Nieuw Stadion Brugge (40.000)

Alle nieuwtjes over projecten voor nieuwe stadions in België horen hier thuis.

Re: Project Nieuw Stadion Club Brugge (40.000)

Berichtdoor witn » za 14 jun 2008, 16:21

Volgens bronnen op blauwzwartforum wordt er een antwoord verwacht van de Task Force tegen 18 juli 2008. Hopelijk is het positief!

Ondertussen is wel al bekend geworden dat Loppem niet de beste optie is volgens de MER. Maar de Task Force houdt ook rekening met het financiële aspect, en daar scoort het project van Club dan ook veel beter op aangezien de regering enkel een 8 miljoen zou moeten betalen voor de wegen.
witn
Beheerder

Berichtdoor witn » zo 15 jun 2008, 10:44

Vlaamse Progressieven willen Clubstadion aan Blankenbergsesteenweg
De Vlaamse Progressieven afdeling Brugge kiezen voor de Blankenbergsesteenweg West als ideale locatie voor het nieuwe voetbalstadion van Club Brugge.
Ze pleiten ervoor dat Club en Cercle in hetzelfde stadion voetballen en dat de verschillende overheden financieel over de brug komen.
'Op deze locatie is er één miljoen vierkante meter dat kan gebruikt worden',vertelt het Brugse gemeenteraadslid Pacal Ennaert van de Vlaamse Progressieven.
'Het is bovendien gunstig gelegen. Er is de expresweg , de autoweg AX vanaf 2014, hier kan een evenementenstadion gebouwd worden en het is op slechts vijftien minuten fietsen van de Brugse binnenstad.Bovendien is er nu al voldoende parkeerruimte in de buurt.We pleiten niet voor een winkelcentrum rond het stadion maar voor alles wat met sport te maken heeft,zoals een sporthal, de topsportschool en de kansen voor het sporthotel aan de Sint-Pietersplas'.Volgens hem zijn noch de landbouwers noch de natuurverenigingen tegen de locatie gekant .

Bron:Het Nieuwsblad op Zondag

De moeite niet om op de site te plaatsen, dan zet ik het maar hier. :)
witn
Beheerder

Berichtdoor jenske » zo 15 jun 2008, 11:04

Vind ik goed heel goed nieuws, maar er zal nog wat meet moeten gebeuren. Maar ze zijn op goede weg ;)
Essevee!
jenske

Berichtdoor De Buurman » di 17 jun 2008, 10:46

'Stadion op plaats waar toch industrie gepland is'
Vlaams Progressieven trekken kaart van Blankenbergsesteenweg

BRUGGE - De Vlaamse Progressieven afdeling Brugge gaan resoluut voor de Blankenbergsesteenweg West als ideale locatie voor het nieuwe voetbalstadion. Ze pleiten ervoor dat Club en Cercle Brugge in hetzelfde stadion spelen.

De Brugse afdeling van de Vlaams Progressieven ziet het nieuwe voetbalstadion in Brugge het liefst aan de Blankenbergsesteenweg West. 'De andere vier voorgestelde locaties zien wij niet zitten', zegt het Brugse gemeenteraadslid Pascal Ennaert van de Vlaamse Progressieven. 'Een verbouwing van het Jan Breydelstadion veroorzaakt bijkomende overlast voor de buurt en is moeilijk bereikbaar. Het Chartreusegebied moet dienen als headquarterszone zoals de Brugse burgemeester wenst. Aan de Oostkampse Baan verblijven beschermde vleermuizen en daar is er risico op wateroverlast en is er overlast voor Loppem, Oostkamp en Sint-Michiels. De Spie ten slotte is volgens ons veel te klein. Het is maar even groot als het huidige Jan Breydelstadion.'

Op de zone Blankenbergsesteenweg West kan 1 miljoen vierkante meter gebruikt worden, klinkt het. 'Het is ook gunstig gelegen', zegt Ennaert. 'Er is de vlakbij gelegen Expresweg, de AX vanaf 2014. Bovendien kan hier een evenementenstadion gebouwd worden aan de Blauwe Toren. Dat zou ook gunstig zijn voor de hypermarkt en het is maar op een kwartier fietsen van de Brugse binnenstad. Verder zijn er nu al voldoende parkeerplaatsen in de buurt. Ik denk maar aan de parking van B-Park, van Stock Vermeersch en van Brico Plan It. Als dat niet genoeg is, kan tijdens wedstrijden éénrichtingsverkeer op het industrieterrein ingevoerd worden, zodat er aan de rand van de weg geparkeerd kan worden. We pleiten hier niet voor een winkelcentrum rond het stadion maar voor alles wat met sport te maken heeft: een sporthal voor indoorsporten, een nieuw zwembad, de verhuizing van de topsportschool naar deze site en kansen voor het vlakbij gelegen sporthotel aan de Sint-Pietersplas.'

De partij is ook van mening dat niemand, zowel de landbouwers als de natuurverenigingen, iets tegen de locatie kan hebben want er kunnen tegen 2014 toch bedrijven komen. Ze menen ook dat de verschillende overheden, waaronder zowel federaal als Vlaams niveau, de provincie en de stad financieel over de brug moeten komen.

HNB 16/06/2008
De Buurman

Berichtdoor De Buurman » di 17 jun 2008, 10:53

Witte Pion: 'Noorden van Brugge beste plaats'

BRUGGE - Witte Pion, de actiegroep die tegen een nieuw stadion aan de Oostkamse Baan in Loppem ijvert, is wel te vinden voor de optie om het stadion aan de Blankenbergse Steenweg te bouwen.
'Club focust zich best op het noorden van Brugge', zegt Ides D'hont van Witte Pion. 'Uit de studie van projectontwikkelaar Uplace blijkt al dat de Blankenbergse Steenweg in te toekomst ruime mogelijkheden biedt. Tegen 2014 zal de nieuwe snelweg AX er liggen die de kust met Antwerpen en verder met Limburg zal verbinden. Er is zeker ook de mogelijkheid voor de ontsluiting per trein: er kan een evenementenstation worden gebouwd dat bruikbaar is voor het AZ Sint-Jan-ziekenhuis, het winkelpark B-Park aan de Blauwe Toren en het nieuwe stadion.'

In elk geval vindt Witte Pion dat er nu genoeg argumenten zijn om niet voor de optie Loppem te kiezen. 'De ontwerp-MER van de Vlaamse regering bevat genoeg elementen voor een lange juridische strijd als die locatie toch geclaimd wordt', zegt de actiegroep. 'Al zijn we geen voorstander van zo'n juridische procedureslag.' (tlb)

HNB 17/06/2008
De Buurman

Berichtdoor De Buurman » di 17 jun 2008, 10:53

Tweede 'Witte Pion' in de maak?
Buurt wil geen stadion Blankenbergse Steenweg

BRUGGE - Komt er een tweede 'Witte Pion'? Het voorstel om het stadion voor Club Brugge aan de Blankenbergse Steenweg te bouwen, wordt afgewezen door de bewoners. 'Wij zullen ver gaan om de plannen tegen te houden.'
Jean-Pierre Devuyst, een buurtbewoner van de Sint-Pietersplas in Brugge, is niet te spreken over het pleidooi dat de Brugse afdeling van de Vlaams Progressieven heeft gegeven om het nieuwe stadion voor Club Brugge op industriegrond aan de Blankenbergse Steenweg te bouwen. 'Als er ooit beslist wordt om het stadion daar te bouwen, zullen wij ons verenigen en zullen we ver gaan om de plannen tegen te houden.'

Maar zover is het nog lang niet, zegt Devuyst. 'Geen enkel argument van de Vlaams Progressieven houdt steek. Ze hebben het over één miljoen vierkante meter industriegebied om een stadion te bouwen. Maar in werkelijkheid is het veel minder dan dat. De partij zegt ook dat het gebied uitstekend bereikbaar is via de geplande AX-snelweg en de Expresweg. Maar de Expresweg kan, zelfs met de aanpassingen van de gevaarlijke kruispunten, absoluut de gigantische verkeersstroom niet aan, die zo'n nieuw stadion zou genereren. Er wordt ook voorgesteld om de parkings van het geplande winkelpark B-Park en de Brico Plan-It te gebruiken op wedstrijddagen. Maar dat zijn zuivere privéparkings die met andere bedoelingen gebouwd zijn, en die geen capaciteit hebben om tienduizenden mensen te laten parkeren.'

'Bovendien is de Vlaamse regering nog druk bezig om alle andere mogelijke locaties voor het nieuwe stadion te onderzoeken', zegt Devuyst. 'Ik kan mij niet voorstellen dat uit dat onderzoek de Blankenbergse Steenweg als uitgelezen locatie naar voor komt.'

Toch lijken de Blankenbergse Steenweg, de Oostkampse Baan in Loppem en de uitbreiding van het Jan Breydelstadion de enige mogelijkheden die nog echt overwogen zullen worden wanneer de task force rond het stadionproject weer samenkomt begin juli.

'Voorlopig is de mogelijke inplanting van een nieuwe camping aan de Sint-Pietersplas nog de grootste van onze zorgen', zegt Devuyst. 'We gaan er nu nog van uit dat hier nooit een stadion zal worden gebouwd. Maar als dat toch zo zou zijn, dan zullen we niet zomaar over ons heen laten lopen.'

HNB 17/06/2008

Het wordt misschien tijd dat ik ook eens een Witte Pion zal opstarten? :lol:
De Buurman

Berichtdoor Zulte Waregem Sup » wo 16 jul 2008, 07:14

Gisteren was D-Day!!! Is er al nieuws Nu?
Zulte Waregem Sup

Berichtdoor witn » wo 16 jul 2008, 07:58

Op de radio sprak men dat er nog altijd 2 opties zijn: Loppem (voorstel Club Brugge) en een locatie ten noorden van Brugge (Voorstel Moenaert), verder wordt het afwachten tot vrijdag wanneer de Vlaamse Regering samenkomt. Hopelijk komen ze tot een besluit en beslissen ze niet om nog een studie uit te voeren.

Ik hoop allesins dat het Loppem wordt, met die andere locatie mag ik nog een uur vroeger vertrekken naar Brugge om in de file te staan op de expressweg.
witn
Beheerder

Berichtdoor witn » wo 16 jul 2008, 16:16

"Memorial" wil samenwerken met Club in Loppem
Het innovatieve concept van het nieuwe stadion dat Club Brugge in Loppem plant, neemt uitbreiding om ook andere topevenementen te kunnen ontvangen.

Zo ziet Wilfried Meert, manager/organisator van de “Memorial Ivo Van Damme”, bijzonder veel heil in een samenwerking met Club Brugge op de locatie Loppem. Vandaag voerde de oprichter en bezieler van de grootste atletiekmeeting in België, die volgende maand al aan zijn 32ste editie van de “Memorial” toe is, daarover de eerste constructieve besprekingen met Clubvoorzitter dr. Michel D’Hooghe.

Een concept naar het model van het Stade de France in Parijs, met uitschuifbare tribunes die op voetbalwedstrijddagen de atletiekpiste overspannen, kan ervoor zorgen dat de Belgische “Golden League Meeting” (één van de vier topmeetings in Europa dus) naar Loppem kan gehaald worden zonder de voetbalsfeer in het stadion aan te tasten.

Alweer steun voor Loppem! Of het realistisch is dat er een piste komt in het nieuwe stadion is weer wat anders.
witn
Beheerder

Berichtdoor Swa » wo 16 jul 2008, 18:00

witn schreef:Op de radio sprak men dat er nog altijd 2 opties zijn: Loppem (voorstel Club Brugge) en een locatie ten noorden van Brugge (Voorstel Moenaert), verder wordt het afwachten tot vrijdag wanneer de Vlaamse Regering samenkomt. Hopelijk komen ze tot een besluit en beslissen ze niet om nog een studie uit te voeren.

Ik hoop allesins dat het Loppem wordt, met die andere locatie mag ik nog een uur vroeger vertrekken naar Brugge om in de file te staan op de expressweg.

Misschien dat jij mij wel van antwoord kunt zijn ;)

Laat één ding duidelijk zijn, ik ben voor een nieuw stadion van Brugge... Maar wat ik niet begrijp is dat een bedrijf ruim 100.000.000 euro uitrekt om een stadion te plaatsen naast hun hoofdactiviteit, namelijk het uitbuiten van een shoppingcentra? Mijn vraag is dan. Waarom diene zij niet gewoon een dossier in om dat shopping centra te plaatsen in Loppem zonder dat stadion?
Swa

Berichtdoor witn » do 17 jul 2008, 17:56

Je ziet het verkeerd, het gaat in feite niet over dat bedrijf maar over Bart Verhaeghe die Club van dienst wil zijn.

Ik zie je voorstellen om eens een interview te lezen met hem, dan zie je direct wat ik bedoel:
http://belstadions.be/niws/show_news.php?subaction=showfull&id=1211976331&archive=&template=

Een stukje eruit:
Maar de kritiek op zijn plannen om in de Brugse rand een stadion van 40.000 zitplaatsen en een shoppingcomplex van 41.000 vierkante meter neer te poten, werd de voorbije maanden zo hard dat hij zich nu toch even wilde verweren. Omdat er op de man werd gespeeld. “Het stadion is het glijmiddel om goedkeuring te krijgen voor zijn winkelcomplex”, fulmineerden de tegenstanders. “Neen,” weerlegt de ondernemer, “het complex is nodig om het stadion gefinancierd te krijgen.” En verdienen doet hij er niet aan, alle winst gaat naar Club Brugge, dat op die manier mogelijks zijn budget kan verdubbelen. Bart Verhaeghe: “Ik wil gewoon iets structureels en goed doen voor de sport in mijn land en de voetbalclub van mijn hart. Ik ben in dit hele verhaal niet belangrijk, wel de ambities van Club.” Dat lijkt wat merkwaardig in dit land - de man is tenslotte een meer dan succesvol zakenman -, en dus is er uitleg nodig.
witn
Beheerder

Berichtdoor plitch » vr 18 jul 2008, 14:26

Vandaag is het zover!!!!

Code: Selecteer alles
[b]Gezocht : Vlaamse regering met BALLEN[/b]

Al maanden is er het politieke getrouwtrek rond het nieuw stadion. Eerst stelde Vlaams minister Peeters voor om regionale vergaderingen te houden en te beslissen rond de nieuwe locatie. Dat gebeurde en de meerderheid van Zedelgem als de stad Brugge kozen voor de site Loppem.
Nog was dit niet genoeg en werd er een taskforce opgericht die moest onderzoeken welke locatie dan ook het beste is. Onderzoeken die reeds al 2 jaar ervoor door Club en Uplace zijn begonnen. Eind maart 2008 ging er dan ook een beslissing vallen, een beslissing die nu reeds is uitgesteld tot vandaag. Heel Club, maar ook heel voetbalminnend België wacht in spanning af.

De grootste problemen zijn er rond de bouw van een overdekt winkelcentrum. Iets wat er in de toekomst toch zowiezo in West Vlaanderen moet komen. De discussie waarin de stad Brugge bang is voor zijn toerisme, bang dat alle winkelstraten er gaan leeglopen, is gewoon weg lachwekkend. De stad Antwerpen was er met de bouw van Wijnegem shopping ook bang voor, en zeg nu zelf als je nu gaat shoppen op de Meir, Keyserlei en co, tis nu niet dat je daar van een leegloop kan spreken he.

Nog meer toekomstgericht is er de bouw van een nieuw winkelcentrum in Boom. Een winkelcentrum waar plaatselijke handelaars ook bang voor zijn, maar hoe reageren ze hier? " Theeft geen zin om te protesteren, proberen van dit tegen te houden, want uiteindelijk gaat dit er toch komen". Laat me zeggen stad Brugge en vooral ook Vlaamse regering neem eens een voorbeeld aan zo'n kleine gemeente als Boom.

De grootste reden achter heel dit getrouwtrek ligt te vinden bij onze 'geliefde' burgemeester Moenaert die bang is voor de toekomst van zijn Cerceltje. Dit Cerceltje dat nu beweert na zijn top seizoen vorig jaar van een topploeg te zijn. Wel Moenaert wordt het dan eens geen tijd om deze 'topclub' gelijk te behandelen als die ander club die al jaren Brugge op de wereldkaart hebben gezet. Begin bv eens om beide ploegen evenveel kost van het Jan Breydelstadion te laten betalen en niet zoals nu Club 93% en Cercle 7%. Ach ja tis natuurlijk moeilijk he want zelfs al clemen ze de titel "ploeg vant stad", ze hebben in Brugge stad nog meer dan de helft minder supporters als Club en ja veel verder als de streek rond Brugge moet je natuurlijk de cercle supporters niet gaan zoeken, met uitlopers misschien in de Rupelstreek met fans die De Boeck zijn gevolgd.

Zo komen we bij 1 van de hoofdzaken voor de noodzaak van een nieuw stadion: Jan Breydel is veel te klein voor Club, grootste last zijn de parkeerplaatsen in en rond het stadion, maar vooral om daar te geraken en na de wedstrijd terug kunnen te vertrekken, moet je beschikken van het nodige geduld. Wijzelf komen ook vanuit Boom naar Brugge en vertrekken doen wij bij thuismatchen reeds 3u op voorhand, maar als we terug richting huis rijden kunnen we de parking pas minstens 1u na de wedstrijd verlaten, eer we het grondgebied Brugge verlaten zijn we al makkelijk 1,5 uur na de wedstrijd. Iets wat op zaterdagavond minder erg is, maar zoals je weet worden bijna alle matchen van Club verzet voor belgacomtv naar zondagavond. Als we dan om 1u terug in Boom zijn mogen we al van geluk spreken dat we zo 'vroeg' terug zijn. Een stadion vlak voor Brugge, naast de E40 zou voor ons al makkelijk de helft in tijdsduur verminderen.

De meest belangrijkste reden voor de nood aan een nieuw stadion is natuurlijk jaar na jaar het stijgende aantal supporters. Meer nog men moet stoppen met abbo's want er zijn al bijna geen losse tickets meer voor de wedstrijden, kans is natuurlijk groot om nog meer uitverkochte wedstrijden te krijgen tegen ook de (met alle respect) 'kleindere' ploegen. De accomodatie in Jan Breydel is enorm verouderd en om die in Jan Breydel nog te vernieuwen is echter geen optie meer.

Kortom Club heeft nood aan een nieuw stadion, een stadion in Loppem lijkt ook de geschikste locatie. En stadion dat trouwens zowel de belastingbetaler, als de vlaamse regering geen €urocent zal kosten. Dat is natuurlijk het moeilijkste in dit debat. Kiest de regering voor een 'gratis' stadion of voor 1 waar iedereen zijn centje moet gaan bijdragen. België heeft nood aan nieuwe stadions, zeker met et Wk 2018 in het vooruitzicht. Als België wilt kans maken dan moeten er tegen 2011 nieuwe stadions staan, is dit niet het geval dan zal België en dan ook Nederland absoluut geen kans meer maken tot de organisatie van het Wk.

Daarom Vlaamse Regering beslis snel en ook de enige juiste beslissing zodat zowel Club als de Belgische voetbalwereld aan de toekomst kan werken.

Wij hebben dan ook 1 duidelijke boodschap :

" Gezocht : Vlaamse regering met BALLEN "

bron: blue-army.com
plitch

Berichtdoor Swa » za 19 jul 2008, 13:37

witn schreef:Je ziet het verkeerd, het gaat in feite niet over dat bedrijf maar over Bart Verhaeghe die Club van dienst wil zijn.

Ik zie je voorstellen om eens een interview te lezen met hem, dan zie je direct wat ik bedoel:
http://belstadions.be/niws/show_news.php?subaction=showfull&id=1211976331&archive=&template=

Een stukje eruit:
Maar de kritiek op zijn plannen om in de Brugse rand een stadion van 40.000 zitplaatsen en een shoppingcomplex van 41.000 vierkante meter neer te poten, werd de voorbije maanden zo hard dat hij zich nu toch even wilde verweren. Omdat er op de man werd gespeeld. “Het stadion is het glijmiddel om goedkeuring te krijgen voor zijn winkelcomplex”, fulmineerden de tegenstanders. “Neen,” weerlegt de ondernemer, “het complex is nodig om het stadion gefinancierd te krijgen.” En verdienen doet hij er niet aan, alle winst gaat naar Club Brugge, dat op die manier mogelijks zijn budget kan verdubbelen. Bart Verhaeghe: “Ik wil gewoon iets structureels en goed doen voor de sport in mijn land en de voetbalclub van mijn hart. Ik ben in dit hele verhaal niet belangrijk, wel de ambities van Club.” Dat lijkt wat merkwaardig in dit land - de man is tenslotte een meer dan succesvol zakenman -, en dus is er uitleg nodig.

Ok, als je het zo bekijkt, kan je hem enkel maar gelijk geven. Maar hij zou de eerste niet zijn die het omgekeerde zecht van wat hij in werkelijkheid bedoeld... En dat hij der geen persoonlijk belang uit haalt is gewoonweg om te lachen, al is dat natuurlijk zijn volste recht.
Swa

Berichtdoor vinmat » ma 21 jul 2008, 17:04

Nu weer september? Om te janken.
vinmat

Berichtdoor witn » wo 23 jul 2008, 07:26

@ Vinmat: jep het belachelijke gedoe blijft duren.

Club Brugge op 28 augustus gehoord door Task Force

Vorige week heeft de Vlaamse regering geen beslissing genomen in het stadiondossier van Club Brugge. Dit werd doorgeschoven tot na het zomerreces. Op 5 september zal de knoop worden doorgehakt. Eén week eerder, op 28 augustus, moet de Task Force zijn definitieve bevindingen aan de Vlaamse regering overmaken. Diezelfde dag, 28 augustus, mag Club Brugge alsnog zijn dossier aan de Task Force voorstellen.
Bron: Club Brugge

Op 28 augustus wordt Club Brugge gehoord! Dat is 2,5 jaar achter de voorstelling van het project. Redelijk laat maw...
witn
Beheerder

Berichtdoor jenske » wo 23 jul 2008, 11:03

En dan zijn we nog niet op het einde van (lijdens)weg.
Als svzw-supporter hoop ik uit de grond van mijn hart dat dit stadion er zo snel mogelijk komt!
We moeten vooruit gaan. Want stilstaan is achteruit gaan.
Hup België hup :roll:
Essevee!
jenske

Berichtdoor Chimaera » wo 23 jul 2008, 15:02

witn schreef:@ Vinmat: jep het belachelijke gedoe blijft duren.

Club Brugge op 28 augustus gehoord door Task Force

Vorige week heeft de Vlaamse regering geen beslissing genomen in het stadiondossier van Club Brugge. Dit werd doorgeschoven tot na het zomerreces. Op 5 september zal de knoop worden doorgehakt. Eén week eerder, op 28 augustus, moet de Task Force zijn definitieve bevindingen aan de Vlaamse regering overmaken. Diezelfde dag, 28 augustus, mag Club Brugge alsnog zijn dossier aan de Task Force voorstellen.
Bron: Club Brugge

Op 28 augustus wordt Club Brugge gehoord! Dat is 2,5 jaar achter de voorstelling van het project. Redelijk laat maw...
Ik heb het eens opgezocht:

Medio 2005 dacht Club aan een uitbreiding van het Jan Breydelstadion.

Eind 2005, begin 2006 werd door Dhondt, D'Hooghe en andere Clubmensen luidop gedroomd van een NIEUW stadion.

Eind 2006 raakte bekend dat Club een nieuw stadion aan het voorbereiden was, en uiteindelijk ook de locatie: Loppem.

11 januari 2007 stelde Club zijn plannen voor op een persconferentie.

Tegen mei 2007 was het plan nog verder uitgewerkt en kregen we de eerste visualisaties te zien.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor witn » za 02 aug 2008, 07:25

Mooi opzoekingswerk! Het zal nog van pas komen als we de pagina's maken over het nieuwe stadion. Hopelijk wordt het nu in september beslist. Zelfs als het beslist is zal het nog lang duren. (Witte Pion driegt met Raad van State)

Enquête over het nieuwe stadion: http://messagent.vummail.be/optiext/optiextension.dll?ID=MkNshMUo0scMMM6
Het Nieuwsblad schreef:Loppem of Brugge Noord? De zoektocht naar een nieuw stadion voor Club (en Cercle) is het heetste hangijzer in jaren in Brugge. Op 5 september maakt de Vlaamse regering een definitieve keuze. Lees op http://www.nieuwsblad.be/stadion alles over de plannen voor het nieuwe stadion en laat uw stem horen: kies waar volgens u het stadion moet komen, vul hier de enquête in en laat van u horen op het forum. Op 28 augustus, wanneer de werkgroep voor het laatst vergadert om zijn definitief advies te geven aan de Vlaamse regering, zullen we al uw antwoorden overhandigen aan de leden van de adviesgroep. Zo krijgt ook u, onze lezer, een stem in het stadiondebat.
witn
Beheerder

Berichtdoor plitch » ma 04 aug 2008, 19:39

witn schreef:Mooi opzoekingswerk! Het zal nog van pas komen als we de pagina's maken over het nieuwe stadion. Hopelijk wordt het nu in september beslist. Zelfs als het beslist is zal het nog lang duren. (Witte Pion driegt met Raad van State)

Enquête over het nieuwe stadion: http://messagent.vummail.be/optiext/optiextension.dll?ID=MkNshMUo0scMMM6
Het Nieuwsblad schreef:Loppem of Brugge Noord? De zoektocht naar een nieuw stadion voor Club (en Cercle) is het heetste hangijzer in jaren in Brugge. Op 5 september maakt de Vlaamse regering een definitieve keuze. Lees op http://www.nieuwsblad.be/stadion alles over de plannen voor het nieuwe stadion en laat uw stem horen: kies waar volgens u het stadion moet komen, vul hier de enquête in en laat van u horen op het forum. Op 28 augustus, wanneer de werkgroep voor het laatst vergadert om zijn definitief advies te geven aan de Vlaamse regering, zullen we al uw antwoorden overhandigen aan de leden van de adviesgroep. Zo krijgt ook u, onze lezer, een stem in het stadiondebat.

Gestemd + enquête ingevuld!
plitch

Berichtdoor plitch » ma 04 aug 2008, 19:40

Stadion Club kost nu al 1,5 miljoen
Nog voor er ook maar één definitieve beslissing is genomen, heeft het nieuwe stadion van Club Brugge al ruim 1,5 miljoen euro gekost. Op anderhalf jaar tijd zijn al meer dan 35 studies, onderzoeken en rapporten gemaakt over de bouw van een nieuwe Brugse voetbalarena.

bron: De Standaard

De lokale politie van Het Houtsche ging een kijkje nemen in stadions in Groningen en Enschede, het Brugse stadsbestuur liet de Vlaamse bouwmeester bestuderen of een uitbreiding van het Jan Breydelstadion haalbaar is, Unizo onderzocht wat de impact is van grote winkelcentra buiten de stadskern. Zowat iedereen heeft de laatste maanden al op een of andere manier een studie gemaakt over de mogelijke bouw van een nieuw stadion voor Club Brugge in Brugge of Loppem.

Club en projectontwikkelaar Uplace zelf deden de grootste kosten: een kleine twintig studies bij verschillende studiebureaus kostten de club al ruim één miljoen euro. Club en Uplace deden onder meer onderzoek naar verschillende mogelijke locaties voor een stadion, ze peilden naar de interesse van handelaars om een nieuwe vestiging te openen in het winkelcentrum dat Club aan het stadion in Loppem wil bouwen en ze maakten een analyse van de verkeersproblematiek rond het huidige Jan Breydelstadion.

Ook de lokale politie van Het Houtsche deed uitgebreid onderzoek naar de impact die een nieuw stadion in Loppem zou hebben, onder meer op het politiekorps zelf en op de verkeerssituatie in Loppem.

'Ik kan er geen precies bedrag op plakken', zegt korpschef Eddy Van Daele. 'Maar er zijn drie mensen in ons korps die dat dossier opvolgen en we zijn ook op bezoek geweest in een paar stadions in Nederland, in het stadion van Racing Genk en in het Waasland Shopping Center.'

De studie van de Vlaamse bouwmeester over de uitbreiding van het Jan Breydelstadion kostte het Brugse stadsbestuur 30.000 euro. De kostprijs van de studie over de impact van grote winkelcentra schat Unizo 'zeer grofweg' op ruim 10.000 euro.

'Dat onderzoek was niet specifiek toegespitst op Brugge, maar de plannen van Club speelden er uiteraard wel een rol in', zegt Frederik Serruys van Unizo Noord-West-Vlaanderen.

Daarbij komt nog het studiewerk van de Vlaamse regering. Studiebureau Grontmij maakte een ontwerp-plan-MER (milieu-effectenrapport) van de afbakening van het regionaalstedelijke gebied van Brugge. Daarin speelt de stadionkwestie een prominente rol. Kostprijs: 77.000euro.

Alles samen ruim 35 studies en anderhalf miljoen euro kosten dus. Een beslissing wordt verwacht op 5 september.

Hopelijk brengt het allemaal op!
plitch

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuwe Stadions