Fabrice schreef:Goedendag aan iedereen, ik ben Fabrice ik heb 24 jaar en ik woon in Luik
Ik ben zeer grote fan van de stadium, in België, helaas spreek ik niet het Nederlands om u te omvatten ik vertaal zoals ik kan,
goede voortzetting
gelukwens voor uw plaats...
![]()
![]()
Het schepencollege van Mechelen lichtte vanmiddag haar visie op de ontwikkeling van een nieuw gemeenschappelijk voetbalstadion toe. "We scheppen een kader waarmee projectontwikkelaars nu verder kunnen", zegt burgemeester Bart Somers.
Op een persconferentie deed burgemeester Bart Somers, geflankeerd door schepen van ruimtelijke planning Karel Geys en schepen van sport Koen Anciaux, de visie van het gemeentebestuur voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijk voetbalstadion uit de doeken. Opmerkelijk, de ontwikkeling van een nieuw stadion op de Eandissite wordt gekoppeld aan de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk aan het Keerdok, aan het Rode Kruisplein, en de mogelijke ontwikkeling van nieuwe baanwinkels op de zone N16-Dijle waar dus ook het nieuwe voetbalstadion zou kunnen komen(zie plannetje).
Voetbalstadion aan Eandis-site
Het college keurde immers het zogenaamd vlekkenplan goed. Dit plan duidt aan welke functies binnen het projectgebied Keerdok op welke plaatsen mogelijk zijn. Op de site Keerdok zal een nieuwe woonwijk herrijzen terwijl de site Eandis (en mogelijk ook de bufferzone naast en in de lus van de afrit) plaats biedt aan het nieuwe voetbalstadion en baanwinkels.
"We hebben dit plan goedgekeurd na maanden discussiëren en nadenken hoe we deze zone opnieuw kunnen invullen", zegt burgemeester Bart Somers. "We hebben drie geïnteresseerde projectontwikkelaars gehad die om een signaal vroegen om van start te kunnen gaan met voorstellen voor de nieuwe site. Dat signaal geven we hier vandaag. Voor ons kan er een nieuwe woonwijk komen dat het verlengde moet zijn van het kloppend stadshart aan het Keerdok. Daarvoor moeten de baanwinkels verhuizen. De herlokalisatie van deze winkels kan gebeuren op het stuk aan de Eandissite waar ook het voetbalstadion kan komen. Het is dus geenszins de bedoeling om een nieuw Wijnegem Shopping Center te laten bouwen. Daar zeggen we absoluut nee tegen."
Voetbalstadion in totaal project
Het nieuwe gemeenschappelijke voetbalstadion zal gebouwd moeten worden door een projectontwikkelaar die ook de nieuwe woonwijk uit de grond moet stampen. "Voor ons is de totaalontwikkeling belangrijk. Als stad zeggen we nu dat de projectontwikkelaar de nieuwe huizen niet kan zetten zonder zelf te investeren in een voetbalstadion."
Op die manier kan een voetbalstadion voor de helft gefinancierd worden, want voor een nieuw stadion heeft de stad zelf geen geld. "Je zit al gauw aan 25 miljoen euro voor een stadion van 15.000 à 17.000 zitjes", zegt Somers. "Dat kunnen we niet betalen. Een dergelijk bedrag uit de stadskas halen, is onmogelijk." Maar om het stadion toch te kunnen optrekken, koppelt het gemeentebestuur de ontwikkeling van het voetbalstadion aan het ontwikkelen van de hele Keerdoksite. "De stad beschikt op die site - op het oude zwembad na - over geen enkele eigendom. De projectontwikkelaars die zich geroepen voelen, moeten de eigendommen verwerven. Vervolgens moeten de projectontwikkelaars een deel van hun geld dat ze verdienden met het oprichten van een nieuwe woonwijk in het voetbalstadion steken."
"Clubs bij elkaar brengen"
De volgende stap is het uitnodigen van de KV Mechelen en KRC Mechelen door het stadsbestuur. Somers: "We hebben uiteraard al informele contacten gehad, maar komende week zullen we met de clubs praten. Zij zullen dan samen met de uiteindelijke projectontwikkelaar moeten onderzoeken hoe ze juridisch de eigendommen van het stadion moeten organiseren."
Dat de nood, zeker bij KV Mechelen, hoog is om een nieuw optrekje te vinden, beseft Somers. "Voorzitter Johan Timmermans heeft me al herhaaldelijke keren laten blijken dat een stadion tegen 2012 belangrijk is voor de club. Wel, we scheppen hier het kader zodat de komende maanden de projectontwikkelaars hun voorstellen kunnen uitwerken. Wat de clubs zelf betreft, zullen we alle medewerking verlenen om de gronden van hun hoofdterreinen, als ze die zelf in handen hebben, naar een woonzone om te toveren. Zo kunnen zij meer opbrengsten genereren om mee in de bouw van het nieuwe stadion te steken."
