Nieuw stadion Berchem Sport

Alle nieuwtjes over projecten voor nieuwe stadions in België horen hier thuis.

Verbouwing 't Rooi [K. Berchem Sport]

Berichtdoor Chimaera » di 12 apr 2011, 12:31

Uiteraard verdiend dit historische stadion een eigen topic.

Het stadion werd in 1929 in gebruik genomen. Geschiedenis: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ludo_Coeckstadion

Naam: Ludo Coeckstadion ('t Rooi)
Adres: Berchemstadionstraat 75, 2600 Berchem
Totale Capaciteit: 13 607
Bouwjaar: 1929
Laatste Renovatie: 2001
Ingebruikname: 25 augustus 1929: Berchem-PSV
Eigenaar: Stad Antwerpen
Club(s): K. Berchem Sport

Afbeelding
(c) Yells Army Ultras Berchem

Senaat: 16 inside seats - 96 eetplaatsen
79 outside seats + extra voorbehouden plaatsen voor genodigden

Extra faciliteiten:
receptiezaal
medisch kabinet
secretariaat
meerdere verbruikszalen

Capaciteit stadion: 13.607 plaatsen waarvan
3.460 overdekte staanplaatsen
7.460 niet-overdekte staanplaatsen
2687 overdekte zitplaatsen (na aanpassingswerken 2001)

Bron: berchem-sport.com

Afbeelding
Bron: berchem-sport.com / Bing Maps

Artikel en fotospecial Voetbalbelgië:
http://www.voetbalbelgie.be/nl/article.php?id=30362
http://www.voetbalbelgie.be/nl/article_ ... p?id=30362

Groundhopping.be: http://groundhopping.be/beelden/berchem/index.html

Afbeelding
Bron: doingthe116.com

Afbeelding
Bron: doingthe116.com

Vul gerust aan met (eigen) foto's...
Chimaera
Beheerder

Re: Ludo Coeckstadion / 't Rooi [13.607 - K. Berchem Sport]

Berichtdoor Duivelmann » di 12 apr 2011, 20:31

Toch wel een prachtig stadion. Eenvoud siert dit stadion hopelijk blijft het nog lang staan ;) ;)
Duivelmann

Nieuw stadion Berchem Sport

Berichtdoor Greenboy » ma 31 dec 2012, 16:12

http://www.berchem-sport.com/n20121230a.html

Het eerste dat ik daar van lees!
Greenboy

Re: Nieuw stadion Berchem Sport

Berichtdoor Chimaera » di 08 jan 2013, 10:29

Het Rooi is inderdaad verouderd, maar na de verminking van de Bosuil en de volledige verbouwing van 't Kiel zou ik het toch bijzonder jammer vinden mocht dit mooie oude stadion zijn functie verliezen, verloederen, verdwijnen... Van een nieuw stadion voor een derdeklasser verwacht ik helaas niet zoveel.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Greenboy » wo 15 jan 2014, 00:07

Het stadiondossier van Berchem Sport lijkt dan toch in een stroomversnelling te komen. De club zat alvast samen met een schepen en de districtvoorzitter om aanpassingen te maken aan het stadion.

Lees hier het volledig bericht vanop de facebookpagina van de club:

Maandagavond zat een delegatie van het Berchem bestuur samen met schepen Ludo Van Campenhout en district voorzitter Evy Vanderplancken.

In een constructief gesprek werden de standpunten van beide partijen inzake de evolutie van de infrastructuur van het Berchemstadion verduidelijkt.

Stad Antwerpen zal op korte termijn een meerjaren - en stappenplan uitwerken om het stadion aan te passen aan de noden van een moderne club niveau tweede afdeling.

Kortelings zullen beide partijen weer rond de tafel zitten om dat stappenplan te bespreken en te operationaliseren.

Meer: http://www.voetbalkrant.com/nl/nieuws/l ... z2qPuwyjyt

Als nu ook de derde klassers al beginnen met plannen oor renovatie of vernieuwing van hun stadion (Racing is er ook mee bezig) dan gaan we toch de goede kant uit.
Greenboy

Berichtdoor Chimaera » wo 15 jan 2014, 08:43

Er is al eens wat nieuws geweest over een nieuw stadion voor Berchem Sport (zie forum nieuwe stadions). Voor mij hoeft dat niet, ik zie liever een opfrisbeurt van en modernisering met respect voor het huidige stadion. Goed nieuws dus dat daar nu stappen worden gezet!
Chimaera
Beheerder

Verbouwing Het Rooi (Berchem)

Berichtdoor jst » di 05 mei 2015, 11:42

http://www.gva.be/cnt/dmf20150504_01663 ... st-uitzien

Er is maandenlang in stilte aan gewerkt , maar nu ligt het er: een totaal vernieuwingsplan voor het verrotte Berchem Stadion. Het plan voorziet in een gloednieuw modern stadion voor 9000 à 10.000 supporters en voor accommodatie voor de bloeiende jeugdwerking. Maar ook in winkels en een 100-tal assistentiewoningen met dienstencentrum.

Het plan is door de Antwerpse schepenen van Ruimtelijke Ordening Rob ‘De Duwer’ Van de Velde en van Sport Ludo Van Campenhout in de luwte helemaal rondgefietst, in samenwerking met het Berchemse voetbalbestuur.

Aan het nu op papier volledig uitgetekende project zitten vele aspecten. Het gaat om meer dan nieuwe tribunes, zoveel is duidelijk. Al was dat laatste ook wel nodig, zo onthult een rondgang door het huidige stadion: hier kunnen geen supporters fatsoenlijk worden ontvangen. De achterkanten van de tribunes lijken op bouwsels uit een krottenbuurt, toiletten zijn er niet, op een paar plastieken wc-hokjes te na gesproken, scheefgezakt in een achterhoek van het stadion. Ga maar eens met vrouwlief naar het voetbal… Kortom, er moest iets gebeuren.

Schepen Rob Van de Velde: “We moesten hier verantwoordelijkheid nemen, het is immers stadsgrond. Bovendien, kijk om je heen: hier op Het Rooi ligt het modernste en grootste sportpark van Antwerpen.” Dat klopt: voetbalvelden, korfbal op kunstgras, nieuwe atletiekpiste, binnen enkele weken een nieuw outdoor en indoor tenniscomplex, alles in een fraaie parkomgeving. Het door hekken omgeven zwart barakkencomplex van het voetbalstadion er middenin doet hopeloos verouderd aan. “Weet je dat dit het eerste beeld is dat een treinreiziger te zien krijgt als die Antwerpen binnenrijdt ? Dat is beroerd.”
jst

Re: Verbouwing Het Rooi (Berchem)

Berichtdoor Woutvs » di 05 mei 2015, 18:30

De tribunes lijken verdacht veel op die van het Olympisch stadion. 10000 supporters lijkt me ook een te grote capaciteit.
Woutvs

Berichtdoor Chimaera » wo 06 mei 2015, 08:54

Woutvs schreef:De tribunes lijken verdacht veel op die van het Olympisch stadion. 10000 supporters lijkt me ook een te grote capaciteit.
Inderdaad, lijkt wel copy-paste. Ook op het eerste zicht vergelijkbaar in hoogte en aangezien er op het Kiel zo'n 12.000 supporters binnen kunnen op vier tribunes kom je dus met twee tribunes die niet eens de lengte van het veld beslaan (eerder 80-85 meter) plus twee mini-doeltribunes nooit of te nimmer aan 10.000 plaatsen.
Beide zittribunes lijken me zo'n 3000 zitplaatsen te kunnen herbergen. In de staantribunes achter de doelen kunnen volgens mij in totaal circa 1500 toeschouwers terecht, wat het totaal op 7500 plaatsen zou kunnen brengen. Nog steeds immens ambitieus voor een derdeklasser.

Waar komen de VIP-voorzieningen? Achter doel?

Verder zie ik nogal wat gelijkenissen met de opzet van het plan van Cercle Brugge, met dat verschil dat het hier om volledig nieuwe tribunes gaat.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor jst » wo 06 mei 2015, 09:19

Woutvs schreef:De tribunes lijken verdacht veel op die van het Olympisch stadion. 10000 supporters lijkt me ook een te grote capaciteit.

Dezelfde architect. Zal zijn plannen opgezocht hebben in zijn archief zeker, en dan copy paste.
jst

Berichtdoor Tokkie » wo 06 mei 2015, 11:26

't heeft lang geduurd ...

Stad Antwerpen heeft plannen om het Rooi te vernieuwen tot een modern, gezellig stadion met daarnaast nog appartementen en winkelruimte. Het verrassende nieuws zorgde alvast voor bezorgde reacties van buurtbewoners.

Dinsdag pakten ATV en Gazet van Antwerpen uit met de plannen voor een compleet vernieuwd Berchem-stadion.

In de nieuwe stadionplannen verdwijnt de atletiekpiste en komen er volledig nieuwe tribunes, samen goed voor een capaciteit van ongeveer 10.000 plaatsen. (ontwerp: architectenbureau Bladt ir & Verstraeten)

Daarnaast voorzien de plannen ook serviceflats en winkelruimte.

Ondertussen komen er verdeelde reacties van buurtbewoners, zo lezen we in Gazet van Antwerpen. Zo heeft districtsraadslid Kris Gysels alvast z'n bedenkingen. "Een nieuw stadion temidden van woonwijken, zonder de buurtbewoners en de plaatselijke verenigingen te contacteren? Ook het district moet hier een zeg in krijgen."

Gysels maakt zich zorgen om het mobiliteitsaspect. "Een dergelijke capaciteit zal ontegensprekelijk leiden tot een enorme parkeerdruk in deze wijken.”

Daar treedt een plaatselijke horeca-uitbater hem in bij: "Vast staat dat er wat moet gebeuren rond de parkeer- en mobiliteitsproblemen in de buurt. Het is nu al een drama. Ik mag hopen dat er een mobiliteitsonderzoek komt.”

http://nr10.be/nieuws/buurtbewoners-mak ... chem-sport
Tokkie

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » zo 04 okt 2015, 09:12

Nieuws vanop Het Rooi:
http://www.nieuwsblad.be/sportwereld/cn ... 6_01666308

Voetbalclub Berchem krijgt een nieuw stadion op het Rooi. Het zal plaats bieden aan bijna achtduizend supporters. Het nieuwe stadion kadert in de volledige hertekening van de site op het Rooi. Die is eigendom van de stad Antwerpen en het is dan ook de stad die het nieuwe plan heeft uitgewerkt. Naast het stadion komen er ook winkels, een honderdtal serviceflats en -woningen en een dienstencentrum.
bron: Nieuwsblad.
Zulte Waregem Sup

Berichtdoor Topeak » zo 04 okt 2015, 14:41

Met andere woorden, 100% gebouwd door de stad en dat geld komt dan weer van de staat. Ik ben er zeker van dat dit nieuws gewoon zal voorbijgaan zonder dat er iemand wakker van ligt. Denk niet dat Verhaeghe hier een open brief over zal schrijven... Moest het Anderlecht zijn je zou wat horen...
Topeak

Berichtdoor Stoemper » wo 07 okt 2015, 07:57

Ja, want Berchem kan je met Anderlecht vergelijken..

Uw redenering is nogal kort door de bocht.
Stoemper

Berichtdoor Topeak » wo 07 okt 2015, 08:52

Stoemper schreef:Ja, want Berchem kan je met Anderlecht vergelijken..

Nee dat kan je niet met elkaar vergelijken. Zal het zo verwoorden als je mijn redenering niet begrijpt... Anderlecht blijft in Anderlecht en de gemeente betaald een ring van 8000 plaatsen. Berchem ken je inderdaad niet met Anderlecht vergelijken, maar ik denk niet dat de andere ploegen in derde en zelfs 2de hier niet mee kunnen lachen want ook dat is dan competitievervalsing. Maar ik zal wel kort door de bocht gaan...
Topeak

Berichtdoor YellowRedFan » wo 07 okt 2015, 11:11

Topeak schreef:

Nee dat kan je niet met elkaar vergelijken. Zal het zo verwoorden als je mijn redenering niet begrijpt... Anderlecht blijft in Anderlecht en de gemeente betaald een ring van 8000 plaatsen. Berchem ken je inderdaad niet met Anderlecht vergelijken, maar ik denk niet dat de andere ploegen in derde en zelfs 2de hier niet mee kunnen lachen want ook dat is dan competitievervalsing. Maar ik zal wel kort door de bocht gaan...

Ach, Mechelen moet ook alles zelf betalen, het enige dat de stad gedaan heeft is misschien de vergunningen wat rapper in orde gebracht ofzo...
Maar als je dan kijkt naar andere steden en gemeenten waar de stad een heel deel van de nieuwe stadions en verbouwingen betaald...
Dan denk je toch bij jezelf, waarom kan het daar wel, en hier niet...??
YellowRedFan

Berichtdoor Greenboy » wo 07 okt 2015, 13:26

YellowRedFan schreef:
Topeak schreef:

Ach, Mechelen moet ook alles zelf betalen, het enige dat de stad gedaan heeft is misschien de vergunningen wat rapper in orde gebracht ofzo...
Maar als je dan kijkt naar andere steden en gemeenten waar de stad een heel deel van de nieuwe stadions en verbouwingen betaald...
Dan denk je toch bij jezelf, waarom kan het daar wel, en hier niet...??

Je vergeet voor de gemakkelijkheid hier wel te zeggen dat de stad het terrein gekocht heeft van de curator! Iets wat dezelfde stad bij ons niet wil doen! Maar goed, jullie boeren goed! En de verbouwing is jullie eigen verdienste, net zoals onze zorgen onze 'verdienste' zijn. -egypt- -egypt-
Greenboy

Berichtdoor YellowRedFan » wo 07 okt 2015, 14:58

Greenboy schreef:
Je vergeet voor de gemakkelijkheid hier wel te zeggen dat de stad het terrein gekocht heeft van de curator! Iets wat dezelfde stad bij ons niet wil doen! Maar goed, jullie boeren goed! En de verbouwing is jullie eigen verdienste, net zoals onze zorgen onze 'verdienste' zijn. -egypt- -egypt-

In ruil daarvoor heeft de stad bij Racing wel de jeugdvelden opgekocht zodat Racing ook een extra zakcentje zou hebben toen!
Wat er met dat zakcentje gebeurd is bij Racing weet ik natuurlijk niet?
Ze hebben dus beide clubs geholpen toen, kwestie van een beetje eerlijk te blijven :D
Maar dat was natuurlijk wel niet zo'n heel groot bedrag, eigenlijk hebben ze toen gewoon de gronden waar het nieuwe stadion van kv en racing zou komen verkocht en met dat geld kv en racing wat geholpen.

Dat waren natuurlijk wel niet zo'n grote bedragen dan bij bijvoorbeeld Zulte Waregem als ik mij niet vergis?? daar heeft de stad toch ook wel redelijk goed meegeholpen aan de verbouwingen uiteindelijk!??

En Bij Anderlecht dan blijkbaar ook hoor ik hierboven ergens zeggen?

Charleroi kreeg ook hulp als ik mij niet vergis?

Mechelen is gewoon niet echt de stad die veel geld investeerd in sport heb ik zo de indruk...
YellowRedFan

Berichtdoor Greenboy » wo 07 okt 2015, 16:44

De stad kocht de terreinen van KV voor 3.6 miljoen, die van Racing voor 1.2 miljoen! Dat geld van Racing is gewoon opgesoupeerd aan veel te dure spelers!! Nu hebben we ons stadion verkocht voor 2.5 miljoen aan IBO omdat de stad ons niet meer wou helpen. Waar 'wij' ons nieuw stadion gaan zetten is me een raadsel. Maar volgens mijn bronnen gaat de stad, voor zowel Racing als YRKV nieuwe jeugdvelden aanleggen aan P&G.
Greenboy

Berichtdoor YellowRedFan » wo 07 okt 2015, 17:39

Greenboy schreef:De stad kocht de terreinen van KV voor 3.6 miljoen, die van Racing voor 1.2 miljoen! Dat geld van Racing is gewoon opgesoupeerd aan veel te dure spelers!! Nu hebben we ons stadion verkocht voor 2.5 miljoen aan IBO omdat de stad ons niet meer wou helpen. Waar 'wij' ons nieuw stadion gaan zetten is me een raadsel. Maar volgens mijn bronnen gaat de stad, voor zowel Racing als YRKV nieuwe jeugdvelden aanleggen aan P&G.

Inderdaad, dat artikel heb ik hier enkele dagen geleden gepost, was al een oud artikel, maar ik wou het toch even delen.
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-mechelen/stad-brengt-aartsrivalen-samen-in-voetbalacademie-a2393805/

Hoe lang dat nog gaat duren is nog maar de vraag natuurlijk he, en naar wat ik ervan gehoord heb zou het echt zuiver en alleen om jeugdvelden gaan, en dus zou daarmee het probleem van het stadion van Racing natuurlijk nog altijd niet opgelost zijn!
Maar het is toch al een grote stap in de goede richting!
En het was hoog nodig, want laten we eerlijk zijn, zowel de jeugd van kvm als die van Racing is echt triestig he!!
Allemaal verouderd, totaal niet meer van deze tijd.
Jeugdvelden van Racing zullen dan door de stad verkocht worden aan Ibo gok ik??
En kvm zal zijn jeugdvelden dan waarschijnlijk ook wel verkopen, toch een redelijk grote oppervlakte!
Dus moet zeker redelijk wat geld opbrengen voor kvm!
YellowRedFan

Volgende

Keer terug naar Nieuwe Stadions