door PUSH » di 07 mei 2019, 07:43
GvA - 04/05/2019
De bouw van de nieuwe Bosuil heeft veel weg van de processie van Echternach, maar nu komt er toch eindelijk schot in de zaak. Nog voor de zomer wordt gestart met het ombouwen van de oude tribune 4 tot een volwaardig jeugdcomplex mét zittribunes. Tribunes 2 en 3 worden pas in een latere fase, tegen het seizoen 2020-2021, aangepakt. Mocht Antwerp dus Europees voetbal spelen, is het nu helemaal zeker: dat zal volgend jaar niet op de Bosuil maar op de Heizel moeten gebeuren.
‘Donkere wolken boven bouw nieuwe Bosuil’ kopte Gazet van Antwerpen midden februari. Eind september 2018 was met veel tromgeroffel de bouw van een gloednieuwe Bosuil aangekondigd, met plek voor 23.000 tot 27.000 fans. Maar vijf maanden later was er toen nog geen enkele beweging in het dossier: geen vergunningen (zelfs nog geen aanvragen), geen gesloopte tribunes, geen concrete bouwplannen.
TRIBUNE 4: NOG DIT JAAR
Nog eens bijna drie maanden later blijkt er eindelijk toch schot in de zaak te komen. Alvast tribune 4 (de oude business seats achter een van de doelen die leeg staan, enkel een tijdelijke zittribune is in gebruik) zou versneld aangepakt worden. De nodige vergunningen zijn in voorbereiding, de bouwwerken zouden zelfs al in juni kunnen starten, bevestigen ons verschillende bronnen. Met één voorwaarde: de huidige totale capaciteit van het stadion zal ook na de aanpak van tribune 4 dezelfde moeten blijven.
Maar wat dan met de familie Mintjens? Die is niet alleen nog steeds eigenaar van de gronden, maar erfde ook de bijkomende ‘rechten’ op die gronden van de vorige eigenaar, de NV Antwerp Stadion. Naast de naakte eigendom van de gronden waarop de Bosuil staat, zaten daar ook zakelijke rechten in op de infrastructuur die op die gronden stond. Concreet: er kan juridisch geen enkele tribune afgebroken worden zonder expliciet akkoord met de familie Mintjens.
En tot op vandaag is er nog geen akkoord met de familie Mintjens. Maar daar heeft Paul Gheysens alias Ghelamco nu iets op gevonden. Tribune 4 wordt niet afgebroken, zoals het oorspronkelijk op de planning stond, maar enkel ‘verbouwd’. De betonnen basisstructuur van de oude business seats blijft onaangeroerd. Enkel de binnenkant wordt volledig afgebroken, om plaats te maken voor een grote, nieuwe zittribune die vertrekt vanop de grond tot in de oude business seats. Daarnaast wordt de huidige structuur ook verbreed, om de gaten tussen de verschillende tribunes dicht te maken.
Het pronkstuk van het nieuwe bouwwerk moet een gloednieuw en hypermodern jeugdcomplex worden, dat in en rond de tribune wordt gebouwd. Met niet alleen genoeg kleedkamers en extra ruimtes voor de jeugd, maar ook plek voor de modernste trainingstechnieken, met onder meer koudwaterbaden.
Als de vergunningen in orde komen, wat volgens ingewijden slechts een formaliteit is, start de bouw zo snel mogelijk na het einde van de competitie. De afwerking zal niet voor het begin van het seizoen klaar zijn, aangezien vooral het jeugdcentrum complexe bouwmaterie is, maar nog voor het einde van 2019 zou de nieuwe tribune in gebruik worden genomen.
TRIBUNES 2 EN 3: SEIZOEN 2020-2021
Niet enkel tribune 4 zou aangepakt worden voor de nieuwe Bosuil, ook de oude tribunes 2 (de huidige grote sfeertribune) en 3 (de ‘familietribune’ achter het andere doel) zouden verdwijnen en plaatsmaken voor één grote langgerekte nieuwe sfeertribune. Op die manier zou er ook één groot rondgemaakte arena moeten ontstaan. Oorspronkelijk zouden de bouwwerken in mei van dit jaar starten, maar dat wordt nu met een jaar uitgesteld.
En die plannen gaan in verschillende fases. Na de afwerking van de nieuwe tribune 4 kunnen de fans van tribune 3 naar daar verhuizen. En wordt tribune 3 eerst aangepakt, mogelijk al in het voorjaar van 2020. Volgens de aangepaste plannen zal die kant fors uitgebreid worden om de ‘ring’ dicht te maken, inclusief een gevoelige verhoging van de huidige tribune 3.
Pas na het seizoen 2019-2020 zal dan de grote sfeertribune, het oude pronkstuk van de huidige Bosuil, aan de beurt zijn. Pas vanaf het seizoen 2020-2021, idealiter vanaf de start van de competitie in augustus 2020, zal dan de volledige nieuwe Bosuil in gebruik kunnen genomen worden.
Meteen is alvast één ding helemaal zeker. Zoals ook gevraagd in de licentie-aanvraag voor komend seizoen zal Antwerp FC, mocht het via Play-off 1 een Europees ticket te pakken krijgen, niet in de eigen Bosuil Europese wedstrijden kunnen spelen. Voor die wedstrijden zal de Great Old dus sowieso tijdelijk verhuizen naar de Heizel.
GEEN ADDERTJES ONDER HET GRAS?
1) Mintjens
Het blijft de vraag of de familie Mintjens wel akkoord kan en zal gaan met de aangepaste bouwplannen en timing. Want er zijn niet alleen de rechten als grondeigenaar, ook de volgens Mintjens ‘eenzijdige’ aanpassing van het recht van opstal blijft een probleem. De vzw RAFC heeft nog tot 2052 dat recht van opstal om de gronden te gebruiken en moet daarvoor jaarlijks aan Mintjens een cijns van iets meer dan 50.000 euro voor betalen. De vzw mag daarop dat recht doorgeven aan de RAFC NV, zodat voetbalclub Antwerp FC er gebruik van kan maken.
Alleen besliste de raad van bestuur van RAFC NV, met aan het hoofd voorzitter Paul Gheysens, eind 2017 om tussen de vzw en de NV nog een een dochteronderneming van Ghelamco te zetten, Docora NV. Die NV financierde de bouw van de nieuwe hoofdtribune en vraagt daarvoor nog vijftien jaar lang een jaarlijkse vergoeding van 3,5 miljoen euro of meer dan 50 miljoen euro aan RAFC NV. Een constructie waar de familie Mintjens moeite mee heeft. En zoals gezegd: de familie Mintjens en familie Gheysens hebben elkaar tot op vandaag nog steeds niet gesproken over de kwestie. Moet dus nog opgelost worden.
2) Mobiliteitsplan
Naast Mintjens was er nog een bijkomend obstakel: het mobiliteitsplan voor de nieuwe Bosuil. Want hoe ging men 23.000 tot 27.000 fans ook ín dat nieuwe stadion krijgen? Er was zelfs sprake van de aanleg van nieuwe wegen door de Bremweide alias ‘Groene Zone’ naast het stadion. Een plan dat op heel wat politieke tegenstand botste.
Die obstakels lijken grotendeels van de baan. Van de ‘weg door de Groene Zone’ blijft enkel nog een ‘betere toegang tot tribune 2 langs de kant Ter Heydelaan’ over. Daar kronkelt nu al een klein verhard baantje richting tribunes. Die zou verbeterd en aangepast worden.
Maar vooral: Antwerp FC baseert zijn mobiliteitsplan niet op ‘koning auto’ maar op een uitgekiende ‘modal shift’. De 70% van de Antwerpfans die op minder dan 7 km van het stadion wonen, wil men liefst allemaal op alternatieve manieren naar de Bosuil krijgen. Daarvoor zal het aantal fietsenstallingen gevoelig worden uitgebreid en zijn met De Lijn afspraken gemaakt over verhoogde capaciteit op wedstrijddagen en een combiticket, naar analogie met het Sportpaleis. Iedereen die een geldig ticket voor een match op Antwerp heeft, zal daardoor op matchdag ook gratis de bus of de tram kunnen nemen naar het stadion.
Het overblijvende deel dat toch hardnekkig met de wagen naar het stadion wil blijven komen, zal verderop moeten parkeren. Zoals de grote parking aan het warenhuis Makro op de grens van Deurne en Wijnegem. Vandaar gaan dan shuttles de fans van en naar het stadion brengen.
Extra parkeerplaatsen rond het nieuwe stadion komen er niet. “De huidige parkings moeten vandaag zeker volstaan”, zegt een ingewijde. “Meer zelfs, als de ‘modal shift’ nog verbeterd, zullen zelfs met een uitbreiding van het stadion geen extra parkeerplaatsen nodig zijn. In de huidige maatschappelijke context, waarin iedereen alternatieven voor de wagen zoekt, is dat ook een logisch streefdoel.”