Ik ben mee hoor, 1891
Dit is trouwens een simulatie die ik net heb gemaakt van hoe een staantribune achter doel er kan uitzien. 4900 plaatsen op 28 rijen dus moet nog net iets hoger, één rij extra volstaat. Voordeel aan het doorlopen in de bochten is dat de staantribune mooi kan aansluiten op de zittribunes langs de zijlijnen zonder dat het zicht vanaf de zitjes verhinderd wordt. Indien je de staantribune beperkt tot de lengte van de doellijn moet je de zittribunes in de bochten ernaast verhogen (zie de stadions van Anderlecht en Genk) OF een grote opening laten tussen beide. De zichtlijnen moet ik nog nakijken, die waren in orde voor de oorspronkelijke tribune met rijhoogte 20 cm (voor de staanplaatsen) maar ik heb die verlaagd tot 17,5 cm zodat je geen borstwering op iedere rij nodig hebt en met een systeem zoals in de Allianz Arena kan werken. De marges rond het veld zijn 7,5 meter, vergelijkbaar met het stadion van Juventus.
Edit, 14u14: na nog wat meer geëxperimenteer in Sketchup blijkt een converteerbare staantribune, rekening houdende met optimale zichtlijnen in beide configuraties, toch het best niet door te lopen in de bochten. In de Allianz Arena zie ik zo dat de vaste zitplaatsen die zich het dichtst bij de staanplaatsen bevinden geen optimaal zijwaarts zicht kunnen hebben.
Die staantribune dient dan voor de zichtlijnen iets lager en meer naar achter te worden gebouwd dan de aangrenzende zittribunes. Op die manier heb je ook alleen daar een kleine breuk met de bovenliggende zittribune en kan je de andere tribunes nog wat verder in 1 ring laten doorlopen. Klinkt misschien als Latijn maar ik zal het wel eens demonstreren met afbeeldingen.
Ik ben trouwens ook aan het proberen om het Bayern-systeem in Sketchup te tekenen. Eenvoudig is dat niet maar het is het meest ingenieuze systeem dat ik al gezien heb en vergeleken met dat van Hamburg en deze van Stuttgart, Anderlecht, Standard... Je bent niet afhankelijk van de rijhoogte (het Hamburg-systeem wordt moeilijk met onsteile rijen), je creëert passageruimte door de klapzitjes én je kunt je staanvak quasi maximaal benutten (bij Standard, Anderlecht... blijft die dezelfde als in zitconfiguratie omdat je geen extra rij creëert).