door girondin » vr 13 nov 2020, 13:05
Nieuwe voetbaltempel voor KVK wenkt:
“Herinrichting Oudenaardsesteenweg nodig, rotonde Q8 wijkt voor verkeerslichten”
KORTRIJK/ZWEVEGEMStad en intercommunale Leiedal mogen van Vlaanderen de bouw van een nieuwe voetbaltempel voor KV Kortrijk op het bedrijvenpark Evolis regisseren. Het dossier gaat wel hand in hand met de herinrichting van de Oudenaardsesteenweg (N8), zodat de files er niet langer worden. Zo is er een plan om de rotonde Q8 op de grens met Zwevegem te vervangen door verkeerslichten. De bouw van het nieuwe stadion kan eind 2024 starten. Dan spelen de ‘Kerels’ er eind 2026 voor het eerst.
Vincent Tan kreeg eind 2018 een lijvig document, met prijzen en voorwaarden voor een nieuw stadion van zo’n 50 miljoen euro. Maar na lang beraad haakte de Maleisische KVK-eigenaar af. De stad Kortrijk en Leiedal, de intercommunale beheert de gronden op Evolis, namen daarom eind 2019 het besluit om via een privaat publieke samenwerking (PPS) andere private partners te zoeken, om in de nieuwe voetbaltempel te investeren.
Sindsdien bleef het stil, omdat alle ogen ook gericht waren op de Vlaamse overheid. En de plannen om in de onmiddellijke omgeving van het bedrijvenpark Evolis de E17-verkeersknooppunten Kortrijk-Zuid en Kortrijk-Oost heraan te leggen en eventueel de ring rond Kortrijk (R8) eindelijk door te trekken, wellicht in de bedding van de autosnelweg E17. Stad en Leiedal hoeven nu niet langer op de verdere uitrol van die plannen te wachten.
“We mogen na lang onderhandelen met Vlaanderen ons eigen proces voeren”, zegt schepen van Sport Arne Vandendriessche (Team Burgemeester). “We krijgen die toestemming van de Vlaamse overheid omdat uit een nieuw mobiliteitsonderzoek blijkt dat een stadion op Evolis de files in de omgeving niet langer maakt. Er zijn wel aanpassingen nodig op de Oudenaardsesteenweg, tussen de rotondes Cowboy Henk en Q8, aan de grens met Zwevegem. Zo zal die laatste rotonde door verkeerslichten vervangen worden. Er komen ook nieuwe veilige fietsroutes. Allemaal ingrepen die trouwens ook zonder nieuw stadion sowieso gaan gebeuren.”
De intercommunale Leiedal zal een marktbevraging organiseren. Belangrijk: een stadionproject kan pas rendabel gemaakt worden als er ook een aanvullend programma komt op de gronden op Evolis
schepen Wout Maddens
“Het Vlaamse agentschap wegen en verkeer start nu begin 2021 met de voorbereiding voor de herinrichting van dat deel van de Oudenaardsesteenweg. Het is een nieuw engagement, we zijn als stad tevreden dat de files en verkeersveiligheid er aangepakt worden. De werken gaan er wellicht eind 2024 starten”, aldus Vandendriessche.
Terug naar het stadion. Het gaat in grote lijnen over een nieuwe voetbaltempel met 12.000 zitjes en twintig vip-loges, een ruime stapelparking die als er geen matchen zijn ook om te carpoolen kan dienen en een stalling voor zo’n drieduizend fietsen. Nu nog private investeerders vinden: de stad mikt en hoopt op een consortium van bedrijven. De stad faciliteert, maar financiert niet. Ook schepenen Wout Maddens (Team Burgemeester) en Axel Ronse (N-VA) werken trouwens hard mee aan het dossier. Er wordt nu een studieopdracht uitgeschreven.
“Want er moet voor het stationproject nu eerst een ruimtelijk uitvoeringsplan opgemaakt worden, vergelijk het gerust met een dribbel op weg naar een doel(punt)”, zegt schepen Wout Maddens, die ook voorzitter van Leiedal is. “Leiedal zal een PPS-structuur opmaken en een marktbevraging organiseren. De gronden die op Evolis beschikbaar zijn gaan van tien tot dertien hectare. Belangrijk: een stadionproject kan pas rendabel gemaakt worden als er ook een aanvullend programma op die gronden komt”, aldus Wout Maddens.
Na de zomer van 2021 houdt de stad eerst een breed participatiemoment voor de bevolking, over het nieuwe stadion
schepen Arne Vandendriessche
Aan de rotonde Q8 op de grens met Zwevegem zijn verkeerslichten gepland
Wat dat aanvullend programma betreft, wordt er onder meer aan twee hotels, een kmo-zone en/of een congreszaal gedacht. “We zetten alles op alles om in 2022 de PPS en het bestek te lanceren, gevolgd door een gunning in 2023”, vervolgt Arne Vandendriessche. “Zo kunnen we eind 2024 de bouw laten starten. Nog dit: na de zomer van 2021 houdt de stad eerst een breed participatiemoment voor de bevolking, over het nieuwe stadion.