[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4668: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4670: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4671: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4672: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3815)
Belstadions.net • Toon onderwerp - Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Het praatcafé van Belstadions, alle zever mag hier rechtstreeks gepost worden.

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Stuffke » wo 24 dec 2014, 10:07

Ik ben terug opnieuw begonnen en met de tips van Chimaera heb ik ondertussen dit al kunnen verwezenlijken.
Afbeelding

Op dit moment telt het Stadion 16605 zitplaatsen en 339 VIP plaatsen
Avatar gebruiker
Stuffke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 10:37
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Stuffke » za 27 dec 2014, 16:00

Het stadion zit nu in de volgende fase. De tweede ring is geplaatst en er is ook ruimte gemaakt voor meer VIP plaatsen. Ook heeft op de eerste ring een koptribune een dubbel aantal rijen gekregen. Zodat 1 grote kop gecreëerd wordt. In een volgende fase ga ik de VIP plaatsen afwerken en stoeltjes plaatsen op de 2e ring.
Afbeelding
Afbeelding
Het stadion telt nu
19536 zitplaatsen
339 OFF plaatsen
19 VIP Plaatsen
Avatar gebruiker
Stuffke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 10:37
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » zo 28 dec 2014, 11:58

Heb je ergens in het ontwerp een doorsnede van je tribunes? Zal je nodig hebben om je steunberen te maken. Anders teken je (in een groep) een rechtopstaand vlak doorheen de tribune en gebruik je de intersect tool.

Het ziet er al goed uit, met veel oog voor detail: de ingebouwde dugouts, de vomitories om aan de plaatsen onder de eretribune te geraken, het zitjespatroon... Eigenlijk een stadion zoals ik het in grote lijnen ook in gedachte had voor Club.

Nog een tip: gebruik "exporteren" in het bestandsmenu i.p.v. printscreen en verander eventueel wat aan je weergave-instellingen voor betere afbeeldingen.
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Stuffke » zo 04 jan 2015, 17:50

Een volgende update van mijn stadion: Ring boven de kop voorzien van trappen, uitgangen en stoeltjes. Ook zijn bijna alle steunberen van de tribunes aangebracht.
Afbeelding

Het stadion telt nu 22 076 plaatsen in volgende configuratie:
19536 Beneden ring
2154 Boven ring
339 OFF plaatsen
31 VIP Plaatsen

Speciaal voor Chimaera een doorsnede van de kop tribune, Deze is nog niet klaar vooral de afwerking langs de achterkant moet nog volledig gedaan worden.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Stuffke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 10:37
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » ma 05 jan 2015, 08:24

Drie opmerkingen:
- ik weet niet of de steunberen de bovenring kunnen dragen (misschien is het dat wat nog niet afgewerkt is?). Een extra paal langs de buitenkant kan de benodigde steun bieden. Sowieso zal je extra ruimte moeten creëren voor de trappen naar de bovenring, tenzij je met externe trappenhuizen wilt werken (zoals bv. in San Siro of bij FC Twente)
- een vak (zitjes + trappen + ingang) mag maximaal 30x40 of 40x30 zitjes tellen. Bij meer dan 40 rijen moet er een extra ingang bij
- de zichtlijnen van de bovenring lijken me nogal krap
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Stuffke » do 08 jan 2015, 14:11

Avatar gebruiker
Stuffke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 10:37
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » do 08 jan 2015, 15:48

Je kent er wat van. Misschien zal ik in de toekomst ook jou om raad moeten vragen ;) Of misschien kunnen we gewoonweg samen aan dit ontwerp werken, ik kreeg immers ook al de vraag van supporters om het stadion aan de Blankenbergsesteenweg te ontwerpen (na mijn eerdere uitwerking van het stadion in Loppem).

Er is ook een formule om de zichtlijnen te berekenen. Ik heb een aantal documenten op mijn pc staan over stadionontwerp, ik zal het eens opzoeken. Aangezien je veel aandacht aan je ontwerp besteedt en er dus blijkbaar niet voor terugdeinst er net als ik veel tijd in te steken, kan ik ze je wel eens bezorgen. Sommige kan je ook downloaden van de websites van UEFA en FIFA.

Wat dat aantal rijen per ingang betreft, ook daar bestaat een formule voor, rekening houdende met de maximale wandelafstand vanaf een zitje tot de ingang. Dit heeft niet alleen met comfort maar zeker ook met veiligheid te maken (evacuatie). Trapbreedte en -aantal ook maar als je van in het begin al zoveel aandacht aan details besteedt gaat het natuurlijk niet vooruit. Beter eerst je kuip in zijn geheel vormgeven, als je met componenten en groepen werkt kan je altijd makkelijk nog iets veranderen achteraf.
40x30 of 30x40, 1200 dus, is het maximum maar ik denk ook dat 40 zitjes breed of 40 rijen hoog tevens het maximum is.
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » vr 09 jan 2015, 12:37

Dit is een scan uit "Neufert", een boek vol afmetingen en constructiewijzen in de bouw: http://s152.photobucket.com/user/Chimae ... n.jpg.html
Vreemd is dat hier 1,25m + 15cm wordt gebruikt voor de zichtlijnen. Dat is erg veel.

Ook uit Neufert, over stadionvormen en circulatie: http://s152.photobucket.com/user/Chimae ... n.jpg.html

Op pagina 3 van dit topic staat een afbeelding hoe ik de zichtlijnen meestal check.
Hier nog eentje van mij:
http://s152.photobucket.com/user/Chimae ... 1.jpg.html

Onderstaande scan komt waarschijnlijk uit de richtlijnen van de UEFA voor EURO 2016:
Afbeelding

Om de rijhoogtes te berekenen vorm je de formule als volgt om:
N = ((R+C)x(D+T)/D)-R
N= riser height
D  distance from eye to ‘point of focus’ on
the playing field;
C  ‘C’ value;(1)
T  depth of seating row.
(1) ‘C’ value  150 mm spectators with hats; 120 mm good viewing standard; 90 mm head tilted backwards;
60mm between heads in front

Komt uit Stadia: a Design and Development Guide (p. 132-136). Ik vind het nogal ingewikkeld op deze manier. Het is eerder bedoeld voor "kromme" tribunes, die dus steeds steiler worden, denk ik. Volgens dit boek worden vanwege de complexiteit hiervoor vaak computerberekeningen gebruikt.

Als je het goed wilt doen moet je, of je nu de formule gebruikt of het op het zicht doet, wel werken vanaf de positie van het oog i.p.v. de rugleuning (het diepste punt van de rij). Je kan daar natuurlijk ook op anticiperen door 10 à 20 cm extra marge te nemen op de horizontale afstand (tussen rug of achterkant hoofd en ogen, al kan dat, samen met de hoogte, variëren afhankelijk van de zitpositie - rechtop, achteruit leunend, voorover gebogen...).

Je moet natuurlijk ook rekening houden met de maximale hellingsgraad, maximale rijhoogte... Vanaf een bepaalde hellingsgraad/rijhoogte zijn borstweringen nodig voor de veiligheid.

De andere documenten die ik heb staan:
Stadium Atlas (sample)
Sichtlinien und Sicherheit (Stefan Nixdorf) 250 pagina's over stadionontwerp
Guide To Safety At Sports Grounds
Football Stadiums: Technical Recommendations and Requirements (FIFA, 420 p.)
En dan nog wat kleinere pdf's (oa van UEFA) en specifieke documenten met richtlijnen voor stadions en arena's voor andere sporten.

Als je iets nodig hebt en het online niet vindt kan ik het je doorsturen.
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Stuffke » za 10 jan 2015, 23:41

Bedankt voor deze info. Ik neem dit zeker mee in mijn ontwerp.

Ben nu bezig aan de boven ring van de tribune aan de lange kant tegenover de hoofd tribune. De hoek tussen deze tribune en de kleine kop tribune zal dienen om de bezoekende supps te huisvesten.
Afbeelding
Zitplaatsen Stadion: 26219
Benedenring: 19552
OFF: 339
Business: 383
Bovenring: 5945

Hier nog een dwarsdoorsnede van de tribune aan de lange kant.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Stuffke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 10:37
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » zo 11 jan 2015, 11:57

Club heeft destijds gecommuniceerd dat het alle VIP-voorzieningen (circa 4.000 seats) in de hoofdtribune wilde. In combinatie met een kop-tribune zou dit echter tot een nogal asymmetrisch stadion leiden. Het aantal bezoekersplaatsen moet volgens de internationale bonden minstens 5% van de totaalcapaciteit bedragen.

Je tribune-treden (rijen) zijn nogal massief. L-profielen van circa 15 cm dikte lijken me meer dan voldoende. Ook zou ik de onderste rij van iedere ring iets breder maken.
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor 1891 » zo 11 jan 2015, 13:38

Zou die koptribune niet tot het dak doorlopen? En misschien zijn behalve de hoofdtribune het wel allemaal koptribunes (zonder ring)? Al lijkt op die ene foto die tribune met ring niet echt een hoofdtribune. Dus zou de hoofdtribune aan de kant van de Blankenbergse Steenweg moeten bevinden. Voor het bezoekersvak gok ik links van de hoofdtribune, enkel gebaseerd op dat platform omheen het stadion dat links onderaan (het begin van) een uitstulping kent. Die foto komt van BZF, maar is er eigenlijk geweten hoe/waar men deze gevonden heeft? En hoe definitief deze is?
1891
 
Berichten: 130
Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:17

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » zo 11 jan 2015, 13:47

Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor 1891 » zo 11 jan 2015, 14:22

Inderdaad die foto. De westtribune, van wat je ziet, heeft weinig weg van een hoofdtribune (kan natuurlijk zijn dat men dat helemaal nog niet uitgewerkt heeft) en de noordtribune lijkt een koptribune te bevatten met daarachter een groot supportersplein (vooral dat plein doet me dit vermoeden, en dat het uitvak dan in het zuiden moet zijn). Maar goed, niks definitief, veel vermoedens, veel theorieën, al komt die foto die ESSMA publiceert dus wel via Club Brugge (Operation Manager Dagmar Decramer). Die eerdere inplantingsfoto van HNB leek (aan de hand van de parkingen errond) dan weer wel de theorie van de kop in de zuid, bezoekers in de noord (afgescheiden oprijlaan) en west als hoofdtribune (vipparking erachter) te bevestigen. Dusja, gewoon afwachten ...
1891
 
Berichten: 130
Geregistreerd: zo 07 sep 2014, 11:17

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Stuffke » wo 14 jan 2015, 16:23

Avatar gebruiker
Stuffke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 10:37
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Stuffke » wo 14 jan 2015, 16:32

Avatar gebruiker
Stuffke
 
Berichten: 37
Geregistreerd: vr 12 dec 2014, 10:37
Woonplaats: Wilrijk (Antwerpen)

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » wo 14 jan 2015, 17:24

Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor Chimaera » wo 14 jan 2015, 18:57

Ik heb zonet een andere manier gevonden. Stel: je wilt een zadeldak bovenop je stadion dat van bovenaf gezien ellipsvormig is en van de zijkant (zijtribunes) naar het midden toe naar beneden buigt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is nog niet helemaal goed want ter hoogte van de doelen is het dak plat waardoor het regenwater daar zou verzamelen.
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Nieuw Stadion Brugge (45.000)

Berichtdoor Chimaera » vr 10 jul 2015, 19:01

Nog wat vorderingen gemaakt. Alle zichtlijnen zijn perfect: vanop de staanplaatsen en vanop de zitplaatsen over andere zit- en staanplaatsen. Het rolstoelplatform heb ik verwijderd, dit zal ik anders integreren. De benedenring biedt, indien doorgetrokken rond het veld en met aftrek van plaatsen in twee van de bochten voor de tunnels, plaats aan circa 20.000 supporters. De staantribune telt 40 rijen of 20 indien geconverteerd naar zittribune. De andere tribunes van de benedenring tellen 21 rijen. Met een bovenring van 20 à 25 rijen (momenteel zijn het er 22) moet het zeker mogelijk zijn om aan 40.000 zitplaatsen te komen. Als ik verder werk op basis van het huidige ontwerp zal enkel de spionkop en de hoofdtribune meerdere ringen tellen, de rest van de tribunes zal doorlopen, eventueel alleen onderbroken voor platforms voor rolstoelen, camera's (een soort esplanade met zicht op het veld).
Afbeelding
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Nieuw Stadion Brugge (45.000)

Berichtdoor Chimaera » zo 12 jul 2015, 20:59

Chimaera is weer vertrokken ;) En ik heb de laatste berichten over mijn ontwerp uit het Brugge-topic naar hier verplaatst.

29000 zitplaatsen en 5000 staanplaatsen tot dusver, zonder hoofdtribune, het wordt afwachten of ik aan 42500 geraak, want er moeten nog ingangen en tunnels komen en business seats, skyboxen, mediavoorzieningen, rolstoelplaatsen... nemen veel plaats in. Speciaal voor dit ontwerp ook nieuwe zitjes gemaakt die geïnspireerd zijn op het mechanische van de zitjes in de Allianz Arena. Ik probeer ook nog het type converteerbare staanplaatsen van Stuttgart/Bayern na te maken.

Ik ben wel niet helemaal overtuigd van het type stadion. Misschien dat een stadion met een echte overhangende bovenring er toch beter uitziet. En misschien de tribunes afgerond maken, dat zorgt nog meer voor een arena-gevoel dan kaarsrechte tribunes.

Afbeelding

Dit is trouwens een render van de zitjes waarvan sprake. De bovenste heb ik in het stadion gebruikt. De onderste zijn geïnspireerd op het Berlin-model (in het Olympiastadion gebruikt) maar bleken te zwaar voor mijn computer wanneer ik ze meer dan 30.000 keer in mijn model gebruikte... Ondanks nog een paar kleine foutjes en het feit dat ze waarschijnlijk ergonomisch nog niet helemaal perfect zijn, ben ik er best wel trots op 8-)
Afbeelding

Inspiratie: http://www.stechert.de/de/produkte/prod ... lappsitze/

En ook met de reproductie van het Stuttgart/Bayern-systeem ben ik al circa halverwege, het heeft even geduurd voor ik het mechanisme helemaal doorhad. Hiervan komen er 640 in de spionkop, goed voor 2560 zitjes wanneer ze uitgeklapt zijn.
Afbeelding
The real deal:
Afbeelding
Chimaera
Beheerder
 
Berichten: 3771
Geregistreerd: wo 20 feb 2008, 23:38
Woonplaats: Brugge

Re: Ontwerp je eigen stadion/verbouwing

Berichtdoor YellowRedFan » ma 13 jul 2015, 12:34

Ik was er vroeger wel wat mee bezig, heb het mezelf toen een beetje aangeleerd en heb wat dingen uitgeprobeerd, maar uiteraard totaal geen rekening gehouden met afmetingen of zichtlijnen of wat dan ook, mede doordat ik totaal niet wist hoe ik werkelijke afmetingen kon verwerken in Sketchup.

Maar bij deze wil ik wel eens een paar dingen laten zien, dat geelrode stadion was trouwens mijn eerste echte stadion in sketchup, en dat was een poging tot ontwerp voor het stadion van mechelen.
Het tweede stadion was meer voor de fun, een design stadion ofzo?? weet ik veel waar ik toen aan dacht toen ik het maakte :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
YellowRedFan
 
Berichten: 734
Geregistreerd: ma 15 jun 2015, 17:38

VorigeVolgende

Keer terug naar De kantine

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten