Voetbalgeschiedenis en traditieclubs

Het praatcafé van Belstadions, alle zever mag hier rechtstreeks gepost worden.

Re: Voetbalgeschiedenis en traditieclubs

Berichtdoor Chimaera » zo 13 jan 2019, 10:00

Juist, een naamsverandering. Je ziet, het werkt wel als zelfs mensen die er veel mee bezig zijn het niet meer kunnen bijhouden. "Name, number, colours" (of wat is het) wordt dan ook een holle leuze als het allemaal toch te koop is.

Nog even mezelf aanvullen (vorig bericht):
Chimaera schreef:Beerschot Wilrijk denkt er trouwens over na om ook nu weer "Wilrijk" overboord te gooien en het oude embleem terug in te voeren. Terwijl ze nochtans stellig hadden beweerd Wilrijk erkentelijk te zijn en niet (zonder zoveel woorden) hetzelfde te doen als met Germinal Ekeren, namelijk kleuren, logo en naam dumpen.

Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181008_03820120
Het is nog niet duidelijk of dit ook wil zeggen dat de naam Beerschot Wilrijk weer zou veranderen naar ‘Beerschot’, of er ook weer oude logo’s gebruikt zouden worden. “Dat moeten we stap voor stap bekijken”, aldus ondervoorzitter Walter Damen.

Ook dit video-interview met Damen van oktober laatstleden is het bekijken waard: https://www.gva.be/cnt/dmf20181009_0382 ... -beerschot

Volgende discussie uit 2013 (uit de periode van de opstart van B-W) is ook interessant: https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=47156

Zoals ik me meende te herinneren is een stamnummer weg eenmaal een club geschrapt is. Of liever was, want blijkbaar is dat nu dus veranderd. En waar het tot voor kort nog een half miljoen had gekost om de 13 te recupereren, staat het voor amper 40 à 45k nu in de uitverkoop.

Bestuurders zoals Damen mogen nog zoveel hun respect uiten voor de club die voor de redding heeft gezorgd, als puntje bij paaltje komt is het toch altijd hetzelfde verhaal. Voorbeelden legio. Traditie is belangrijk maar het gaat om sport en dan zijn in deze de sportieve waarden ver te zoeken: ondanks wanprestaties op en naast het veld keer je telkens terug door te parasiteren op andere clubs, waarbij het gewicht van de vergane club op vlak van historiek en populariteit als pletwals wordt gebruikt. Het ligt er voor het grijpen voor de bestuurders, ook al hebben ze er zelf vaak weinig verdienste aan. Daar kan je als kleine maar gezonde club niet tegenop.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor Maxrafc » zo 13 jan 2019, 10:22

Het ergste is dat de grote meerderheid van de "beerschot" supporters het echte beerschot nooit hebben gekend, laat staan een van hun trofeeën hebben gevierd. Het is al 20 jaar geleden dat stamnummer 13 geschrapt is.
Maxrafc

Berichtdoor Chimaera » zo 13 jan 2019, 10:47

Ik wil hier zeker de Beerschotfans niet mee schofferen, die dit alles natuurlijk tot in den treure moeten aanhoren en er ook niet voor hebben gekozen. Maar als je prat gaat op je traditie moet je ook erkennen dat deze gang van zaken er inmiddels een essentieel deel van uitmaakt in plaats van het telkens weg te moffelen door oude logo's, namen, kleuren en stamnummer her in te voeren.
Chimaera
Beheerder

Berichtdoor bnvnrdt » vr 18 jan 2019, 10:23

YellowRedFan schreef:
Chimaera schreef:Zoals Beerschot-Wilrijk groen licht kreeg (https://www.hln.be/regio/antwerpen/bond ... ~a5b4526e/) om stamnummer 13 terug te kopen, deed OHL dit blijkbaar afgelopen zomer met stamnummer 18 van Stade Leuven.

Ik vind het alvast allemaal niet erg correct (failliet/fusie, identiteit "recupereren", keer op keer in het geval van Beerschot) en ook wat artificieel. En zo kan je dezelfde fouten blijven maken.

RWDM kan zo ook 47, of indien mogelijk zelfs 2 (Daring Brussel/Molenbeek) recupereren.

Beerschot Wilrijk denkt er trouwens over na om ook nu weer "Wilrijk" overboord te gooien en het oude embleem terug in te voeren. Terwijl ze nochtans stellig hadden beweerd Wilrijk erkentelijk te zijn en niet (zonder zoveel woorden) hetzelfde te doen als met Germinal Ekeren, namelijk kleuren, logo en naam dumpen.

Ach, zo zitten ze daar nu eenmaal in elkaar.
En het ergste van al is dat het niet eens een fusie was van Beerschot en Wilrijk, maar gewoon een naamsverandering.
Dat wil dus zeggen dat de club Kfco Wilrijk, die totaal niets te maken heeft en had met het verleden van Beerschot nu gewoon een stamnummer kan opkopen die totaal niets met hun club te maken heeft.
laten we er anders ineens een handel van maken he, wie bied er het meeste voor het stamnummer 1?
Eenmaal, andermaal, Eupen speelt volgend jaar met stamnummer 1 proficiat...

Ik vind zo'n praktijken echt belachelijk.

Is inderdaad compleet belachelijk. Ofwel red je je stamnummer onmiddellijk, zoals KV gedaan heeft, ofwel ben je het voorgoed kwijt. Zo simpel zou het moeten zijn.
bnvnrdt

Berichtdoor Shade » do 07 feb 2019, 13:38

bnvnrdt schreef:
YellowRedFan schreef:
Chimaera schreef:Zoals Beerschot-Wilrijk groen licht kreeg (https://www.hln.be/regio/antwerpen/bond ... ~a5b4526e/) om stamnummer 13 terug te kopen, deed OHL dit blijkbaar afgelopen zomer met stamnummer 18 van Stade Leuven.

Ik vind het alvast allemaal niet erg correct (failliet/fusie, identiteit "recupereren", keer op keer in het geval van Beerschot) en ook wat artificieel. En zo kan je dezelfde fouten blijven maken.

RWDM kan zo ook 47, of indien mogelijk zelfs 2 (Daring Brussel/Molenbeek) recupereren.

Beerschot Wilrijk denkt er trouwens over na om ook nu weer "Wilrijk" overboord te gooien en het oude embleem terug in te voeren. Terwijl ze nochtans stellig hadden beweerd Wilrijk erkentelijk te zijn en niet (zonder zoveel woorden) hetzelfde te doen als met Germinal Ekeren, namelijk kleuren, logo en naam dumpen.

Ach, zo zitten ze daar nu eenmaal in elkaar.
En het ergste van al is dat het niet eens een fusie was van Beerschot en Wilrijk, maar gewoon een naamsverandering.
Dat wil dus zeggen dat de club Kfco Wilrijk, die totaal niets te maken heeft en had met het verleden van Beerschot nu gewoon een stamnummer kan opkopen die totaal niets met hun club te maken heeft.
laten we er anders ineens een handel van maken he, wie bied er het meeste voor het stamnummer 1?
Eenmaal, andermaal, Eupen speelt volgend jaar met stamnummer 1 proficiat...

Ik vind zo'n praktijken echt belachelijk.

Is inderdaad compleet belachelijk. Ofwel red je je stamnummer onmiddellijk, zoals KV gedaan heeft, ofwel ben je het voorgoed kwijt. Zo simpel zou het moeten zijn.

Daar ligt hem op dit moment echter een groot probleem. Een stamnummer redden, zoals KV gedaan is heeft is in kader van het huidige bondsreglement vaak onmogelijk.
Los van de (knappe) actie waarmee KV het stamnummer heeft kunnen redden, is qua timing alles daar op het juiste moment in zijn plooi gevallen.

De huidige handel in stamnummers is wat mij betreft ook geen oplossing en voelt inderdaad volledig artificieel aan.
Shade

Berichtdoor Greenboy » do 07 feb 2019, 23:03

Heel dat gedoe is kompleet nonsens! Failliet = failliet en dus opnieuw beginnen met ander stamnummer!
Een stamnummer redden is hypocriet! Alle leveranciers blijven in de kou staan, maar de bond krijgt zijn centjes en dan is het goed!!

En alsof Beerschot (die nu stamnummer 13 terug kochten) plots is verrezen. Het is alsof je je kind de naam van je overleden moeder geeft! De moeder is en blijft dood!!

Trouwens, heel dat circus met die stamnummers is belachelijk! En....ze zijn dannog niet juist op de koop toe, want niet van in het begin gegeven, maar pas jaren en jaren later!!
Greenboy

Berichtdoor bnvnrdt » di 12 feb 2019, 21:19

Shade schreef:Daar ligt hem op dit moment echter een groot probleem. Een stamnummer redden, zoals KV gedaan is heeft is in kader van het huidige bondsreglement vaak onmogelijk.
Los van de (knappe) actie waarmee KV het stamnummer heeft kunnen redden, is qua timing alles daar op het juiste moment in zijn plooi gevallen.

De huidige handel in stamnummers is wat mij betreft ook geen oplossing en voelt inderdaad volledig artificieel aan.

Ja weet ik. Maar dan nog zou er een maximum termijn moeten opstaan waarbinnen de schulden van een stamnummer afgelost moeten worden om het nog te kunnen 'hergebruiken'. Heel die handel is echt compleet van de pot gerukt.
bnvnrdt

Berichtdoor Greenboy » vr 22 feb 2019, 16:31

Misschien niet echt een traditieclub, maar wel een traditie....

SV Ingelmunster begint voor de derde keer in vierde provinciale!! De eerste keer fusioneerde ze met Harelbeke, de tweede keer met Izegem (tot Mandel United) en nu beginnen ze terug in hun mooie stadion met ambitie moet ik zeggen, want als ik de spelerslijst van volgend seizoen bekijk, zijn het bijna allemaal spelers uit eerste en tweede provinciale!! Ploegske om te volgen dus!!

Maar ook de jeugd wordt niet uit het oog verloren en men probeert zelfs vanaf seizoen 1 om in alle categorieën een ploeg te hebben. Of dat gaat lukken betwijfel ik wel sterk, maar toch!!

Voetballen in je eigen gemeente blijft toch noodzakelijk vind ik dus , goede zet!!
Greenboy

Berichtdoor bnvnrdt » di 05 maart 2019, 09:57

Greenboy schreef:Misschien niet echt een traditieclub, maar wel een traditie....

SV Ingelmunster begint voor de derde keer in vierde provinciale!! De eerste keer fusioneerde ze met Harelbeke, de tweede keer met Izegem (tot Mandel United) en nu beginnen ze terug in hun mooie stadion met ambitie moet ik zeggen, want als ik de spelerslijst van volgend seizoen bekijk, zijn het bijna allemaal spelers uit eerste en tweede provinciale!! Ploegske om te volgen dus!!

Maar ook de jeugd wordt niet uit het oog verloren en men probeert zelfs vanaf seizoen 1 om in alle categorieën een ploeg te hebben. Of dat gaat lukken betwijfel ik wel sterk, maar toch!!

Voetballen in je eigen gemeente blijft toch noodzakelijk vind ik dus , goede zet!!

Ik denk dat het hen wel zal lukken om heel wat jeugdploegen in te schrijven. Zij zullen kunnen rekenen op heel wat spelertjes die anders tegen hun zin de verhuizing naar Izegem zouden moeten doen.Misschien inderdaad geen traditieclub, maar desondanks toch wel een behoorlijk verleden eind jaren 90/begin 2000. Op een gegeven moment zelf op een zucht van eerste klasse gestrand. Ze moesten toen dienen om Harelbeke, dat in de neerwaartse spiraal zat, te redden. Ondertussen heeft die club opnieuw de naam RC Harelbeke aangenomen, op de stamnummer van Ingelmunster. Het is eigenlijk krak hetzelfde verhaal als Beerschot en Germinal Ekeren destijds, alleen op kleinere schaal. Jammer wel dat Ingelmunster zich voor de tweede keer zo laat ringeloren in een fusie.
bnvnrdt

Berichtdoor Greenboy » di 26 maart 2019, 15:28

https://www.hln.be/sport/voetbal/belgisch-voetbal/en-plots-knielen-bij-de-aftrap-alle-spelers-van-la-louviere-centre-allen-ingeschreven-als-vrijwilligers~a1467308/

Al gaat dit eigenlijk over Centre en niet over het 'echte' La Louviere....

En probeer daar meer tegen te concurreren.... -wall- -wall-
Greenboy

Vorige

Keer terug naar De kantine