaak met Kim Clijsters en Justine Henin en veel minder met andere dingen. Zij zijn troeven van ons land, die fantastisch presteren in hun sport."
•Justine Henin: "We houden allebei wel van uitdagingen en nu we samen een record kunnen breken, willen we er natuurlijk voor gaan."
•Kim Clijsters: "Ik ben als supporter al veel in dat stadion geweest en ben blij dat ik er nu zelf eens in het midden kan staan. We zullen op een podium spelen, het zal iets speciaals en unieks worden. Ik ben heel vereerd dat ik dit samen met Justine kan doen."
bron: Sporza
Ik ben benieuwd hoe men dit gaat aanpakken. Een tennisveld meet, met uitloopmarges rond het terrein, ruwweg 20 op 40 meter. Het veld zelf is circa 11 op 24 meter. Daar komt mogelijk nog wat extra ruimte bij in de breedte voor de scheidsrechterstoel, spelersstoelen, verfrissingen, fotografen... Het middenplein van het KBS, veld plus piste plus marges, is circa 200 meter lang op 100 meter breed. Op de bovenste rij van de tweede ring achter doel zit je 140-145 meter van de middenstip verwijderd, in de zijtribunes is dat 85 (hoofdtribune) tot 100 meter (overkant).
Maak je enkel gebruik van de vaste tribunes, dan ben je minimaal 45 meter (afstand tussen onderste rij zijtribune en dichtstbijzijnde zijlijn van het tennisveld) en maximaal 160-165 m (afstand tussen achterste rij tweede ring doeltribune en verst mogelijke positie van de speler aan de andere kant van het terrein) verwijderd van de actie. Ik veronderstel dat men echter onderaan de eerste ring een aantal rijen zal sluiten vanwege het podium (minimale hoogte tov terrein) wat de verminderde capaciteit van 40.000 plaatsen zou verklaren en waardoor de voorste rijen dus nog een stuk verder naar achter "schuiven". Ik heb ooit een wedstrijd van Henin bijgewoond op de US Open, in het Arthur Ashe Stadium, het grootste tennisstadion ter wereld. Ik zat op de derde of vierde ring, daar was het al niet zo evident om het spel / de bal deftig te volgen. Terwijl je nochtans vrij verticaal op de actie kijkt. Stel je nu eens voor dat je in het Koning Boudewijnstadion vanop 165 meter een balletje met een doorsnede van 6,5 centimeter moet volgen... Oké, door de fluogele kleur en het contrast met de egale ondergrond kan je het wel zien, maar toch...
Men zou ook tijdelijke tribunes op het veld kunnen plaatsen, wat natuurlijk ten koste van het gras zou gaan en bovendien moet al dat volk dan over de dure piste.
Het gaat hier duidelijk puur om een exhibitie-evenement. Het degelijk kunnen volgen van de wedstrijd voor de toeschouwers lijkt hier ondergeschikt aan het breken van dat record.