Nieuw Stadion Brugge (40.000)

Alle nieuwtjes over projecten voor nieuwe stadions in België horen hier thuis.

Re: Nieuw Stadion Brugge (40.000)

Berichtdoor Chimaera » zo 19 jan 2020, 09:50

WimWint schreef:Ik had hetzelfde gedacht als Kerelb. Ze kunnen nog een beetje opschuiven richting het noorden als ze net zoals Tottenham hun stadion bouwen; dus uitgezonderd de noordelijke doeltribune en bocht.
Na de verhuis (want het huidige aantal toeschouwers past wel in 3/4de van het nieuwe), de zuidelijke Jan Breydel tribune afbreken en vervolgens het nieuwe stadion dichtbouwen.
Voordelen zijn dat ze nog verder zitten van huizen, er een tribune of exact dezelfde plaats komt als nu (nog handiger qua vergunningen) én het moedigt Cercle aan om ook in gang te schieten, want hun spionkop zou dan constant op het nieuwe Club stadion moeten kijken... :twisted:
Een gelijkaardig idee had ik ook al. Mits een goede planning op vlak van indeling en timing én een ontwerp dat dit toelaat, is het misschien zelfs mogelijk om de afbraak van de huidige zuidtribune en wat dan nog moet gebouwd worden van de noordtribune van het nieuwe stadion, uit te voeren in mei-juni-juli.

Maar uiteindelijk zal het ook niet zo gigantisch veel verschil maken. Er moet nog steeds een bepaalde afstand blijven tussen beide stadions voor circulatie en evacuatie. Je kan hooguit pakweg 25 meter noordwaarts opschuiven (en zelfs dat lijkt me optimistisch). De vraag is dus of het sop de kolen waard is, namelijk het bouwproces en de verhuis bemoeilijken voor een wijziging die al bij al een kleine impact zal hebben.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Zelanje » zo 19 jan 2020, 19:43

Stadion Juventus vind ik alvast een goeie referentie.

Verhaeghe denkt aan Juventus en FC Barcelona en gaat op bezoek bij Beckham
19 Januari 2020 09:00

Club Brugge wil in 2022 in zijn nieuwe stadion gaan voetballen en voorzitter Bart Verhaeghe zet er vaart achter. Club heeft in grote lijnen al een idee hoe het stadion eruit zou moeten zien, maar Verhaeghe gaat nog de nodige inspiratie opdoen in het buitenland.

"Dat van Juventus vind ik een mooi voorbeeld. Niet té groot, compact, met een enorme belevenis in het stadion. We voorzien parking voor minstens 3.000 ­wagens op de site. Een groéne parking, met bomen en planten. Zodat, als de wagens weg zijn, mensen er kunnen joggen en wandelen met de hond. Ik ga er geen concerten doen. Wel een museum en een overloop naar een grote Club-fan­shop, zoals in Camp Nou", zegt hij aan Het Laatste Nieuws.

Verhaeghe wil ook beleving rondom het veld. Zo hebben ze in de Verenigde Staten van de beleving rondom hun stadions echte evenementen gemaakt. Een leuke barbecue, spelletjes voor jong en oud, diverse eetstanden... Noem maar op. Een voetbalmatch is een daguitstap, niet enkel die 90 minuten;

"Binnenkort vertrek ik naar Texas om de stadions te gaan bezien in Dallas (Cowboys Stadium, red.), Houston (NRG Stadium) en Austin (Austin FC Stadium), vanwaar ik doorvlieg naar Miami om de plannen te horen voor het stadion (Miami Freedom Park) van de nieuwe club van Beckham. Ik ben vooral benieuwd naar de technologische apparatuur om in een stadion álle mensen te betrekken bij een wedstrijd. Amerika heeft bovendien een traditie van hele gezinnen naar sport te lokken. Wij willen straks veel meer vrouwen en kinderen in ons nieuwe stadion.”

http://www.voetbalnieuws.be/news/475965/verhaeghe-denkt-aan-juventus-en-fc-barcelona-en-gaat-op-bezoek-bij-beckham

Meer info over Miami Freedom Park : https://www.youtube.com/watch?v=oly1IbP6nY8 (nog niet in topic over VS opgenomen hier denk ik).
Zelanje

Berichtdoor Chimaera » ma 20 jan 2020, 07:45

Ik heb gisteren mijn oude Sketchup-model van het ontwerp voor Loppem geïmporteerd in een recent satellietbeeld van de Olympiasite. Eveneens 40.000 zitplaatsen, weliswaar in drie, licht overlappende ringen. Nog wat compacter dan het stadion van Juventus en blijft 130 meter van de tuinen in de Lange Molenstraat (straat aan de westzijde) en 90 meter van de tuinen in de Doornstraat (zuidzijde). Dat is vergelijkbaar met de huidige afstand tot de Leopold III-laan (oost) en Olympialaan (noord) met het verschil dat in het nieuwe stadion alle tribunes overdekt zullen zijn zodat geluid én licht meer in het stadion worden gehouden. Het dak kraagt 9 meter uit langs de buitenkant, je hebt daar dus nog een stuk circulatieruimte onder zitten. Het zal dit ontwerp niet worden maar toont wel aan dat je met deze implanting en afhankelijk van het ontwerp echt wel ver genoeg van de huizen kunt blijven.

Tijdens de bouw blijven twee van de vier oefenvelden van Cercle bruikbaar. Ook de "dwarsligger" (dit is een extra groot kunstgrasveld met kleine tribune) wordt volledig ontzien. Door een goede planning kunnen ook de twee andere velden én de twee velden op de plaats van het nieuwe stadion zolang mogelijk gevrijwaard blijven. Ten westen van de werf kunnen de terreinen ook 90° gedraaid worden zodat er daar drie kunnen ingepast worden. Aan de oostelijke zijde is eventueel nog plaats voor een half veld tussen de parkings (zwembad en bezoekers) al moet er ook nog ruimte vrijgehouden worden om pers, tv, VIP's... te laten parkeren.

Doordat de oefenvelden op termijn plaats zullen ruimen voor groen en (groene) parking zal er enkel voor, tijdens en na wedstrijden nog drukte en dus geluid zijn op en rond de site. Een pluspunt voor de bewoners die hierover klagen. Want degenen die de aanwezigheid van het stadion en trainingscomplex wel appreciëren (en bijvoorbeeld de verhuis van eerste ploeg, beloften, administratie... naar Westkapelle betreuren) hoor je zoals gewoonlijk weinig tot niet in dergelijke discussies.
Afbeelding
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Tokkie » ma 20 jan 2020, 10:58

Als Verhaeghe op zoek is naar de perfecte indeling voor een voetbalstadion waarin reeds lang voor 't begin vd match een echte volkse voetbalbeleving te voelen valt, dat hij dan is naar Mönchengladbach trekt:
Afbeelding
Grote staantribune voor de KOP, zowel staan -als zitplaatsen voor de bezoekers, tribunes dicht tegen het veld ...
Ik blijf 40.000 capaciteit trouwens veel te weinig vinden. Mogen er gerust 10.000 bij.
Tokkie

Berichtdoor PUSH » ma 20 jan 2020, 12:46

Ik ben toch zeer benieuwd naar de eerste schetsen van hoe het stadion er uiteindelijk gaat uitzien!

Wat me daarin zeker interesseert: gaat men het speelveld op de hoogte van het maaiveld leggen, of gaat men (zoals bv in het Koning Boudewijnstadion het geval is) ettelijke meters diep in de grond? In dat laatste geval is het misschien mogelijk om een stadion te bouwen waarvan de dakhoogte gelijk is aan die van het huidige Jan Bredelstadion? Een bijkomend argument om de buurtbewoners te overtuigen?

@ Tokkie: 40.000 is inderdaad misschien wat krap gerekend. Ik zie Club zeker in staat om méér dan 30.000 abonnementen te verkopen. Tel daarbij 3.000 plaatsen voor de bezoekers (toch wel het minimum voor wedstrijden in de Champions League me dunkt) en voldoende plaatsen voor de 'occasionele' supporter (inclusief de gezinnen met kinderen waar men blijkbaar op mikt) en dan is 45.000 misschien een betere keuze. Zeker als je weet dat dit wellicht weer een stadion wordt waar ze het de komende 30 à 40 jaar mee zullen moeten stellen...
PUSH

Berichtdoor bnvnrdt » ma 20 jan 2020, 14:05

Borussia-Park is exact wat een voetbalstadion moet zijn voor mij. Ik kom er geregeld, het stadion kan ook heel eenvoudig worden ongevormd tussen Europees voetbal en Bundesliga. Met een soort opzet-systeem wordt de Nordcurve omgebouwd tot een zittribune, zoals de UEFA het verlangt, de capaciteit zakt daardoor van 54 000 naar ik dacht zo'n 46 000 zonder dat het aan sfeer en gezelligheid moet inboeten. alle hospitality, loges, skyboxen, ... is gecentraliseerd langs een kant, waardoor het in 3/4de van het stadion geen stoorzender is. en je hebt werkelijk overal in het stadion een fantastisch zicht op het veld.

Ook is het Borussia-Park erg flexibel. Een deel van het bezoekersvak (bovenste ring) kan losgekoppeld worden van de rest (onderste ring). Tegen kleinere tegenstanders, die minder volk meebrengen, kunnen zij zo meer tickets verkopen aan thuissupporters.

Brugge mag gerust een iets kleinere versie ambiëren. Een stadion waarbij er, naargelang het type wedstrijd, kan geschakeld worden tussen een capaciteit van bv 40 000 of 45 000 plaatsen.
bnvnrdt

Berichtdoor Tokkie » di 21 jan 2020, 11:43

Edit: Enkel die staanplaatsen die doorlopen in de hoeken zou ik niet doen. @ Chimaera: Kan jij inschatten wat het in het geval van Borrusia Park zou betekenen moesten de staanplaatsen in de hoeken permanent omgevormd worden naar zitplaatsen?

@PUSH: Inderdaad.
Tokkie

Berichtdoor Chimaera » wo 22 jan 2020, 06:27

Tokkie schreef:Edit: Enkel die staanplaatsen die doorlopen in de hoeken zou ik niet doen. @ Chimaera: Kan jij inschatten wat het in het geval van Borrusia Park zou betekenen moesten de staanplaatsen in de hoeken permanent omgevormd worden naar zitplaatsen?

@PUSH: Inderdaad.
Borussia Park heeft een maximale capaciteit rond de 60.000 als ook de zuidtribune volledig tot staantribune wordt geconverteerd. Met overal zitjes bedraagt de capaciteit zo'n 46.000 dus zoveel groter dan het nieuwe stadion voor Club is dat niet.

Totaal aantal staanplaatsen bedraagt 16.145 waarvan 2.066 in het bezoekersvak. Het grote vak achter doel inclusief bochten dus 14.079.
Op basis van de de ticketing-pagina van Borussia (vak 2 tussen hoofdtribune en zuidtribune) telt een halve bocht zo'n 1000 zitjes. Per bocht dus afgerond 2000 zitjes. Gaan we uit van een simpele verdubbeling bij convertering naar staanplaatsen tellen de bochten dus 4000 staanplaatsen (dat lijkt overeen te komen met die 2000 plaatsen in het bezoekersvak, dat een halve bocht bestrijkt), wat zou neerkomen op 6000 plaatsen centraal achter doel. En dat komt ook allemaal overeen met de capaciteitsvermindering Europees wanneer alle staanplaatsen zitjes worden: van 54000 naar 46000 of -8000, 16000 staanplaatsen worden 8000 zitplaatsen.

Dus:
Vorm je de bochten in de noordtribune om tot zitjes, dan zakt de capaciteit met 2x2000 naar 50.000.
Maak je ook het bezoekersvak een zittribune, dan zakt de capaciteit nog eens met 1000 naar 49.000.
Alles zitjes betekent dan weer staantribune achter doel (noord) 6000/2 dus -3000 = 46.000.

Het vak voor de bezoekers is wel iets groter dan een halve bocht en de totale capaciteiten heb ik afgerond naar beneden, daarnaast ben ik zeker dat er meer dan 3000 zitjes passen achter doel in de vakken tussen de zijlijnen - 4.000 zal dichter bij de werkelijkheid komen. Natellen van de zitjes in blokken 3-4-5 bevestigt dit: de vakken in de benedenring van de zuidtribune bevatten in totaal 4048 zitjes. Dit betekent dat de verhouding doeltribune-bochten ongeveer 2:1 is. 14000/4=3500 staanplaatsen of 2000 zitjes dus verlies van 2x1500 of 3000 plaatsen bij convertering naar zitplaatsen in de gevraagde vakken.

De realiteit zal dus ergens in het midden liggen. 50 à 51k met zitjes in bochten noordtribune, tussen de 6000 en 8000 staanplaatsen blijven dan over achter doel. Bij omvorming bezoekers-staantribune naar zitjes kom je op 49000-50000. Overal zitjes: 46.000.

Afstand tussen veld en tribunes is ongeveer 10 meter in het Borussia Park, zo dicht is dat niet. In Juventus staan de tribunes veel dichter op het veld (7,5 meter).
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Zelanje » wo 22 jan 2020, 09:23

Chimaera schreef:Afstand tussen veld en tribunes is ongeveer 10 meter in het Borussia Park, zo dicht is dat niet. In Juventus staan de tribunes veel dichter op het veld (7,5 meter).

Wat zijn hiervoor eigenlijk de voorschriften van de Uefa?
In het document van de Uefa https://it.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/Stadium&Security/01/48/48/85/1484885_DOWNLOAD.pdf wordt hiervoor verwezen naar Annex B.
Waarom 10 meter achter doel bouwen als het ook 5 meter mag zijn (of is het nu 3)?
Zelanje

Berichtdoor Chimaera » ma 27 jan 2020, 09:13

Zelanje schreef:
Chimaera schreef:Afstand tussen veld en tribunes is ongeveer 10 meter in het Borussia Park, zo dicht is dat niet. In Juventus staan de tribunes veel dichter op het veld (7,5 meter).

Wat zijn hiervoor eigenlijk de voorschriften van de Uefa?
In het document van de Uefa https://it.uefa.com/MultimediaFiles/Download/uefaorg/Stadium&Security/01/48/48/85/1484885_DOWNLOAD.pdf wordt hiervoor verwezen naar Annex B.
Waarom 10 meter achter doel bouwen als het ook 5 meter mag zijn (of is het nu 3)?
De afmetingen in die Annex B verwijst naar afstand tot reclameborden, dugouts, camera's en dergelijke. Dat zijn de zones rond het eigenlijke speelveld van 105x68 meter die volledig vrij moeten blijven van alles behalve spelers, scheidsrechters, doelen en hoekschopvlaggen. Tenslotte is er ook nog de dichtste zone rond het veld, 1,5 meter in gras of kunstgras.

Voor mijn ontwerpen ga ik uit van het minimum van (zijkant-doel) 6-7,5 meter of optimaal 8,5-10 meter. Deze afstanden lijn-tribune zijn vereisten voor Euro 2020 (en vroeger ook al) en staan ook als "requirements" in de "UEFA Guide to Quality Stadiums".
https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Do ... WNLOAD.pdf (pagina 91 van 198)
https://www.uefa.com/MultimediaFiles/Do ... WNLOAD.pdf (pagina 46)

In hét boek van de FIFA over stadions, waar echter sinds 2011 geen update meer is van verschenen, staat 125x85 meter als "recommendation", aanbeveling dus, geen verplichting.
https://resources.fifa.com/image/upload ... ae84czze1w

In zowel de regulations voor EL als CL wordt verwezen naar de UEFA Stadium Infrastructure Regulations (categorie 4 is nodig voor poulefase CL/EL) (het document dat jij vermeldt) maar daar staat niets vermeld over deze afstanden, die vooral dienen om een "veilige" perimeter te creëen tussen spelers en scheidsrechters enerzijds en het publiek anderzijds.

Behalve voor de grootste landentoernooien worden dus geen echte verplichtingen opgelegd maar het is duidelijk om meerdere redenen wel aangewezen om een minimumzone te voorzien:
- uitloopzone rond het veld in gras of kunstgras voor spelers op het veld, officials en opwarmende wisselspelers; ruimte voor de doelen en aan hoekschopvlaggen
- reclamepanelen, camera's/televisie/microfoons, dugouts, VAR...
- minimale veiligheidsperimeter
- eventueel trappen, gracht (liever niet natuurlijk)

En uiteindelijk moet je ook rekening houden met je zichtlijnen. Hoe dichter bij het veld, hoe steiler de tribune moet zijn om het volledige veld te zien (hoogte boven het veld speelt uiteraard ook een rol hierbij, idealiter zit je ook niet té laag maar dat betekent dat je terug de afstand moet vergroten om een optimaal zicht te verkrijgen).
Chimaera
Beheerder

Re: De Bosuil [16.144->23.000/27.000 - R. Antwerp FC]

Berichtdoor NjitS » di 28 jan 2020, 14:10

Chimaera schreef:
Tokkie schreef:Ik blijf hopen dat ze afstappen van die safe-standing nonsens.
Dit vind ik nog steeds het ideale systeem: http://www.tsa-augenstein.de/steh_sitz_video.html

fluister je dit even in Verhaeghe zijn oor aub ;)
BTID
NjitS

Berichtdoor schrijversmike » di 28 jan 2020, 22:23

Ms een idee voor Brugge om verder van de huizen te bouwen: begin te bouwen vlak bij het huidige stadion. Een beetje zoals New White Hart Lane.. . Als de helft dan klaar is, Jan Breydel tegen de vlakte in het tussenseizoen en het speelveld verschuiven. Vervolgens beginnen aan de 2 andere kanten. Da’s toch al vlug 40-50m verder van de huizen.
schrijversmike

Berichtdoor Chimaera » wo 29 jan 2020, 07:55

schrijversmike schreef:Ms een idee voor Brugge om verder van de huizen te bouwen: begin te bouwen vlak bij het huidige stadion. Een beetje zoals New White Hart Lane.. . Als de helft dan klaar is, Jan Breydel tegen de vlakte in het tussenseizoen en het speelveld verschuiven. Vervolgens beginnen aan de 2 andere kanten. Da’s toch al vlug 40-50m verder van de huizen.
Dat is hier en elders al geopperd en gisteren zelfs even tot op de gemeenteraad geraakt. Dan wel beperkt tot één overlappende tribune.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » wo 29 jan 2020, 07:56

NjitS schreef:
Chimaera schreef:
Tokkie schreef:Ik blijf hopen dat ze afstappen van die safe-standing nonsens.
Dit vind ik nog steeds het ideale systeem: http://www.tsa-augenstein.de/steh_sitz_video.html

fluister je dit even in Verhaeghe zijn oor aub ;)
Als/wanneer ik de kans krijg zal ik dat zeker doen.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » wo 29 jan 2020, 08:14

Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » wo 29 jan 2020, 08:39

Om helemaal mee te zijn: https://www.brugge.be/degemeenteraad

Gemeenteraadszitting van gisterenavond. Tussen 2u28 en 3u14 over het stadiondossier.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor PUSH » wo 29 jan 2020, 10:53

Zeg hem dan ineens dat hij ook deftig de piste laat onderzoeken om het speelveld ettelijke meters diep in de grond te steken (cf Koning Boudewijnstadion). Elke vijf meter die je dieper gaat, maakt de uiteindelijke dakhoogte ten opzichte van het "maaiveld" vijf meter lager. Da's misschien een manier om de buurtbewoners wat op hun gemak te stellen... Tenzij het daar onder de grond vol ligt met allerhande nutsleidingen natuurlijk ...
PUSH

Berichtdoor Tokkie » wo 29 jan 2020, 11:05

Je kan hem ook meteen zeggen dat hij een stadion van 50.000 man voorziet, uitbreidbaar tot 60.000 ;).
Tokkie

Berichtdoor NjitS » wo 04 maart 2020, 20:22

BTID
NjitS

Berichtdoor Tokkie » do 05 maart 2020, 11:06

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200304_04876101

Iemand die het artikel helemaal kan posten?
Tokkie

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuwe Stadions