door Tobias Funke » vr 08 dec 2017, 14:06
De renovatie kan altijd, maar de vraag is wie dat wilt gaan doorvoeren. De studie van Goedefrooy is klassiek weer het betere oplapwerk. Zoals men in 2000 al deed, de Belgische oplossing dus omdat de rest niet van de grond komt. Beter zou zijn om het grondig aan te pakken: de boel platslaan en echt iets nieuws zetten. En dan kom je - makkelijk - bij het dubbele uit qua bedrag.
Maar dan opnieuw: wie betaalt?
1. Is het een stadion zoals vandaag, met atletiekpiste, dan gaat Anderlecht niet mee. Nu niet en morgen ook niet. Dus dan heb je weer een stadion dat 5 keer op een jaar gebruikt wordt: 1 Memorial en 4 interlands, in het beste geval. Je kan er andere activiteiten in huisvesten maar dat ligt dan temidden van NEO waar al een shoppingcentrum is, vlakbij Paleis 12 en vlakbij kantoorruimtes. Dus: de Brusselse stad/gewest moet dat bedrag zelf ophoesten (heb er altijd wel last van gehad dat die Brusselse NVA'er wild fulmineerde over het belastingsgeld dat naar het Eurostadion zou gaan om dan in 1 zin de renovatie van het KB-stadion te opperen - dat de Brusselaar meer belastingsgeld zal kosten), want federaal of Vlaams zal het niet gesponsord worden. Daarnaast: de verkeersellende zal niet minder zijn. Met dat verschil dat in dat scenario er niks op Parking C gebeurt - geen nieuwe afritten (die in het laatste voorstel door Ghelamco zelf betaald zouden worden) -, dezelfde file-ellende als vandaag dus bij events. NEO komt er ook quasi zeker (Brusselse vergunningspolitiek) en de knoop op Parking C wordt in feite monsterlijk vies. Het Eurostadion had daar gewoon een hefboom kunnen zijn waardoor een privépartner daar een financiële inbreng in ging hebben. Meer verkeer ja, door zijn eigen activiteiten. Maar wel een beter opslopcomplex om het verkeer van de ring af de parking in te trekken.
2. Als je er geen atletiekpiste in zet kan je Anderlecht naar daar krijgen. Maar ik weet niet of Brussel daartoe bereid is. Zou allemaal wel mooi zijn uiteindelijk: Besix zet nu ook al NEO. Maar de persoonlijke vetes zijn te groot. Nu goed, dan blijft de miserie met de afritten en het verkeer, en de niet-ontwikkeling van Parking C. Je zit daar gewoon met tegenwerkingsfederalisme. Een cruciale parking die dient voor Brusselse project op Vlaams grondgebied, met Vlaamse ontsluiting. En sinds NVA in de Vlaamse regering zit bestaat het Belgische consensusmodel niet meer. Triestige boel allemaal.
Gisteren reed ik op de Ring, er was 2 uur vertraging. Twee uur. Zonder stadion of event of wat dan ook. Mensen die denken dat het dat stadion of NEO is die voor ellende gaan zorgen lopen wat achter. Er moet nu al iets gebeuren. De verbreding van de ring en de aanpak van de afritten had gisteren al moeten plaatsvinden. Maar Vlaanderen weigert/twijfelt, want ze hadden het Eurostadion of NEO wel eens een positief duwtje kunnen geven daardoor. Als de NVA het meent met die arme pendelaars die in de file staan, zouden ze vandaag nog de fiscale gunstregimes van de bedrijfswagens afschaffen. Een maatregel die volgens een studie van Febiac zelf 100.000 tot 200.000 auto's van de weg kan halen, een factor 50 keer groter dan wat Ghelamco daar wilde gaan zetten (4000 nieuwe arbeidsplaatsen op Parking C). Maar zo hard zitten ze er nu ook weer niet mee in, met die files. Liever de verrottingsstrategie. Mekaar niks gunnen.
Als je bekijkt hoe het nu gelopen is, is er eigenlijk nog altijd geen enkele uitspraak ten gronde gebeurd rond vergunningen. Abstractie makend van de kansen van het huidige dossier (ik geef ze ook niet veel kans meer): de situatie waarin men nu zit, is enkel en alleen die door het nog altijd niet afgeschaft hebben van die spookweg uit Expo '58 die 5 meter onder de grond ligt. In maart 2016 is men hiermee van start gegaan. Eerst procedures, dan Grimbergen dat weigerde een rechterlijk bevel op te volgen (tot de schadevergoeding kwam), dan politici en buurtbewoners die in beroep gingen en klacht indienden, en nu zijn we 21 maanden later en heeft die buurtweg al herhaaldelijk gezorgd voor het zich niet willen uitspreken over vergunningen. Had men op dat vlak normaal gedaan, in pakweg de zomer van 2016 een eerste weigering gedaan omdat het project te groot was, dan had Ghelamco mogelijk een beter voorstel kunnen indienen en waren we nu wel op het juiste spoor en kon het EK 2020 nog. Maar Vlaams Belanger Laeremans en co verkondigden gisteren fier dat ze door hun manoeuvres met de buurtweg het EK hebben kunnen doen saboteren. Een klein landje is dit toch.