Johan Timmermans: "Een belangrijke stap"
In een eerste reactie laat KVM-voorzitter Johan Timmermans weten dat hij tevreden is met het initiatief dat de stad vandaag ondernam. "Dit is een belangrijke eerste stap. Op deze manier geeft de stad een concreet signaal aan de projectontwikkelaars en de clubs dat het voetbalstadion er mag komen. We gaan nu in op de uitnodiging van de stad en zullen aandachtig luisteren."
witn schreef:KV en Racing hebben al een plaats en de medewerking van het stadsbestuur. Was het maar overal zo simpel...
Over de capaciteit zijn ze allesins nog niet uit sommige bronnen spreken van 20.000 andere dan weer van 16 à 17.000. Ik hoop allesins op een 20.000, een KV Mechelen in eerste kan zeker aan een gemiddelde geraken van een 15 à 16.000 toeschouwers, dan hebben ze nog een reservemarge van een 4.000 plaatsen voor de topmatchen.
@Fabrice: Welkom op het forum en ik ben blij dat je de site goed vindt, we proberen ons best te doen.
ps: je mag gerust in het frans posten, mij maakt het niet echt uit.
Datum : 24/06/2008
Titel : KV Mechelen overweegt verkoopsstop na stormloop van gisteren
Het loopt storm voor de abonnementen op Malinwa. Gisteren startte de vrije verkoop en dat leidde tot meterslange wachtrijen voor het secretariaat.
Op één dag werden er 610 verkocht, waardoor KV Mechelen op zes weken voor de start van de competitie al aan 6.000 abonnementen zit, slechts een duizendtal minder dan vorig seizoen. De kans is reëel dat de club het aantal van vorig seizoen zal overschrijden. Aangezien het Veolia Stadion slechts 13.000 plaatsen telt, dreigt KV in problemen te komen.
“Wel een luxe-probleem“, lacht financieel directeur Thierry Steemans. “Maar het stadion is inderdaad te klein geworden. We zijn van plan om een verkoopsstop van abonnementen in te voeren voor bepaalde vakken, zodat er voor elke wedstrijd tóch losse tickets te koop zijn. Vooral zitplaatsen zijn een probleem. De hoofdtribune is al volledig uitverkocht met abonnementen."
witn schreef:Datum : 24/06/2008
Titel : KV Mechelen overweegt verkoopsstop na stormloop van gisteren
Het loopt storm voor de abonnementen op Malinwa. Gisteren startte de vrije verkoop en dat leidde tot meterslange wachtrijen voor het secretariaat.
Op één dag werden er 610 verkocht, waardoor KV Mechelen op zes weken voor de start van de competitie al aan 6.000 abonnementen zit, slechts een duizendtal minder dan vorig seizoen. De kans is reëel dat de club het aantal van vorig seizoen zal overschrijden. Aangezien het Veolia Stadion slechts 13.000 plaatsen telt, dreigt KV in problemen te komen.
“Wel een luxe-probleem“, lacht financieel directeur Thierry Steemans. “Maar het stadion is inderdaad te klein geworden. We zijn van plan om een verkoopsstop van abonnementen in te voeren voor bepaalde vakken, zodat er voor elke wedstrijd tóch losse tickets te koop zijn. Vooral zitplaatsen zijn een probleem. De hoofdtribune is al volledig uitverkocht met abonnementen."
Bron GVA
Een nieuw stadion voor KVM is allesins nodig!
Greenboy schreef:KV heeft niets, ook geen stadion. Dus die moeten zeker eentje hebben. Maar geloof me, als het van Somers moet komen, gaan ze nog lang mogen wachten. Als je zijn uitspraken van de afgelopen 5 jaar over Mechelen (niet alleen over de voetbal) onder zijn neus zou wrijven en vragen wat er nu van gekomen is, je zou verschieten vrees ik. En ik werk in Mechelen, ik weet er iets van. Een grotere blaaskaak ken ik echt niet.
Gisteren stond er nog in de krant dat de horecazaken die moeten verdwijnen voor dit project nog van niets weten en maar pas heel hun zaak vernieuwd hebben. Ze willen wel verhuizen op voorwaarde dat het hun niets kost. Trouwens ook hun uitbatingsvergunning was voor 9 jaar verlengd. Maar tijd brengt raad zeker.
Van één ding ben ik wel heel zeker: In Heel België spreekt iedereen over nieuwe stadions, maar alleen gent staat op het punt van beginnen. Al de rest moet nog jaren palaveren vrees ik. Helaas, want als ik de stadions in Zwitserland en Oostenrijk bezie, staan we heel ver achter, zelfs op deze landen....
Keer terug naar Nieuwe Stadions
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast