Nieuw stadion Brussel (60.000)

Alle nieuwtjes over projecten voor nieuwe stadions in België horen hier thuis.

Re: Nieuw stadion Brussel (60.000)

Berichtdoor Tobias Funke » do 14 dec 2017, 10:47

Nu, zelfs als het KB-stadion verbouwd zou worden, zou Vlaanderen er toch goed aan doen om Parking C te (laten) ontwikkelen. Het hele parking-voorstel van Ghelamco was niet slecht, het bijhorende park ook, de vernieuwde en het groter aantal afgescheiden afritten en ingangen ook, en dan de tramlijnen etc. Die ingrepen zijn gewoon broodnodig. Parking C erbij laten liggen zoals het nu is, met dan een NEO erbij, dat is gewoon compleet de doodsteek voor die buurt. Dat zou dat buurtcomité ook best snel inzien.
Tobias Funke

Berichtdoor Chimaera » di 19 dec 2017, 14:03

Een concept zoals ik in september uitwerkte zou wel mooi zijn, dan kan ook Anderlecht er in terecht. Dan wel in een afgeslankte versie want 63.000 plaatsen lijkt me nu niet meer realistisch. Ik vrees echter dat het veel te duur zou zijn. Misschien dat een eenvoudiger concept met mobiele tribunes en minder hoog in de bochten (om niet te ver van het veld te zitten) eventueel een optie kan zijn.

Intussen zit het er echt wel bovenarms op binnen de Brusselse politiek én tussen het Brusselse en federale niveau:
https://www.bruzz.be/actua/courtois-kop ... 2017-12-18
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/12/10/guy-vanhengel/
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Tobias Funke » wo 20 dec 2017, 08:14

En weer een verrassende maar ook rare move van Ghelamco:

Gisteren verstreek voor de kandidaat-overnemers van Anderlecht de deadline voor het indienen van de offertes. Paul Gheysens verraste nog met een ultiem bod. Johan Beerlandt wil vooral dat de club niet in handen van geldwolven valt. Vandaag wil de raad van bestuur de knoop doorhakken.
De deadline voor de offertes werd vastgesteld om twee redenen: ten eerste werden de zelfverklaarde kandidaten op die manier gedwongen hun interesse concreet te maken, ten tweede willen de huidige aandeelhouders om fiscale redenen een beslissing nemen voor het einde van dit jaar. Op 1 januari treedt de nieuwe wet op de meerwaarde op aandelen in voege.

Wie de nieuwe sterke man op Anderlecht wordt, zal vandaag pas blijken wanneer de raad van bestuur zich over de ingediende offertes buigt. Zeker is dat het de Oezbeek Oesmanov, aandeelhouder bij Arsenal, niét wordt. Een maand geleden leek zijn kandidatuur nog de voorkeur te genieten binnen de club, maar uiteindelijk heeft hij afgehaakt en heeft hij geen offerte ingediend.

Ook Wouter Vandenhaute speelt niet langer een rol in het dossier. Vandenhaute was samen met Paul Gheysens gesprekken met Anderlecht gestart over een gezamenlijke overname van de club. Een verschil in visie zorgde er evenwel voor dat Gheysens gisteren alleen, zonder Vandenhaute, een bod heeft ingediend. Naar verluidt zou Gheysens, in zijn definitieve bod, zijn oorspronkelijke intenties hebben bijgestuurd. Niet alleen zou hij op financieel vlak een verbeterd bod hebben gedaan, hij zou ook niet langer vasthouden aan de bouw van het Eurostadion op Parking C van de Heizel waar Anderlecht de voornaamste huurder van moest worden. Gheysens zou nu plannen hebben voor de bouw van een nieuw Anderlechtstadion in Neerpede. Hiermee probeert hij de club te overtuigen voor hem te kiezen.

Niet dat ik verwacht dat ze aan Gheysens gaan verkopen.
Tobias Funke

Berichtdoor Chimaera » wo 20 dec 2017, 08:18

Tobias Funke schreef:En weer een verrassende maar ook rare move van Ghelamco:

Gisteren verstreek voor de kandidaat-overnemers van Anderlecht de deadline voor het indienen van de offertes. Paul Gheysens verraste nog met een ultiem bod. Johan Beerlandt wil vooral dat de club niet in handen van geldwolven valt. Vandaag wil de raad van bestuur de knoop doorhakken.
De deadline voor de offertes werd vastgesteld om twee redenen: ten eerste werden de zelfverklaarde kandidaten op die manier gedwongen hun interesse concreet te maken, ten tweede willen de huidige aandeelhouders om fiscale redenen een beslissing nemen voor het einde van dit jaar. Op 1 januari treedt de nieuwe wet op de meerwaarde op aandelen in voege.

Wie de nieuwe sterke man op Anderlecht wordt, zal vandaag pas blijken wanneer de raad van bestuur zich over de ingediende offertes buigt. Zeker is dat het de Oezbeek Oesmanov, aandeelhouder bij Arsenal, niét wordt. Een maand geleden leek zijn kandidatuur nog de voorkeur te genieten binnen de club, maar uiteindelijk heeft hij afgehaakt en heeft hij geen offerte ingediend.

Ook Wouter Vandenhaute speelt niet langer een rol in het dossier. Vandenhaute was samen met Paul Gheysens gesprekken met Anderlecht gestart over een gezamenlijke overname van de club. Een verschil in visie zorgde er evenwel voor dat Gheysens gisteren alleen, zonder Vandenhaute, een bod heeft ingediend. Naar verluidt zou Gheysens, in zijn definitieve bod, zijn oorspronkelijke intenties hebben bijgestuurd. Niet alleen zou hij op financieel vlak een verbeterd bod hebben gedaan, hij zou ook niet langer vasthouden aan de bouw van het Eurostadion op Parking C van de Heizel waar Anderlecht de voornaamste huurder van moest worden. Gheysens zou nu plannen hebben voor de bouw van een nieuw Anderlechtstadion in Neerpede. Hiermee probeert hij de club te overtuigen voor hem te kiezen.

Niet dat ik verwacht dat ze aan Gheysens gaan verkopen.
Ik ben benieuwd wat (en wie) het gaat worden vandaag. Gheysens had in ieder geval dan toch D'Onofrio aan zijn zijde gisteren. Men zei in bepaalde media dat hij persona non grata is op Anderlecht maar ik dacht dat dit niet meer zo was?
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Tobias Funke » wo 20 dec 2017, 08:49

Chimaera schreef:
Ik ben benieuwd wat (en wie) het gaat worden vandaag. Gheysens had in ieder geval dan toch D'Onofrio aan zijn zijde gisteren. Men zei in bepaalde media dat hij persona non grata is op Anderlecht maar ik dacht dat dit niet meer zo was?

D'Onofrio of Gheysens?

D'Onofrio is zeker niet persona non grata, heeft zeer goeie banden met Vandenstock. Heeft ook heel wat deals gedaan in het verleden voor Anderlecht (Defour o.a.). Maar Vandamme zou hem liever niet zien komen dacht ik, wegens zijn veroordelingen her en der voor wat gesjoemel (van nog in zijn Standard-periode).
Gheysens kon inderdaad nog moeilijk door 1 deur met Van Biesbrouck (financieel directeur en mannetje van Vandamme - die bereidt ook de verkoop voor). Maar ik denk dat het finale bod van Gheysens (met een stadion in Neerpede) als een grote verrassing is aangekomen en misschien aanlokkelijker is dan eerder gedacht.

Veel opties (ook de clan-Verschueren zou op de voorgrond kunnen treden, er wordt gesproken over toch een rol voor Vandenhautte (heeft samen met een aantal mensen een bod gedaan van 45 miljoen op 60% van de aandelen), of een groep industriële rond Jan Peeters, etc.), en vooral de keuze wel of niet voor Gheysens zou een (grote) impact kunnen hebben op het stadiondossier. Bij de rest lijkt het mij allemaal minder relevant.
Tobias Funke

Berichtdoor Chimaera » wo 20 dec 2017, 10:12

Tobias Funke schreef:
Chimaera schreef:

D'Onofrio of Gheysens?

D'Onofrio is zeker niet persona non grata, heeft zeer goeie banden met Vandenstock. Heeft ook heel wat deals gedaan in het verleden voor Anderlecht (Defour o.a.). Maar Vandamme zou hem liever niet zien komen dacht ik, wegens zijn veroordelingen her en der voor wat gesjoemel (van nog in zijn Standard-periode).
Gheysens kon inderdaad nog moeilijk door 1 deur met Van Biesbrouck (financieel directeur en mannetje van Vandamme - die bereidt ook de verkoop voor). Maar ik denk dat het finale bod van Gheysens (met een stadion in Neerpede) als een grote verrassing is aangekomen en misschien aanlokkelijker is dan eerder gedacht.

Veel opties (ook de clan-Verschueren zou op de voorgrond kunnen treden, er wordt gesproken over toch een rol voor Vandenhautte (heeft samen met een aantal mensen een bod gedaan van 45 miljoen op 60% van de aandelen), of een groep industriële rond Jan Peeters, etc.), en vooral de keuze wel of niet voor Gheysens zou een (grote) impact kunnen hebben op het stadiondossier. Bij de rest lijkt het mij allemaal minder relevant.
Is dit de Jan Peeters die tot vorig jaar CFO was van farmareus Fagron en de voormalige rechterhand van Marc Coucke bij Omega Pharma?

EDIT: ja dus, ik had beter meteen "Jan Peeters Anderlecht" gegoogeld, dan was ik niet eerst bij een overleden bondsvoorzitter en een Brasschaatse loodgieter uitgekomen -wall-
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Tobias Funke » wo 20 dec 2017, 11:28

Chimaera schreef:
EDIT: ja dus, ik had beter meteen "Jan Peeters Anderlecht" gegoogeld, dan was ik niet eerst bij een overleden bondsvoorzitter en een Brasschaatse loodgieter uitgekomen -wall-

Lol.

Ja dus, ik kende hem niet echt eerlijk gezegd. Maar hijzelf ontkende gisteren, al blijft zijn naam opduiken in de media. Dat Michael Versthueren ergens iets hoopt is duidelijk, afgaande op zijn Twitter.

Nu er is meer nieuws rond Vandenhaute zijn bod: samen met Johnny Thijs (connectie met Inbev) en enkele investeerders van CVC. Zou vooral een sterk sportief project voorstellen en daarmee charmeren. Als die dan ook de steun van Vandamme heeft denk ik dat de kans groot is dat hij het gaat worden.

Geen idee wat er van aan is maar ik las vandaag van iemand op het Anderlechtforum dat ze vorige week op de KBVB nog vertelden dat Vandamme het Jesse Owens Stadion gekocht heeft, en de skipiste daarnaast is al van Anderlecht. Dat het de bedoeling is dat Anderlecht daar een stadion gaat zetten.
Tobias Funke

Berichtdoor Drkjv » wo 20 dec 2017, 12:27

Ik had hier nog niet van gehoord, even de zoekterm ingegeven en ik vond onderstaand artikel:

https://www.bruzz.be/sport/memorial-naa ... 2014-09-16

De piste van Jesse Owens Stadion die verbouwd zou worden tot nieuwe Memorial stadion is dus al eens aan het oppervlak verschenen. Toen werd dit weggelachen omdat daar dus een groene omgeving dient behouden te worden. Ideaal voor anderlecht is het in mijn inszien wel, dichtbij hun trainingscenter en niet al te ver weg van waar het Constant Vanden Stockstadion nu is. Benieuwd of deze zaken ook kloppen...
Drkjv

Berichtdoor Tobias Funke » wo 20 dec 2017, 16:18

Het wordt dus Marc Coucke :lol:
Tobias Funke

Berichtdoor Chimaera » wo 20 dec 2017, 16:31

Oké, dit had ik niet zien aankomen :mrgreen: Dit zal de sfeer in de tribunes alvast een boost geven!

Was die Jan Peeters dan toch een hint in de juiste richting?

Hij verandert in ieder geval van clubkleuren zoals van sokken. Van bestuurslid bij Club Brugge naar eigenaar/feestpreses van KV Oostende naar overnemer van RSC Anderlecht. Maar dat is hij natuurlijk al gewoon van zijn tijd in het wielrennen.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chakam » wo 20 dec 2017, 16:36

Maar dan moet hij toch vertrekken bij KVO -doh-
Chakam

Berichtdoor Chimaera » wo 20 dec 2017, 17:06

Chakam schreef:Maar dan moet hij toch vertrekken bij KVO -doh-
Dat zal inderdaad gebeuren.

Overmorgen persconferentie. Ik verwacht wel niet dat er dan al een overnemer voor KVO zal zijn.

Nieuwe sponsor Bouwgroep Versluys? Pairi Daiza? Of Durbuy, la petite merveille?
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Tobias Funke » wo 20 dec 2017, 23:05

Anderlecht heeft grote sponsors (BNP, Siemens, Huawei, Allianz, Proximus,...). Het zou dom zijn om die deals te laten vallen.

De vraag is wat Besix afdwingt. Is Versluys in staat om een Anderlechtwaardig stadion te zetten? Lijkt mij toch niet het juiste niveau.
Laatst bijgewerkt door Tobias Funke op do 21 dec 2017, 08:19, in totaal 1 keer bewerkt
Tobias Funke

Berichtdoor Chimaera » do 21 dec 2017, 01:08

Uiteraard gaan ze die sponsors niet laten vallen. En of Versluys mee verhuist... die zijn toch eerder lokaal verankerd aan de kust. Bouwen vooral appartementen, de basketbalzaal draagt wel de naam maar is niet door Bart Versluys gezet. Enkel de nieuwe tribunes op KVO. Bij de bouw van een groot nieuw stadion komt inderdaad zoveel meer kijken.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Tobias Funke » do 21 dec 2017, 08:19

Versluys zelf alludeert er wel op in de media nu ("Het is al in mijn hoofd rondgegaan dat ik misschien wel het nieuwe stadion kan bouwen"), en naar wat ik hoor zou Beerlandt (Besix) niet bij de blijvers zitten in de aandeelhoudergroep van Anderlecht. Dus geen garanties meer naar Besix.

Ghelamco zou trouwens behoorlijk pissed zijn.
Tobias Funke

Berichtdoor Tobias Funke » do 21 dec 2017, 08:21

Gaat trouwens precies om een (West-)Vlaamse bouw/ondernemersafrekening.

Ghelamco wilde Anderlecht puur voor hun Eurostadion.
Beerlandt verzamelde een groep rond zich 'just in case' dat het Ghelamco zou gaan worden.
Coucke zag het wel zitten en overtuigde Joris Ide om mee te investeren met de woorden: "hebt ge zin om Ghelamco een hak te zetten?"
Tobias Funke

Berichtdoor Chimaera » do 21 dec 2017, 09:25

Tobias Funke schreef:Gaat trouwens precies om een (West-)Vlaamse bouw/ondernemersafrekening.

Ghelamco wilde Anderlecht puur voor hun Eurostadion.
Beerlandt verzamelde een groep rond zich 'just in case' dat het Ghelamco zou gaan worden.
Coucke zag het wel zitten en overtuigde Joris Ide om mee te investeren met de woorden: "hebt ge zin om Ghelamco een hak te zetten?"
Joris Ide en Paul Gheysens hebben nochtans wel iets gemeen: ze bezitten beide een lapje grond langs de Blankenbergse Steenweg in Brugge. Of om helemaal correct te zijn: Gheysens kocht het dit jaar effectief, Ide sloot een akkoord (voorkooprecht als ik me niet vergis) met de waarschijnlijke bedoeling te speculeren op grote winsten als de grond van bestemming verandert. Ide zou wel bereid zijn zich redelijk op te stellen bij onderhandelingen (maar zou ook aan "zelfrealisatie" kunnen doen binnen de bedrijfszone), wat Gheysens gaat doen is nog koffiedik kijken.

Ide zat trouwens net als Coucke (en zovelen bij Oostende) vroeger bij Club Brugge. Het gelijknamige bedrijf dat hij verkocht is er nog steeds sponsor.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » vr 22 dec 2017, 10:04

Die artikels in HNB en HLN... Als dat klopt had je gelijk, Tobias Funke.

Ide zou graag ingegaan zijn op Couckes voorstel om eens goed te kunnen afrekenen met listige "pestkop" Paul Gheysens, die beiden in het verleden een hak zette.

Grote kinderen met veel te veel geld en grote bouwdossiers (en nu dus ook een voetbalclub) als speelterrein om elkaar een peer te stoven.

Versluys en Beerlandt zijn op het eerste zicht minder gecontesteerd maar hebben (hadden) uiteraard ook belang bij de overname van Anderlecht (bouwen!)

Of hoe het "grappige" "Coucke is kaka" van Vandenhaute in De Ideale Wereld eigenlijk veelzeggend is.

EDIT: Versluys zal ook Gheysens beste vriend niet zijn aangezien hij samen met Coucke een appartementsgebouw opkocht maar Gheysens hun project blokkeerde door er ook twee flats te kopen.

http://sporza.be/cm/sporza/voetbal/Jupi ... /1.3117992
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Chimaera » vr 22 dec 2017, 15:54

In de persconferentie van Marc Coucke zonet: hij geeft duidelijk de voorkeur aan een stadion dat eigendom is van de club. Of dit het definitieve einde betekent van het Eurostadion van Ghelamco is niet 100% zeker maar het ziet er toch hoe langer hoe meer naar uit. Wordt vervolgd, want het laatste woord is hierover ook door Paul Gheysens nog niet gesproken.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor PUSH » vr 22 dec 2017, 16:07

Chimaera schreef:In de persconferentie van Marc Coucke zonet: hij geeft duidelijk de voorkeur aan een stadion dat eigendom is van de club. Of dit het definitieve einde betekent van het Eurostadion van Ghelamco is niet 100% zeker maar het ziet er toch hoe langer hoe meer naar uit. Wordt vervolgd, want het laatste woord is hierover ook door Paul Gheysens nog niet gesproken.

Wat ik ook uit de persconferentie onthouden heb: "het comfort voor de supporters in het stadion is uitermate belangrijk, net als de totaalbeleving"

Daarin schiet het CvDS stadion momenteel schromelijk tekort: het leeuwendeel van de zitplaatsen (met uitzondering van Tribune 1) kan je moeilijk als "comfortabel" omschrijven, en qua "totaalbeleving" is er een huizenhoog verschil met de Ghelamco Arena in Gent en de nieuwe Tribune 1 op de Bosuil...

Dat hij maar snel plannen maakt voor een stadion à la Ghelamco Arena, maar dan met 45.000 zitplaatsen in plaats van 20.000 ! ;)
PUSH

VorigeVolgende

Keer terug naar Nieuwe Stadions