Nieuw Stadion Brugge (40.000)

Alle nieuwtjes over projecten voor nieuwe stadions in België horen hier thuis.

Re: Nieuw Stadion Brugge (45.000)

Berichtdoor girondin » zo 07 jan 2018, 20:29

Waarom zijn er nooit zo'n grote protesten bij nog een een verkaveling van matexi, Groep Huyzentruyt.... allemaal losstaande huizen met een stukje gras errond die men dan maar een tuin of natuur noemt. Soms van oppervlakte veel groter dan een voetbalstadion. Maar een voetbalstadion bouwen oh wee!Als je al die huizen compacter bouwt en daar ruimte mee wint dan zou Vlaanderen er al helemaal anders uit gezien hebben en past een stadion daar ook mooi in. Ik hoop dat Brugge zijn stadion weldra kan beginnen bouwen zonder al teveel obstakels. En Anderlecht in Neerpede? en Standard vernieuwbouwen op sclessin!
girondin

Berichtdoor Chimaera » ma 08 jan 2018, 11:28

Vandaag deel 3 van het Dossier Belgisch Voetbal in Het Laatste Nieuws: een interview met Bart Verhaeghe. Het gaat eerst over het Belgisch voetbal maar op het einde komt ook het nieuwe stadion aan bod.

Laat ons even dieper ingaan op de stadionproblematiek. Iedereen wil bouwen, maar veel projecten komen niet of met tien jaar vertraging van de grond. Dat moet steken bij de bouwheer in u.
“Absoluut. België zit verkeerd in elkaar op dat vlak. Waarom gaat het hier zo traag? Omdat er zoveel wetgeving is dat degene die tégen een project is, meer rechten heeft dan degene die iets wil realiseren. Dat is een ongezond onevenwicht. Ik ben er zelfs een boek over aan het schrijven: als we zo blijven doorgaan, krijgen we niet alleen geen stadions, maar ook geen ziekenhuizen of scholen. Want je zal altijd wel een buurtbewoner vinden die liever geen joelende kinderen in zijn achtertuin heeft. Ik heb projecten ontwikkeld in Duitsland, Nederland, zelfs Frankrijk: daar kan je een pak eenvoudiger iets gedaan krijgen. Als binnen de overheid de meerderheid groen licht geeft, is het in orde. Binnen een termijn van twee, drie jaar, staat alles er. Hier? Vijf, tien, vijftien jaar, en zelfs dan weet je nog niet of je kan beginnen. Iedereen kan het betwisten. Via de gewone rechtbank, de Raad van State, het Grondwettelijk Hof, noem maar op. Dat gebrek aan rechtszekerheid – nochtans de hoeksteen van onze maatschappij – is niet werkbaar. De samenleving verandert, maar we zitten vast. 85 procent van de GRUP’s wordt teruggefloten door rechtbanken. 15 procent slaagkans: da’s niet goed. En dat heeft niets met politieke kleuren te maken: het is zo sinds de jaren 90, en sinds dan hebben alle partijen geregeerd.”

U verwijt de overheid belemmering van de plannen, maar anderzijds mag ze niet financieel bijspringen.
“Ik vind dat elke profclub moet instaan voor zijn eigen stadion. En ja, dat is perfect levensvatbaar. Zoals een koekjesfabrikant op voorhand uitrekent hoeveel wafels hij moet bakken om zijn stenen en lening aan de bank terug te betalen, zo kan een voetbalbedrijf becijferen hoe zo’n stadionproject rendabel kan zijn. Als wij een stadion met 40.000 plaatsen kunnen bouwen, zal onze omzet tussen de 15 en 20 miljoen per seizoen stijgen. De helft daarvan zullen we aan de afbetaling moeten afstaan. De andere helft kunnen we investeren in het sportieve. Je ziet: het betaalt zichzelf terug. Is het een risico? Natuurlijk, zoals elke persoon die een huis koopt en een lening moet afbetalen een risico neemt. Maar dat wil toch niet zeggen dat je nooit een huis zal kopen?”

De economische wetmatigheden voor een club als KV Kortrijk zijn natuurlijk anders dan voor Club Brugge.
“Iedereen moet zaaien volgens zijn eigen zak. Maar dat is toch geen probleem? Er bestaan websites waar je met een paar klikken kan simuleren hoe jouw ‘ideale’ stadion er zal uitzien, hoeveel de kostprijs per zitje zal bedragen. Voor Anderlecht zal dat iets zijn met veel aandacht voor VIP’s, omdat dat meer hun doelpubliek is. Wij zijn van nature een meer volkse club, wat je ook in ons stadion zal zien. Nogmaals: je kan daar op voorhand perfect op inspelen. Wat KV Mechelen gedaan heeft: dat vind ik fantastisch. Het stadion renoveren en toch de echtheid bewaren. Voor ons is dat geen optie. Het stadion hier is op. Het water komt naar boven, de elektriciteit is verouderd. Alles is kapot. En toch kunnen we niet vooruit. Frustrerend.”

Club Brugge wil al sinds 2006 bouwen. De eerste steen moet nog gelegd worden.
“Verschrikkelijk lang duurt het al. De overheid heeft al verschillende locaties toegekend – nu de Blankenbergse steenweg. We hopen dat alles goed gaat: in het beste geval kunnen we in 2020 beginnen bouwen en in 2021 de poorten openen. Maar er zijn eerst nog heel wat procedures die gevolgd moeten worden.”

Paul Gheysens van Ghelamco heeft recent nog een stuk grond verworven waar jullie willen bouwen. Hoe vervelend is dat?
“Ach, ik heb geen problemen met Gheysens. Het is trouwens de taak van de overheid om te onteigenen. En de wet daarop is kort geleden gewijzigd. Vroeger konden daar lange processen over gevoerd worden. Nu kan iemand die onteigend is wel naar de rechtbank trekken en meer geld voor die lap grond vragen, maar de onteigening gaat gewoon door.”

Groen is intussen naar de Raad van State getrokken: alweer vertraging.
(zucht) “Alle respect voor de spelregels van de wet: die moeten we volgen. Je kan niet zeggen: ‘Koning Voetbal is hier, kniel voor ons’. Maar we wachten al zo lang, terwijl we 80 miljoen zó klaar hebben liggen om dat stadion te zetten. Op twaalf maanden zou de ruwbouw rechtstaan, geef ons zes maanden extra voor de inrichting en het is af. Maar zo gaat het helaas niet in België.”

Ter afsluiting nog dit: zo hevig u tegenstander bent van overheidsfinanciering van profclubs, zo sterk juicht u investeringen toe van gemeenten in amateurclubs.
“Ik ben voorzitter van een vierdeprovincialer geweest, ben als amateurspeler als vee verkocht geweest, heb nog veel contact met mensen die daar elke week de mouwen opstropen. Ik wéét hoe het er aan de basis aan toegaat. Wel: de sportinfrastructuur in België is slecht. Terwijl sport anno 2017 het sociale bindmiddel bij uitstek is. De parochiezaal opent de deuren niet meer, de kerk is leeg. Wat leeft er nog? De jeugdbeweging, en het voetbal. Daar komen generaties bij elkaar samen, drinken de mensen een pint en zijn de mensen samen. De voetbalkantine is de nieuwe parochiezaal. Het is hét bindmiddel om als gemeente in te investeren. Ik heb zelf de berekening gemaakt: twee kunstgrasvelden, een tennisveld, een indoorveldje, een kantine en kleedkamers: dat kost je 2,5 miljoen euro. Geld dat je moeiteloos terugverdient aan de gezondheidszorg. Mijn visie is dus: we hebben meer infrastructuur nodig. Die bredere basis is ook goed voor de top van de piramide: jeugdspelers staan niet meer tot aan hun knieën in de modder en kunnen zich beter ontwikkelen. Er zullen meer trainers bereid zijn te coachen, die zullen gemotiveerder zijn en dus meer kwaliteit afleveren.”

“Wij als voetbal behoeden de samenleving voor miljoenen, misschien zelfs miljarden kosten. Wij zorgen voor opvang op woensdag en zaterdag. We bezorgen jongeren normen en waarden – waar krijgt een jongen van dertien nog een gele kaart voor slecht gedrag -, bevorderen teamwerk. Het doet me pijn dat dat verhaal niet vaker wordt verteld. Vandaar dat ik aan de bond heb gevraagd om een studie uit te schrijven over de maatschappelijke payback van het voetbal. In Nederland en Frankrijk wordt dat al gedaan, wel: het gaat over véél geld. Dat wij zoiets nog niet hebben, wijst op onze ‘early stage of professionalism’. (lacht) Je ziet: ons plafond is nog lang niet bereikt.”
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » ma 08 jan 2018, 11:56

Topeak schreef:
Chimaera schreef:
Topeak schreef:Wie zijn eigenlijk MER en GRUP. Wie zijn die mensen, zijn er in het buitenland ook zo'n dingen? En ik weet wel, het verkeer stropt nu al dicht bij wedstrijden van Brugge, maar waar stropt het niet dicht? België en dan vooral Vlaanderen is te klein aan het worden. In 2030 een beton stop. Renoveren dus voor kopers. Waarom dan ook niet voor bedrijven en bv. voetbalclubs. Misschien kan MER en GRUP eens een kijkje gaan nemen in Londen waar het vol staat met voetbalstadions in woonwijken. En in Londen wonen meer mensen dan in heel Vlaanderen.
Willen wij echt qua voetbalinfrastructuur uit de jaren '70-'80 komen moet er toch eens meer aan renoveren worden gedacht.

Milieueffectenrapport en Gemeentelijk(?) Ruimtelijk. Uitvoeringsplan, bepalen wat waar mag en onder welke voorwaarden.

En wie zijn die mensen? Wat is hun bevoegdheid. Ik neem aan dat die geen eindbeslissing nemen. Wat als een minister die hun advies naar zich neerlegt en een bouwvergunning aflevert, kan er dan in beroep worden gegaan?
Het is de bedoeling dat met MER's en GRUP's rekening wordt gehouden. Doe je dat niet dan staat je project op losse schroeven en kan het zo aan flarden worden geschoten als iemand naar de Raad van State trekt. Maar zelfs al is het conform heb je nog geen absolute rechtszekerheid (zie lager).
girondin schreef:Waarom zijn er nooit zo'n grote protesten bij nog een een verkaveling van matexi, Groep Huyzentruyt.... allemaal losstaande huizen met een stukje gras errond die men dan maar een tuin of natuur noemt. Soms van oppervlakte veel groter dan een voetbalstadion. Maar een voetbalstadion bouwen oh wee!Als je al die huizen compacter bouwt en daar ruimte mee wint dan zou Vlaanderen er al helemaal anders uit gezien hebben en past een stadion daar ook mooi in. Ik hoop dat Brugge zijn stadion weldra kan beginnen bouwen zonder al teveel obstakels. En Anderlecht in Neerpede? en Standard vernieuwbouwen op sclessin!

België en Vlaanderen in het bijzonder zijn op vlak van ruimtelijke ordening een ramp. Veel te lang werd onbezonnen gebouwd: veel te ruime villawijken, lintbebouwing... Zaken zoals een betonstop, MER's en (G)RUP's zijn noodzakelijk geworden. Die betonstop moet er m.i. vooral voor zorgen dat de netto bebouwde oppervlakte niet (of zo weinig mogelijk) meer toeneemt. Eigenlijk hebben we net méér open ruimte nodig dan vandaag, ook al is zelfs die voor een groot deel gecultiveerd met landbouw, polders, kanalen en aangeplante bossen (zelfs de Ardennen). Enerzijds vanuit mens-maatschappelijk oogpunt, anderzijds vanuit puur ecologisch standpunt. Want beide zaken worden wel eens met elkaar verward: zelfverklaarde ecologisten die feitelijk uit eigenbelang of dat van een bepaalde groepering of doelgroep handelen.
Een MER en/of (G)RUP moet er dan weer voor zorgen dat wat wél nog wordt gebouwd rekening houdt met milieu, omgeving, mobiliteit en goede ruimtelijke ordening.

Ik kan de ideeën van de eerder geciteerde De Graeve van Natuurpunt ergens wel volgen, idealiter zou de versnippering ongedaan gemaakt moeten worden maar dat is in de realiteit moeilijk haalbaar of een werk van zeer lange adem. Ik ben een voorstander van compacter bouwen en leven, werken... en een bundeling van functies. Maar net het bezwaarschrift van Open Ruimte Brugge toont een van de grote problemen aan: de rechtszekerheid, waar ook Verhaeghe het over heeft. Aan de ene kant is het een goede zaak dat men nog voor zijn rechten kan strijden. Maar de slinger slaat inderdaad teveel de andere kant uit: het is allemaal veel te omslachtig en tijdrovend en je kan bij wijze van spreken twintig keer opnieuw naar de rechter stappen. Zelfs als dat er niet toe leidt dat je uiteindelijk gelijk krijgt kan je zo een project compleet kelderen.
De Graeve klaagt nu dat het stadion niet gecombineerd wordt met winkels en kantoren en dat het dus nog slechter is dan de projecten in Loppem en op Chartreuse, want dat het op die manier aan ruimteverspilling doet. Vreemd dat we hem niet hebben gehoord toen Unizo, Zedelgem en actiegroep De Witte Pion zich daar toen tegen verzetten. Kustgemeenten Blankenberge en De Haan hebben zich trouwens duidelijk uitgesproken tégen winkels aan het stadion langs de Blankenbergse Steenweg. In het MER en het GRUP werd ook duidelijk gesteld dat het enkel om een stadion mocht gaan.
Dat is dus het eeuwige probleem: altijd is wel iemand niet akkoord en die heeft vervolgens een heel arsenaal wettelijke opties ter beschikking om je jarenlang stokken tussen de wielen te steken.
Chimaera
Beheerder

Re: Nieuw Stadion Brugge (40.000)

Berichtdoor Pieterjan » za 20 jan 2018, 19:12

Wat een trieste vertoning van meneer gheysens..
Pieterjan

Berichtdoor Chimaera » za 20 jan 2018, 19:21

Pieterjan schreef:Wat een trieste vertoning van meneer gheysens..
Ik verschiet daar niet van. Dit zat er dan ook al lang aan te komen, nog voor de hetze rond het boek over en de klacht tegen de Ghelamco Arena. En nog voor de UEFA Brussel heeft geschrapt als gaststad voor EURO 2020.

Dat dit beroep deels of volledig ingegeven is door rancune trek ik echter niet in twijfel. Dan verwijs ik naar de verhalen die de ronde deden na de overname van Anderlecht.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Nathan Lockley » za 20 jan 2018, 19:23

Pieterjan schreef:Wat een trieste vertoning van meneer gheysens..

Idd toch maar triestig. Hijs mss de grote meneer bij Antwerp maar zo iemand gaat over lijken..
Nathan Lockley

Berichtdoor Pieterjan » za 20 jan 2018, 21:01

Ja dit heeft ook niets met Antwerp te maken das gewoon uit frustratie voor zichzelf van da eurostadion die is mislukt.
Nu weer mss jaren vertraging zucht.. hopelijk niet! Vrees wel dat het morgen wel es zou kunnen overkoken en dan vooral vanuit het clubvak, laat ons hopen van niet.
Pieterjan

Berichtdoor Nathan Lockley » za 20 jan 2018, 21:07

Pieterjan schreef:Ja dit heeft ook niets met Antwerp te maken das gewoon uit frustratie voor zichzelf van da eurostadion die is mislukt.
Nu weer mss jaren vertraging zucht.. hopelijk niet! Vrees wel dat het morgen wel es zou kunnen overkoken en dan vooral vanuit het clubvak, laat ons hopen van niet.

Nee zeg dat omdat hij mijn ploeg heeft gered. Maar ik moet ook niks van hem hebben. D’Onofrio en De Cuyper zijn voor mij de manne op Antwerp. Vind dit zeer spijtig voor het Belgisch voetbal Club Brugge verdiend een nieuw stadion . Is niet zo maar 1 van de succesvolste ploegen in Belgie. Club Brugge pakt dees jaar meer dan verdiend de titel en mss zelfs de beker. Maar hopelijk laten jullie morgen toch een steek vallen ;) Dat de beste moge winnen! :smile: Maar ik
ben nu wel off topic aan het gaan.
Nathan Lockley

Berichtdoor Pieterjan » za 20 jan 2018, 21:42

Ik ben zowel voor club als Antwerp maar aangezien ik in Brugge woon en ook een abo heb hoop ik toch morgen de winst voor ons, maar alle andere wedstrijden ben ik voor Antwerp :)
Pieterjan

Berichtdoor Nathan Lockley » za 20 jan 2018, 21:46

Pieterjan schreef:Ik ben zowel voor club als Antwerp maar aangezien ik in Brugge woon en ook een abo heb hoop ik toch morgen de winst voor ons, maar alle andere wedstrijden ben ik voor Antwerp :)

Leg mij dat is uit ? Chimirea mogen de beste winnen ;) Zal wss Brugge zijn tzal voor volgend jaar zijn ..
Nathan Lockley

Berichtdoor Chimaera » za 20 jan 2018, 22:36

Nog wat meer artikels:
http://www.focus-wtv.be/nieuws/ghelamco ... ub-brugge#
http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/Jupi ... /1.3129251

De kwestie "algemeen nut" is in het GRUP al uitvoerig behandeld en dus zou je denken dat het Gheysens enkel te doen is om een grotere compensatie (en dan is wat extra vertraging voor Club Brugge voor hem mooi meegenomen) maar als ik de reactie van burgemeester Landuyt lees word ik toch wat pessimistischer en wil Gheysens als een olifant in een porseleinkast het volledige GRUP, met niet alleen een nieuw stadion maar ook voor de economie zeer belangrijke bedrijventerreinen en ook woningen, laten vernietigen.

Ik niets (geen Eurostadion), niemand iets.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Pieterjan » za 20 jan 2018, 22:53

Gemakkelijk uit te leggen :) ik ben club supporter maar met veel sympathie voor de Reds, maar als ze tegen elkaar spelen supporter ik uiteraard voor club.
Hopen dat Antwerp play off 1 haalt!
Pieterjan

Berichtdoor Nathan Lockley » za 20 jan 2018, 22:57

Pieterjan schreef:Gemakkelijk uit te leggen :) ik ben club supporter maar met veel sympathie voor de Reds, maar als ze tegen elkaar spelen supporter ik uiteraard voor club.
Hopen dat Antwerp play off 1 haalt!

Moet er ook zijn zeker :D Ge bent wss zeer zeldzaam dan ;)
Nathan Lockley

Berichtdoor Pieterjan » zo 21 jan 2018, 00:04

Zou wel goe kunne :p maar ik snap dan ook niet wat beide supporters zo tegen elkaar hebben ..

Ik zie veel gelijkenissen tussen beide: veel supporters, grote historie, er altijd voor gaan, passie voor je club enz ..
Is waarschijnlijk door vroeger en vnl door de hooligans, denk dat dit bij de "nieuwere en jongere"' fans veel minder speelt die
zogezegde haat
Pieterjan

Berichtdoor Nathan Lockley » zo 21 jan 2018, 00:12

Pieterjan schreef:Zou wel goe kunne :p maar ik snap dan ook niet wat beide supporters zo tegen elkaar hebben ..

Ik zie veel gelijkenissen tussen beide: veel supporters, grote historie, er altijd voor gaan, passie voor je club enz ..
Is waarschijnlijk door vroeger en vnl door de hooligans, denk dat dit bij de "nieuwere en jongere"' fans veel minder speelt die
zogezegde haat

Klopt. Ik respecteer iedere club ! Hopelijk blijft het zo zodra het gweld terug komt stop ik met naar de voetbal gaan,maar ik denk dat we iets te veel off topic aan het gaan zijn .
Nathan Lockley

Berichtdoor Pieterjan » zo 21 jan 2018, 00:39

Idd :D hopelijk zullen ze bij de raad van state gheysens verzoek tot vernietigen van het grup naast zich neerlegd
Pieterjan

Berichtdoor Greenboy » zo 21 jan 2018, 09:52

Waarom zou zijn verzoek goedgekeurd worden? Het kleinste kind weet toch dat hij die gronden heeft gekocht om stokken in de wielen te steken? ls dit tot een afgelasting komt, kan niemand ooit nog een stadion zetten vrees ik. Dan volstaat het een stukje grond, waar het stadion op moet komen, op voorhand te kopen en dan klacht in te dienen....
Greenboy

Berichtdoor Nathan Lockley » zo 21 jan 2018, 09:54

Greenboy schreef:Waarom zou zijn verzoek goedgekeurd worden? Het kleinste kind weet toch dat hij die gronden heeft gekocht om stokken in de wielen te steken? ls dit tot een afgelasting komt, kan niemand ooit nog een stadion zetten vrees ik. Dan volstaat het een stukje grond, waar het stadion op moet komen, op voorhand te kopen en dan klacht in te dienen....

Hopelijk moeit de stad Brugge zich want zo kan het niet verder...
Nathan Lockley

Berichtdoor Topeak » zo 21 jan 2018, 11:23

Je oogst wat je zaait. Het kleinste kind weet dat Gheysens zich zou terugvechten nadat Verhaeghe de grootste voorvechter was tegen het Eurostadion. Voor de 'kliek' anti-Eurostadion is Verhaeghe natuurlijk een god. Heeft zich zelf opgewerkt tot vice voorzitter van de bond. Om toe te kijken op dat dossier. Want de enige plaats waar hij in de toekomst de rode duivels wil zien spelen is in zijn nieuw stadion. Ook voor zijn uplace project was dat Eurostadion een doorn in het oog. En het zou me niet verbazen, ben eigenlijk zeker, dat hij deze week in naam van de bond kwam opdraven dat de nieuwe Antwerp tribune niet in orde was met de veiligheid.
En heum Nathan Lockley, voor iemand die Antwerp heeft gered, ook al is dat voor eigen belang zou je wel wat meer respect mogen opbrengen. Zonder Gheysens was het 2 jaar geleden al definitief afgelopen met Antwerp.
Topeak

Berichtdoor Nathan Lockley » zo 21 jan 2018, 11:26

Topeak schreef:Je oogst wat je zaait. Het kleinste kind weet dat Gheysens zich zou terugvechten nadat Verhaeghe de grootste voorvechter was tegen het Eurostadion. Voor de 'kliek' anti-Eurostadion is Verhaeghe natuurlijk een god. Heeft zich zelf opgewerkt tot vice voorzitter van de bond. Om toe te kijken op dat dossier. Want de enige plaats waar hij in de toekomst de rode duivels wil zien spelen is in zijn nieuw stadion. Ook voor zijn uplace project was dat Eurostadion een doorn in het oog. En het zou me niet verbazen, ben eigenlijk zeker, dat hij deze week in naam van de bond kwam opdraven dat de nieuwe Antwerp tribune niet in orde was met de veiligheid.
En heum Nathan Lockley, voor iemand die Antwerp heeft gered, ook al is dat voor eigen belang zou je wel wat meer respect mogen opbrengen. Zonder Gheysens was het 2 jaar geleden al definitief afgelopen met Antwerp.
Is niet waar De Cuyper heeft ons gered ;) Paul Gheysens is er pas later bij gekomen. Deze man gaat over lijken .Ben is benieuwd hoe het over 5 jaar met Antwerp is als hij ons beu is. D'Onofrio is de man die ons nu aan het redden is ! Hopelijk ziet het er over 5 jaar nog positief uit!
Laatst bijgewerkt door Nathan Lockley op zo 21 jan 2018, 11:30, in totaal 1 keer bewerkt
Nathan Lockley

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuwe Stadions