A peak into the future

Discussies over stadions die nergens anders thuishoren kunnen hier gevoerd worden.

A peak into the future

Berichtdoor Mikman » wo 01 mei 2013, 17:27

Wat stadions betreft ben ik altijd gefascineerd geweest door degene die men in de NFL ( Amercain Football ) gebruikt. Reliant Stadium ( Houston ) en Ford Field ( Detroit ) zijn altijd al bij mijn favorieten geweest, en het nieuwe Cowboys-stadion in Dallas is met zijn gigantische HD-schermen ook de moeite waard. Het leuke ginder is dat men relatief snel nieuwe stadions bouwt, en dat men ook wel altijd wat nieuwigheden inplant. Vorige maand maakte de Atlanta Falcons bekend dat ze een nieuw stadion gaan bouwen, en ook zij hebben weer iets totaal nieuws: "impact seating", waarbij men in de 'luxury seats' vibraties voelt als men een tackle uitvoert. Overdreven of niet?

Hier alvast een artikel:

http://www.nfl.com/news/story/0ap100000 ... nto-future
Mikman
 
Berichten: 58
Geregistreerd: zo 30 nov 2008, 19:43

Re: A peak into the future

Berichtdoor Westelfan » do 02 mei 2013, 16:23

Ik zelf ben ook een fan van NFL (san diego chargers) en vindt het inderdaad ook geweldige stadions. Zelf vind ik het nieuwe stadion van Baylor university (Waco,TX) interessant omdat dit een gigantisch stadion word, maar het niet eens een NFL club is.
Ik vind de impact seating niet echt overdreven, American Foorball is amerikaans (logisch :) ) en ik vind dat dit soort extravagante dingen daar wel thuishoort.
Avatar gebruiker
Westelfan
 
Berichten: 310
Geregistreerd: za 14 jul 2012, 13:28

Re: A peak into the future

Berichtdoor Mikman » wo 15 mei 2013, 21:56

Mikman
 
Berichten: 58
Geregistreerd: zo 30 nov 2008, 19:43

Re: A peak into the future

Berichtdoor Westelfan » do 16 mei 2013, 19:46

Blijf het toch een raar stadion vinden. Het is gewoon moeilijk te geloven dat een gebouw in deze vorm op deze grootte gebouwd wordt, het is meer de vorm die men voor bijvoorbeeld een museum zou gebruiken. Maar dan uiteraard kleiner. Het indrukwekkendste aan het stadion vind ik de ingang, een soort van gigantische deuren, ik schat ze zo een 50m. Hier moeten toch enorme krachten voor nodig zijn om dit open te krijgen en wat kost dat wel niet aan energie, maar goed het zal een manier zijn om lucht binnen te krijgen, want dak lijkt niet open schuifbaar. Is dit al het definitieve ontwerp?

Vond net ook "live-cam" van het nieuwe stadion van de SF 49'ers

http://newsantaclarastadium.com/live-view
Avatar gebruiker
Westelfan
 
Berichten: 310
Geregistreerd: za 14 jul 2012, 13:28

Re: A peak into the future

Berichtdoor Chimaera » za 18 mei 2013, 10:34

50 meter hoog zijn die deuren zeker niet, ik schat 25-30m. Die deuren komen echter maar tot op zo'n 40% van de totale hoogte van het stadion dat dus tussen de 65 en 75 meter wordt. De helft van de tribunes is dan nog eens onder straatniveau, dat wordt dus zo'n 85 meter tussen het veld en het hoogste punt... Het ontwerp heeft alvast weer een serieus minpunt, de ondersteuning voor de grote laterale dakspant doorkruist aan één kant de tribunes zodat een heel deel zitjes maar een half zicht op het veld zullen bieden.
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: A peak into the future

Berichtdoor Mikman » di 21 mei 2013, 12:14

Die deuren zijn net als het dak gemaakt van een stof die ETFE heet, naar het schijnt zeer sterk en tegelijk zeer licht. Ook gebruikt bij de Watercube in Peking ( paar maanden geleden nog geweest, indrukwekkend ) en de Allianz-Arena in Munchen. Zie ook http://www.vikings.com/news/article-1/N ... f03827bbe7


Nog twee leuke weetjes: er komt een skywalk van het centrum van de stad tot in het stadion ( handig als het buiten -20°C kan zijn zoals in Minneapolis tijdens de winter ) en de schuine constructie van het dak is om het makkelijker te maken om sneew te ontruimen. Enkele jaren geleden stortte het dak van het huidige stadion van de Vikings in onder het gewicht van de sneeuw, dus logisch dat men daar nu veel aandacht aan besteed heeft.
Mikman
 
Berichten: 58
Geregistreerd: zo 30 nov 2008, 19:43

Re: A peak into the future

Berichtdoor Westelfan » za 20 jul 2013, 15:17

Waco: Baylor stadium (45 000)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een nieuwe vleugel gepland voor 2015
Avatar gebruiker
Westelfan
 
Berichten: 310
Geregistreerd: za 14 jul 2012, 13:28

Re: A peak into the future

Berichtdoor Westelfan » wo 16 apr 2014, 14:55

Levi Stadium (68 028, San Francisco 49'ers)

Het stadion is grotendeels afgewerkt, het gras zal vermoedelijk deze week gelegd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Waco - McLane Stadium (45,000, Baylor University)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Minneapolis - New Vikings Stadium (65,115, Minnesota Vikings)

Hier is een filmpje van hoe de afbraak van het oude en opbouw van het nieuwe stadion in zijn werk zal gaan:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... DnJsZJsH-M

Maart 2014:
Afbeelding

Afbeelding

April 2014:

Afbeelding

Het ouder stadion is volledig afgebroken en men is begonnen met de fundamenten van de nieuwe arena.

Het oude stadion had trouwens een groot opgeblazen dak, ontdek hieronder hoe het werd platgelaten in december 2013

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... HvqSzrGAGA
Avatar gebruiker
Westelfan
 
Berichten: 310
Geregistreerd: za 14 jul 2012, 13:28


Keer terug naar Algemene Stadiondiscussies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron